Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
RoyR
Contacteer:

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door RoyR » di jun 26, 2018 19:27

Ik zal de belastingdienst en rdw eens mailen. Kijken wat die zeggen en anders zou ik voor de keuring het korte deel natuurlijk kunnen vastschroeven en daarna loshalen maar doe het graag netjes en dan is het draaibare bankje beter.

bobv

Bericht door bobv » di jun 26, 2018 21:07

Bij een California maak je toch ook een bed door de bank te klappen?
Of hebben die allemaal 2 draaibare stoelen?
Groeten
Bob

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » di jun 26, 2018 21:37

Bed in hefdak ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

RoyR
Contacteer:

Bericht door RoyR » di jun 26, 2018 22:03

bobv schreef:
di jun 26, 2018 21:07
Bij een California maak je toch ook een bed door de bank te klappen?
Of hebben die allemaal 2 draaibare stoelen?
Misschien, maar dan zijn het wel stoelen als het geen bed is.
Ik wil dus ook de stoelen/bank weg klappen zodat er soms geen bed én geen bank is.

Bed in hefdak word me helemaal wat te prijzig ben ik bang.

starfire

Bericht door starfire » wo jun 27, 2018 15:19

Lijkt mij wel duidelijk dat het mag. Als de stoelen maar vast zitten aan de wand bijvoorbeeld. Je zult ze alleen niet op kenteken krijgen, maar dat was ook niet de vraag toch?
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Peugeot 308 SW (12-2015)

RoyR
Contacteer:

Bericht door RoyR » wo jun 27, 2018 15:57

Nee het hoeven geen zitplaatsen op kenteken te zijn maar wel voor de belastingdienst.
En daarbij weet ik dus niet of vast ook opklapbaar mag zijn.

Hanz

Bericht door Hanz » wo jun 27, 2018 23:24

Dit zegt de Belastingdienst:
- minimaal twee vaste zitplaatsen, eventueel in de vorm van draaibare zitplaatsen voor de bestuurder en bijrijder
- slaapplaats voor ten minste twee personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder.

Als je draaibare voorstoelen hebt dan voldoe je dus aan de eis van de twee zitplaatsen en moet je alleen nog zorgen voor een slaapplaats voor twee personen.
Als je geen draaibare voorstoelen hebt dan moet je dus twee zitplaatsen maken. De enige eis die aan deze zitplaatsen wordt gesteld is dat ze vast bevestigd zijn. Maar je mag ze dus wel gebruiken (bv. neerklappen) om de slaapplaats voor twee personen te maken.
Het gaat er om dat de auto echt ingericht is voor kamperen en dat het geen bestelwagen is waar je even twee losse campingstoeltjes in zet.

Als je in jouw geval je motor mee neemt en er is dan nog maar 1 slaapplaats over, dan voldoe je op dat moment niet aan de inrichtingseisen. Er is hier op het forum wel eens meer discussie geweest hoe groot/klein de kans is dat je op zo'n moment gecontroleerd wordt maar daar valt weinig over te zeggen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

RoyR
Contacteer:

Bericht door RoyR » do jun 28, 2018 5:08

Hanz schreef:
wo jun 27, 2018 23:24
Dit zegt de Belastingdienst:
- minimaal twee vaste zitplaatsen, eventueel in de vorm van draaibare zitplaatsen voor de bestuurder en bijrijder
- slaapplaats voor ten minste twee personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder.

Als je draaibare voorstoelen hebt dan voldoe je dus aan de eis van de twee zitplaatsen en moet je alleen nog zorgen voor een slaapplaats voor twee personen.
Als je geen draaibare voorstoelen hebt dan moet je dus twee zitplaatsen maken. De enige eis die aan deze zitplaatsen wordt gesteld is dat ze vast bevestigd zijn. Maar je mag ze dus wel gebruiken (bv. neerklappen) om de slaapplaats voor twee personen te maken.
Het gaat er om dat de auto echt ingericht is voor kamperen en dat het geen bestelwagen is waar je even twee losse campingstoeltjes in zet.

Als je in jouw geval je motor mee neemt en er is dan nog maar 1 slaapplaats over, dan voldoe je op dat moment niet aan de inrichtingseisen. Er is hier op het forum wel eens meer discussie geweest hoe groot/klein de kans is dat je op zo'n moment gecontroleerd wordt maar daar valt weinig over te zeggen.
As said, de eisen heb ik wel gelezen.
De zitplaatsen gebruiken om het bed te maken ook.
De vraag is of ik alles weg mag klappen dus geen bed en geen zitplaatsen, maar beide zitten wel ten alle tijden vast in de bus.

De motor kan ik eruit halen, volgens die reden zou je in een camper dus nooit ook maar iets in je vrije ruimte van 130/170x200x90 mogen zetten. Dus ook geen tuinstoel, dus dat geloof ik niet.

Edit:
Belastingdienst belt nog terug en rdw heeft het naar de technische afdeling doorgezet dus we wachten af.

Hanz

Bericht door Hanz » do jun 28, 2018 12:08

RoyR schreef:
do jun 28, 2018 5:08
De vraag is of ik alles weg mag klappen dus geen bed en geen zitplaatsen, maar beide zitten wel ten alle tijden vast in de bus.
De motor kan ik eruit halen, volgens die reden zou je in een camper dus nooit ook maar iets in je vrije ruimte van 130/170x200x90 mogen zetten. Dus ook geen tuinstoel, dus dat geloof ik niet.

Edit:
Belastingdienst belt nog terug en rdw heeft het naar de technische afdeling doorgezet dus we wachten af.
Sorry, niet goed gelezen. Ik dacht dat het ene deel van het bed er helemaal uit ging om plaats te maken voor de motor. Als het alleen weggeklapt wordt dan lijkt het mij geen probleem. Benieuwd wat de Belastingdienst te melden heeft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

RoyR
Contacteer:

Bericht door RoyR » do jun 28, 2018 12:48

Nee, idd het blijft er allemaal gewoon in. Echt eruit snap ik dat niet had gemogen.

Maar we wachten af wat ze zeggen. Zo'n "Double swivel seat" is ook een mooie oplossing dan, maar als ik ruim 300 euro in mijn zak kan houden...

Plaats reactie