Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe t4 bak gaat moeilijk in achteruit.

vragen over de T4
Plaats reactie
beuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2008, 18:11

Nieuwe t4 bak gaat moeilijk in achteruit.

Bericht door beuk »

7000km geleden is er in mijn T4 1.9 TD , b.j. 1997 een splinternieuwe (geen gereviseerde) versnellingsbak gekomen. Ook is alles tussen pook en bak vervangen, dus nieuwe koppeling, hoofd- en hulpcilinder, schakelbolletje, kunstof bussen etc. Versnellingspook is volgens handboek afgesteld.
Probleem is dat hij 7 van de 10 keer niet in zijn achteruit wil. Wat helpt is de auto en paar cm laten rollen (helling), waarna hij soepel in zijn achteruit gaat. Wat tussengas of wat schakelen in de 3 of 4 helpt soms. Als dat alles niet helpt de koppeling voorzichtig iets op laten komen, dan schiet hij er meteen in. De keren dat hij wel meteen in de achteruit gaat, gaat het soepel. Alle versnellingen vooruit gaan soepel. Er zijn geen abnormale geluiden te horen. Andere olie maakte geen verschil. Ik weet dat soms de tanden precies tegen over elkaar kunnen staan, maar zo vaak??? Meer wel als niet en dat bij een nieuwe bak??? Wat kan het probleem zijn, is de bak niet goed of valt er nog wat af te stellen aan de bak zelf?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe t4 bak gaat moeilijk in achteruit.

Bericht door Hanz »

Op de versnellingspook zit een aanslagblokje met daaronder een veer. Dit regelt volgens mij het indrukken van de pook om in zijn achteruit te schakelen. Kijk eens of dit blokje nog op zijn plaats zit en vast zit.
En welkom op het forum.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
beuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2008, 18:11

Re: Nieuwe t4 bak gaat moeilijk in achteruit.

Bericht door beuk »

Bedankt voor je reactie. Dit blokje is er volgens mij voor dat je de pook niet(per ongeluk) naar links kunt duwen. Pas als je de pook naar beneden drukt komt het blokje onder de rand van de behuizing waardoor je de pook verder naar links kunt bewegen. Dit blokje heb ik niet vervangen, kon ik nergens meer vinden( behalve in Australië) . Met dit blokje kon ik met de oude bak prima in de achteruit schakelen. De oude bak had andere problemen. 3 op de 10 keer schakelt hij heel soepel in de achteruit. De rest dus niet. Ik ga toch nog nog even naar het blokje kijken. Bedankt , René
beuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2008, 18:11

Re: Nieuwe t4 bak gaat moeilijk in achteruit.

Bericht door beuk »

Blokje zit nog steeds op de oude, goede plek. Is dus niets mee gebeurt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe t4 bak gaat moeilijk in achteruit.

Bericht door Multivan Generation »

Heb je de zoekfunctie al gebruikt met als zoekopdracht afstellen schakelsysteem?

Daarin staat een plaatje. Wellicht kun je daar wat mee?
Zit er genoeg remvloeistof in het tankje, want dat wordt ook gebruikt voor de koppeling.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
beuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2008, 18:11

Re: Nieuwe t4 bak gaat moeilijk in achteruit.

Bericht door beuk »

Vloeistof niveau is ok. Alle versnellingen vooruit gaan zeer soepel. Hij is afgesteld volgens het boekje en ik heb hier zelfs nog wat mee gespeeld, zonder resultaat. Volgens het revisie bedrijf kan het gebeuren dat in de achteruit de tanden precies tegen over elkaar staan waardoor ze niet in elkaar vallen. Enkel bij mij gebeurt dat meer wel als niet. Hij weet het niet. Hij heeft de nieuwe bak aangeleverd gekregen van een sloop bedrijf uit Friesland dat ook magazijn resten van Pon opkoopt.
Als de tandwielen goed staan gaat hij zeer soepel in de achteruit. Wat zit er fout in de bak????
Bedankt voor je reactie.
Plaats reactie