Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26623
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » za dec 08, 2007 11:47

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen ...

Positief, dan wel negatief...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 402
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel » za dec 08, 2007 16:03

Heel eenvoudig na te kijken of het voertuig zuiniger wordt.

De motor loopt het voordeligst op het toerental waar zijn draaimoment, koppel dus, het hoogst is.

Voor een AVC betekent dat 2300/min met 250 Nm
Bij een AJT ligt dat op 2500/min met 195 Nm

Voor een AXG en AHY motor ligt door de toepassing van een variabele turbo met max koppel over een langer toerengebied uitgespreid, nl van 1900-3000/minmet 295 Nm.

Chris

Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 » za dec 08, 2007 17:07

ou mijn T5 was bij gelijke (hogere) snelheden toch ECHT wel zuiniger in de 6e versnelling dan in de 5e

Zou kunnen maar onze T4 stond gisteren naast een T5, opvallend vond ik de stroomlijn aan de voorkant.
Naar mijn idee is de T4 vanaf de voorkant veel beter gestroomlijnd dan de T5 wat een gunstiger verbruik geeft.

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 » za dec 08, 2007 20:16

Henk Peter 856 schreef:ou mijn T5 was bij gelijke (hogere) snelheden toch ECHT wel zuiniger in de 6e versnelling dan in de 5e

Zou kunnen maar onze T4 stond gisteren naast een T5, opvallend vond ik de stroomlijn aan de voorkant.
Naar mijn idee is de T4 vanaf de voorkant veel beter gestroomlijnd dan de T5 wat een gunstiger verbruik geeft.
Ik vergeleek niet met de T4 maar het verbruik in de 5e en 6e versnelling.
Een T5 is ook een stuk zwaarder, wat ook zijn effect op het verbruik heeft.

Luchtweerstand zit niet alleen in de gewoon zichtbare vorm maar ook in kleine dingetjes als grille en spiegels. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de stroomlijn van een modernere auto slechter is dan zijn voorganger.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26623
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » zo dec 09, 2007 8:14

Christoffel schreef:Heel eenvoudig na te kijken of het voertuig zuiniger wordt.

De motor loopt het voordeligst op het toerental waar zijn draaimoment, koppel dus, het hoogst is.

Voor een AVC betekent dat 2300/min met 250 Nm
Bij een AJT ligt dat op 2500/min met 195 Nm

Voor een AXG en AHY motor ligt door de toepassing van een variabele turbo met max koppel over een langer toerengebied uitgespreid, nl van 1900-3000/minmet 295 Nm. Chris
Ik heb onze T4 laten chippen en heb aan de tuner doorgesproken wat ik precies wilde. Deze heeft het zo fijntjes weten te vertalen dat ik zeer blij er mee ben. Ook anderen die in onze bus eens hebben gereden, vinden het zo erg prettig rijden.

Het maximum koppel hebben we vanaf 1900 - 3000 rpm tot onze beschikking.
Trek je tot 3000 rpm door en je schakelt dan, dan zit je weer lekker in zijn koppelgebied. Mijn afweging was ook om met het gebruik van de grotere banden, zo veel mogelijk in het koppelgebied te blijven :lach

Tankje is nog niet leeg, dus nog even afwachten :jump
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

slopelrijder
Berichten: 469
Lid geworden op: di sep 30, 2014 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door slopelrijder » wo dec 10, 2014 20:30

Poe.... even een oud topic oprakelen.....(op de kop af 7!! Jaar!!) :ie

goed.... mijn gechipte T4 88pk (nu 115pk) nav alle commentaren en berichten ben ik me aan het voorbereiden op mogelijk toekomstig onheil.....
en weet liever te voren hoe en wat...

welke bak kan ik "zo" aan mijn ajt hangen?liefst natuurlijk 6 bak maar....ik neem aan dat het gewoon de 102pkversie gaat worden.
welke vag code heeft de aangepaste koppeling/vliegwiel/etc.etc om de pk's die er nu inztten aan te kunnen...

welke banden kan /moet ik monteren op LM velgen zowel 16 inch als 17 inch en welke is de beste inch maat voor zomer of winter....vooral de zomerbanden, gezien je dan de meeste tijd/km's rijdt!
(Ik heb dus lmset tbv winterbanden extra liggen)

(Ja ik weet, ik doe weer alles achterstevoren....the emos, imme megalos.... :yes )
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9480
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Pascal-141 » wo dec 10, 2014 21:44

Een goede , sterke versnellingsbak , pasklaar op je AJT ? Dan neem je gewoon de standaardbak van een ACV , die bakken zijn hufterproof . Als koppeling kun je gewoon een ACV koppeling nemen (compleet met 2 massavliegwiel) . De ACV koppeling is ook voldoende sterk .

