Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Discussie v1,8 benzine T4, verbruik vermogen etc

vragen over de T4
Plaats reactie
Smit
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:23
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Discussie v1,8 benzine T4, verbruik vermogen etc

Bericht door Smit »

Ik heb een 1991 1,8 benzine 8klepper met carburateur... met 68 pk (std)

Wat ik me afvraag is hoe ik dit ding zuiniger kan krijgen?
- zit nu een nieuw luchtfilter in
- nieuwe bougies
- nieuwe olie binnenkort (+filter)

Maar de volkswagen jetta, ook een 1,8 benzine 8 klepper met carburatie (Zelfde blok?) geeft 90pk op papier... Waar zou dit verschil in te vinden zijn??
Bekende van me heeft zo'n jetta en rijdt 1:16 gemiddeld, natuurlijk wel een stuk lichter, maar hij heeft ook meer vermogen.

Meer vermogen kan resulteren in meer koppen waardoor je zuiniger kan rijden. HEt verbruik is +- 1:10 snelweg en 1:8 in de bebouwde kom.
Hoe krijg ik hem zuiniger?? (bandenspanning, lage toeren en uitrollen etc ben ik wel van op de hoogte)

injectie van een golf 2 of jetta van een later type zou ook kunnen, maar ik weet niet of dat echt zoden aan de dijk zet? bovendien is het electrisch en meestal een lastige en prijzige klus om het aan te sluiten en af te stellen etc.

moet ik hem gewoon laten afstellen? het is natuurlijk carburatie, moet ik een co meting laten doen om te kijken hoeveel benzine/lucht hij uitstoot en aan de hand daarvan een kleinere sproeier in de carburateur draaien (of is het een verstelbare sproeier die erin zit?) of dan juist de motor meer lucht geven?

Ik weet het even niet meer...
1,8 8v Benzine Thee 4 1991
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Ook de 90PK versie van de 1.8 motor is een carburator versie.
De Injectiemotoren (GTI) hebben 112PK , of als het er eentje is met katalysator dan hebben ze 98PK .

Je kan dus misschien best gewoon bij carburator blijven , want da's het simpelste , anders moet je gaan beginnen ombouwen naar injectie en daar komt meer bij kijken dan een grotere carbu te steken. (denk maar aan de extra nodige ruimte voor het injectiesysteem , een andere kop op de motor , plaatsen van een injectiepomp ,enz...
Smit
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:23
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Smit »

Pascal-141 schreef:Ook de 90PK versie van de 1.8 motor is een carburator versie.
De Injectiemotoren (GTI) hebben 112PK , of als het er eentje is met katalysator dan hebben ze 98PK .

Je kan dus misschien best gewoon bij carburator blijven , want da's het simpelste , anders moet je gaan beginnen ombouwen naar injectie en daar komt meer bij kijken dan een grotere carbu te steken. (denk maar aan de extra nodige ruimte voor het injectiesysteem , een andere kop op de motor , plaatsen van een injectiepomp ,enz...
Ja klopt, dat weet ik, vw heeft ook een 1,8 8v benzine met 75pk (ipv 68 of 90). Ik vroeg mij af waar dat verschil nu in de vinden was??
Grotere carburateur volgens jou dus?

- niet de kleppen (misschien wel de kleptiming)
- niet de cilinder inhoud (misschien wel de zuigers?)
- beide carburatie (eerste mogelijkheid tot een groot verschil)
- overbrengingen in het blok? Nee toch, dat mag toch niet tot veel verschil leiden?
- misschien de ontsteking?

Anders zou ik dus opzoek moeten gaan naar de carburateur van een 1,8 90pk versie motorblok (golf 2, jetta?). Maar gaat ie dan juist niet nog meer zuipen?

- Catalisator eruit halen (auto is voor 1992 dus een 4gas meting is nog niet nodig bij de apk dacht ik), dat dat schelen in verbruik?
1,8 8v Benzine Thee 4 1991
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Ik vermoed dat er bij jou géén katalysator zal onderzitten , gezien de leeftijd vd de bus.

Het is niet noodzakelijk dat hij meer zal verbruiken door een andere carburator , gezien het feit dat de motor dan ook meer vermogen levert , hoef je dus niet meer te gaan "planken" om wat vooruit te komen , maar kun je dan eerder "rustig" mee met het verkeer.
Als je natuurlijk altijd het (extra) vermogen gaat gebruiken , dan zul je evenredig natuurlijk ook extra verbuik noteren , da's normaal hé.
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Re: Discussie v1,8 benzine T4, verbruik vermogen etc

Bericht door Franck846 »

[quote="Smit"]Ik heb een 1991 1,8 benzine 8klepper met carburateur... met 68 pk (std)

Meer vermogen kan resulteren in meer koppen waardoor je zuiniger kan rijden. HEt verbruik is +- 1:10 snelweg en 1:8 in de bebouwde kom.
Hoe krijg ik hem zuiniger?? (bandenspanning, lage toeren en uitrollen etc ben ik wel van op de hoogte)



Als je met jouw bus 1 op 10 kan halen is dat een hele nette waarde,een jetta is niet alleen lichter maar ook veel kleiner en gestroomlijnder als een T4(luchtweerstand).
Een vriend van mij had een Peugeot boxer,deze liep 1 op 4 op benzine en 1 op 2 met gas.
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Bericht door Peter 887 »

Ik rij een VR6, en die heefd ongeveer 140 Pk,
maar de VR6 in een golf heeft als ik mij niet vergis 192Pk.
Ik denk dat ze dat vermogen wat lager houden om het brandstofgebreuk wat in te kunnen dammen,anders weet ik het ook niet.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Plaats reactie