Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

USA zijmarkeringslampen op de T4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

USA zijmarkeringslampen op de T4

Bericht door Henk Peter 856 »

Mag je zijmarkeringslampen monteren ?
rode verlichting achter en oranje verlichting voor zoals je daat ook ziet bij bijvoorbeeld de Amerikaanse VW Golf cabriolet.

Bij Volvo kom je het standaard tegen op sommige modellen.

Wat is hier de regelgeving ?
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Ja, dat mag.
Als je de complete tekst van de permanente eisen wilt zien roep je maar, dan plaats ik ze hier.
Let wel, je mag geen rode zijmarkeringsverlichting aan de (zij)voorkant plaatsen.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

je vraagt naar de regelgeving, okee, hier komt ie:


Artikel 2.10.1
Zijmarkeringslichten moeten zijn aangebracht aan elke zijkant van het voertuig. (opm. olle, mits voertuig langer is dan 6 meter en na 1997 op kenteken)
Artikel 2.10.2
1.
Zijmarkeringslichten moeten op de volgende wijze zijn geplaatst:
indien het voertuig langer is dan 6,00 m moet ten minste één zijmarkeringslicht zich in het middelste derde gedeelte van het voertuig bevinden;

de onderlinge afstand tussen de zijmarkeringslichten mag niet meer dan 3,00 m bedragen, tenzij dat in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, in welk geval deze afstand meer dan 3,00 m doch niet meer dan 4,00 m mag bedragen;

de afstand van het meest naar voren gelegen zijmarkeringslicht tot de uiterste voorzijde van het voertuig mag niet meer dan 3,00 m bedragen, tenzij dat in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, in welk geval deze afstand meer dan 3,00 m doch niet meer dan 4,00 m mag bedragen.

de afstand van het meest naar achteren gelegen zijmarkeringslicht tot de uiterste achterzijde van het voertuig mag niet meer dan 1,00 m bedragen.

2.
Indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m, dan wel in het kentekenregister of op het kentekenbewijs wordt aangeduid als kaal chassis, mag zich, bij verdeling van de lengte van het voertuig in drie gelijke delen, één zijmarkeringslicht op het voorste derde gedeelte en één zijmarkeringslicht op het achterste derde gedeelte van de lengte van het voertuig bevinden.

Artikel 2.10.3
Zijmarkeringslichten moeten zijn aangebracht op een hoogte van niet minder dan 0,25 m doch niet meer dan 1,50 m boven het wegdek. Indien dat in verband met de constructie van het voertuig niet mogelijk is, mogen de zijmarkeringslichten zijn aangebracht op een hoogte van meer dan 1,50 m doch niet meer dan 2,10 m boven het wegdek.
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 jan 2007, 00:08
Locatie: Rijnmond

Bericht door Rens 79 »

Je hebt :mail
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Heb ze er ook op,ik had eerst wit voor en rood achter...mag niet,moet allebei amberkleurig zijn...(oranje/geel.) zoals bijv. bij Volvo.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Harry 341 schreef:Heb ze er ook op,ik had eerst wit voor en rood achter...mag niet,moet allebei amberkleurig zijn...(oranje/geel.) zoals bijv. bij Volvo.
Klopt niet helemaal zoals jij dat zegt Harry.
ook rood aan de achterzijde als de zijmarkeringslichten gegroepeerd zijn met de achterlchten.
M.a.w. als je ze aansluit op het stroomcircuit van je verlichting is rood aan de (zij)achterkant geen enkel probleem.
Dit kun je trouwens terug vinden in de regeling permanente eisen.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Je kunt van mij gelijk krijgen hoor Peter,maar feit is dat ik bij de steekproef erop afgekeurd ben.Keurmeester plakte er een zwarte tape op....keurde 'm goed en de tape mocht er weer af.!! :ie
Ik denk dat jij contourverlichting bedoeld.
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Bericht door Ernst »

Het kan aan mij liggen maar die zijlichten mogen helemaal niet (heb dit nog ergens zwart op wit staan.....kan het ef niet vinden) Ik heb dit bij mijn vorige auto ondervonden (Nissan Patrol) en er gewoon een proces-verbaal :politie voor gekregen, dus volgens mij mogen die zij lampjes niet...... :alarm
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Volgens mij wel . Waarom worden verschillende Volvo modellen er standaard mee uitgerust ?
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Bericht door Ernst »

Henk Peter 856 schreef:Volgens mij wel . Waarom worden verschillende Volvo modellen er standaard mee uitgerust ?

Ik zal eens gaan spitten in al die "rommel" zodra ik wat boven water heb laat ik het je weten. En ik denk v.w.b. Volvo, die hebben daar ook een (Europees) goedkeurmerk voor en de T4 niet.
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

zijlichten

Bericht door willem451 »

Heb voor witte knipperlichten gemonteerd met uiteraard oranje lampje en er onder in eengaatje geboord en daar een 5W stadslichtlampje met fitting ingezet staat er fraai moet ik zeggen
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 jan 2007, 00:08
Locatie: Rijnmond

Bericht door Rens 79 »

Ernst schreef:Het kan aan mij liggen maar die zijlichten mogen helemaal niet (heb dit nog ergens zwart op wit staan.....kan het ef niet vinden) Ik heb dit bij mijn vorige auto ondervonden (Nissan Patrol) en er gewoon een proces-verbaal :politie voor gekregen, dus volgens mij mogen die zij lampjes niet...... :alarm
Ik heb de zijmarkerings lampjes er inmiddels 3 jaar opzitten ,en ook al 3 maal goed gekeurd bij de APK.
Als het bij een Volvo mag,waarom dan niet bij andere merken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Rens 79 schreef: Ik heb de zijmarkerings lampjes er inmiddels 3 jaar opzitten ,en ook al 3 maal goed gekeurd bij de APK.
Als het bij een Volvo mag,waarom dan niet bij andere merken.
Misschien is dat wel omdat bijvoorbeeld Volvo dit bij een typegoedkeuring er dan al bijdoet.
Een T4 is niet typegoedgekeurd met die zijmarkeringslichten :groteogen

Dat het in een voertuigreglement anders vermeld staat en dat het via de regels wel mag is alleen al mooi.
Maar waarom bij een Volvo wel en bij een T4 niet; is appels en peren vergelijken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Bericht door keescv »

ik rij er al 4 jaar mee en staat gewoon in de wet dat het mag mits aan bepaalde voorwaardes voldoet ,dus niet zomaar ergens opplakken maar wel binnen een bepaalde afmrting.
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Bericht door Ernst »

He, he, he, ik maar zoeken in al die paperassen.......inderdaad ze mogen wel mits ze op bepaalde afmetingen zitten en niet de hele zijkant wordt volgeplakt.
Wilde dat papiertje inscannen en hier plaatsen.......shit dat lukt me niet kan het eventueel wel via de mail verzenden.

(De reden van mijn bekeuring toendertijd was dat ze te hoog zaten en niet goed geel licht uitstraalde.....)

Groetjes Ernst.
:T44EVER :driveT4
Plaats reactie