Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

''tunen" van een t4 2,5L benzine??

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
multivanapeldoorn
Berichten: 67
Lid geworden op: vr aug 03, 2007 21:35
Locatie: Apeldoorn

''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door multivanapeldoorn »

Wat kan je zoal veranderen?

Aangezien ik een audi gewent was met 198pk is een bus toch een stukkie langzamer.

Iemand een goed idee??

Alvast bedankt! :jumpklap
DVD Radio met klapscherm zit er in!

Nu nog digitenne :)
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

wat voor blok heb je nu, aantal pk/kw

kunt chippen
inlaat systeem aan passen
ander sprijt stuk
katvervanger
midden demper weg laten
olie pomp opschroeven

en je bus zo licht mogelijk houden haha. Je bekleding er uit gooie hahahhaa, het is en blijft een bus maar beetje vermogen is altijd leuk :D
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals de titel al zegt... een 2,5 liter benzine.....85 kw /116pk als ik me niet vergis
koppel weet ik niet..


welke vermogenswinst wil je behalen door een (voor zover daar iets aan op te schroeven valt) opgeschroefde oliepomp???

zomaar een demper weglaten bij een benzinemotor (meer dan bij een (turbo)diesel) is zeker geen garantie voor betere prestaties. Zeker bij een benzine motor is de tegendruk van het uitlaatsysteem belangrijk voor de goede vulling. Te weinig tegendruk kan betekenen dat je mengsel benzine/lucht al deels door de cilinder heen de uitlaat in is voordat de uitlaatklep dicht is.

Of die motor te chippen is weet ik niet (vast wel, maar tegen welke kosten (en schades)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

sorrie hebt idd gelijk als het om benzine keek alleen naar 2.5 ;)

titel is btw
''tunen" van een t4 2,5L benzine van daar :P
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30423
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

in Duitsland op het forum, zijn ze bezig met de inbouw van een 2,2 turbomotor uit een audi S2.
Misschien is dat te veel van het goede?
Maar ook dat is mogelijk.

Chippen en tunen van een benzinemotor zonder turbo levert niet al te veel op, misschien een pk of 10. Kostenaspect ook goed in het oog houden..

Airflow voordat het de motor ingaat, etc moet je dan aan denken.
De klassieke hardwarematige tuning zou wel mogelijk moeten zijn.
Andere nokkenassen etc.

als je wilt, dan kan ik dat linkje wel eens zoeken voor je..
Ze hadden het over ruim 230 op de teller :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Bericht door Peter 887 »

Misschien je inlaatrestrictors eruihalen en een k&n filter plaatsen,
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
multivanapeldoorn
Berichten: 67
Lid geworden op: vr aug 03, 2007 21:35
Locatie: Apeldoorn

Bericht door multivanapeldoorn »

Mensen alvast weer allemaal bedankt.

De bus is mij te traag nu :muur aangezien ik een audi cabrio met een dikke 190pk gewend was en ineens een bus!

Ik weet nu wat ik weer kan veranderen eraan om het allemaal ietsje te verbeteren.

:jumpklap
DVD Radio met klapscherm zit er in!

Nu nog digitenne :)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10342
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

De 2.5 benzine motor van de T4 is niet echt een PK monster , het is eerder een "traagloper" . De motor houd er hélemaal niet van om hoog in de toeren te gaan , je kan hem beter rijden als een diesel als het ware . Voordeel van deze motoren is dat ze al evenlang meegaan als de diesels !

Om toch de prestaties van deze motoren wat te verbeteren , kun je best eens langsgaan bij een tuner met kennis van zaken.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3172
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Snautzer »

Even dit draadje uit de krochten van wjw halen. @Pascal weet je toevallig wat de winst aan pk en moment zou kunnen zijn? En behelst dat meer dan simpelweg re-mappen ?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10342
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Pascal-141 »

Snautzer schreef: wo jan 20, 2021 10:34 Even dit draadje uit de krochten van wjw halen. @Pascal weet je toevallig wat de winst aan pk en moment zou kunnen zijn? En behelst dat meer dan simpelweg re-mappen ?
Amper een paar schrale pk's door fijnafstelling denk ik , en een paar pk's door bvb een scherpe nokkenas en andere uitlaat
.
Een turbo ombouw is the way to go als je echt een duw in de rug wil . Maar daarvoor moet je bij iemand terecht die er ervaring mee heeft en daar hangt ook een kostenplaatje aan vrees ik . Want het blijft dan uiteraard niet bij een turbo , maar dan ook een nokkenas , andere zuigers , aangepaste inspuiting , aangepaste ontsteking , smering vr de turbo , interkoeler , verstevigde koppeling , enz ... En dan waarschijnlijk ook nog een andere versnellingsbak , want origineel is het er een van het zwakkere type

Ombouwen naar een Audi 5E turboblokje bied natuurlijk wel veel meer potentieel , die krengen zijn onverslijtbaar en die braken zelfs tot meer dan 800PK uit (mits de nodige aanpassingen).
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3172
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Snautzer »

Dank voor de info. Gaat voor mij te ver vrees ik.
koensch
Berichten: 572
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door koensch »

Pascal-141 schreef: wo jan 20, 2021 19:32
Snautzer schreef: wo jan 20, 2021 10:34 Even dit draadje uit de krochten van wjw halen. @Pascal weet je toevallig wat de winst aan pk en moment zou kunnen zijn? En behelst dat meer dan simpelweg re-mappen ?
Amper een paar schrale pk's door fijnafstelling denk ik , en een paar pk's door bvb een scherpe nokkenas en andere uitlaat
.
Een turbo ombouw is the way to go als je echt een duw in de rug wil . Maar daarvoor moet je bij iemand terecht die er ervaring mee heeft en daar hangt ook een kostenplaatje aan vrees ik . Want het blijft dan uiteraard niet bij een turbo , maar dan ook een nokkenas , andere zuigers , aangepaste inspuiting , aangepaste ontsteking , smering vr de turbo , interkoeler , verstevigde koppeling , enz ... En dan waarschijnlijk ook nog een andere versnellingsbak , want origineel is het er een van het zwakkere type

Ombouwen naar een Audi 5E turboblokje bied natuurlijk wel veel meer potentieel , die krengen zijn onverslijtbaar en die braken zelfs tot meer dan 800PK uit (mits de nodige aanpassingen).
kan je beter de T4 carrosserie overzetten op het onderstel van een A6
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +640.000km
Plaats reactie