De meest gebruikte banden maten = 235/45R17 of 225/50R17 , en 225/55R16 of 215/60R16 .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Geert G » do dec 11, 2014 0:28

AFK of DXZ zijn de versnellingsbak codes van een ACV.

Zoek hier maar eens naar op http://www.onderdelenlijn.nl en dan bij voorraad.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26623
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation » do dec 11, 2014 10:48

Uit mijn ombouw topic op pagina 41:

We hebben vooraf en achteraf bij verschillende snelheden de toerentallen genoteerd(in 5de versnelling):

oud(88 pk EWB-bak):
60 km/u - 1400 rpm
80 km/u - 1950 rpm
100 km/u - 2400 rpm
120 km/u - 2950 rpm
140 km/u - 3400 rpm
160 km/u - 3950 rpm

nieuw(102 pk AFK-bak):
60 km/u - 1320 rpm
80 km/u - 1800 rpm
100 km/u - 2250 rpm
120 km/u - 2750 rpm
140 km/u - 3220 rpm
160 km/u - 3700 rpm

Voordelen: lager verbruik, stiller, meer rust in de auto, stevigere bak, meer reserve met oog op motorische tuning.

Wellicht zegt dit genoeg voor de topic starter?

groeten Peter

slopelrijder
Berichten: 469
Lid geworden op: di sep 30, 2014 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door slopelrijder » do dec 11, 2014 17:14

Peter, bedankt, (en de anderen ook natuurlijk!) ik ga dus rustig kijken om een (GOEDE)afk bak te pakken te krijgen, in combi met de banden die je aangaf, moet dat absoluut een brandstof besparing op gaan leveren...
De combi met een 102pk koppeling etc. Is ook een verstandige...
overigens, met behulp van het chippen heb ik al bijna 2 km per liter "winst"......

en zo...schuiven de rest van de projectideeen even op....maar ik ga ze wel doen.....de volgorde ligt aan hoe makkelijk ik e.e.a. te pakken kan krijgen....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4181
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door sgsdebruijn » do dec 11, 2014 18:05

Er is volgens mij ook nog verschil in een vroege en een late ACV bak toch Peter?
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9480
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Pascal-141 » do dec 11, 2014 19:26

sgsdebruijn schreef:Er is volgens mij ook nog verschil in een vroege en een late ACV bak toch Peter?
Ja , er zit verschil in het bedieningsysteem. De oudere modellen hebben een schakelstangensysteem met extra kabeltje , de nieuwere niet.
En in de verhoudingen van edn ACV bak heb je ook meerdere mogelijkheden , een Westfalia kan bvb langere verhoudingen hebben dan een basis Transporter . (Maar die verschillen in verhoudingen zijn miniem hoor)
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26623
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation » do dec 11, 2014 20:04

zie hier voor een overzichtje:

http://www.eldiape.com/downloadmap/vers ... n%20T4.pdf

Bij de oudere bakken, zoals Pascal vermelde, wordt de achteruit versnelling ontgrendeld door een apartje kabel.
Zo'n bak heb ik er nu onder..
Extra informatie, als je wilt veranderen naar 102 pk bak,
dan heb je ook de schakelstangen nodig, omdat die een andere lengte hebben.
En de versnellingsbak steun is anders.
Om het dan helemaal af te maken, ook nog een andere versnellingspook,
omdat de R niet zoals bij de 88 pk bak links naast de 1 zit, maar rechts beneden naast de 4de versnelling.

Groeten Peter

slopelrijder
Berichten: 469
Lid geworden op: di sep 30, 2014 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door slopelrijder » do dec 11, 2014 20:15

sssoooohhh om het eenvoudig te houden.... :nuts

wat is het verschil tussen de afk en de dyz bak?
en de wereldvraag natuurlijk.... wat kost zo'n bak?? ( ongeveer)

en welke bak heb ik er nu onder? T4 DC 2,5 tdi 88pk 5 (korte) versnellingen ( bus Met gekeurde trekhaak overigens) .....
Laatst gewijzigd door slopelrijder op do dec 11, 2014 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26623
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation » do dec 11, 2014 20:19

Is een flinke lijst ja, maar even zelf er uit filteren:
vanaf 1996
vermogen 75 kW.
Dan hou je alleen de 02G bakken voor de 102 pk over .

Kosten indicatie vroeg je?
Is lastig want wil je een gereviseerde met garantie of durf je een risico te nemen?
Tussen de 500 en 1000 euro kun je wel rekening mee houden,
plus nog de extra kosten, want ja als alles dan toch open ligt,
dan wellicht meteen ook 2MV vervangen en koppeling en drukgroep(of een voor gemonteerde set kopen).
En bijvoorbeeld preventief de krukas afdichting achter het 2MV.

EDIT: sorry, hier ben je denk ik naar op zoek: http://www.motorenstaab.de/Getriebe/sei ... _t4_5g.htm
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op do dec 11, 2014 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie