Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schoonwatervoorziening werkt niet meer

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
wempetje
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 dec 2013, 21:37
Locatie: Groningen

Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door wempetje »

Hallo allemaal,

Sinds vandaag heeft mijn westfalia schoonwatervoorziening het begeven. Als ik nu de kraan aanzet hoor ik helemaal geen pomp e.d. in werking treden. Het blijft stil en droog :-). Zekering gechecked; is gewoon goed. Wat kunnen hiervan de oorzaken zijn? Bij het opendraaien van de kraan de laatste dagen kreeg ik al wat onzekere reacties vanuit de watervoorziening; halve kracht, volledige kracht... (misschien omdat ik de kraan ook niet helemaal volledig opendraaide, dus dat kan toeval zijn). Nu dus helemaal uitgevallen
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door chv »

Kan het pompje zijn, maar ook het schakelaartje in je kraantje.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
wempetje
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 dec 2013, 21:37
Locatie: Groningen

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door wempetje »

Enig idee hoe ik erachter kan komen welke van beide de oorzaak is? Het gaat trouwens om een Mercedes Vito Westfalia
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door J vd Pal »

Draad naar het pompje opzoeken (zit waarschijnlijk bovenop de watertank), stekker los en dan meten of er spanning op de draden komt die vanaf de kraan komen. Spanning = pomp kapot, geen spanning = kraantje kapot.

Wat ook helpt is in je profiel aangeven waar je woont, dan kunnen anderen die in de buurt wonen misschien komen helpen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door odorf »

kijk ook eens hier:
Ik heb het pas nog beschreven :toppie

viewtopic.php?f=2&t=52886

Odorf
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door Lutra »

Het kraantje is voorzien van een stekkerverbinding, te bereiken via het keukenkastje. Stekker losnemen en de stekker aan de draad die naar het pompje leidt even kortsluiten met iets wat je in het keukenlaatje vindt.
Als het pompje dan begint te lopen is dat in elk geval niet stuk. De kans is dan groot dat de microschakelaar in het kraantje niet goed werkt. De draaiknop is (met enige kracht) van de kraan te schuiven waarna je bij de schakelaar kunt komen. Deze voorzichtig schoonmaken en evt. wat contactspray kan er voor zorgen dat alles weer werkt. Bij mij heeft dit in elk geval gewerkt. De kraan demonteren maakt het iets gemakkelijker.
Succes
Laatst gewijzigd door Lutra op 08 mei 2016, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
wempetje
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 dec 2013, 21:37
Locatie: Groningen

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door wempetje »

Bedankt voor de reacties.

Profiel: geupdate, ik woon in Groningen

Update van mijn kant: het ligt niet aan de waterpomp. Ik heb ook de beschikking over een buitendouche en deze reageert wel als ik hem aanzet (werkt op dezelfde pomp). Zie deze foto

Dat houdt dus in dat de kraan niet meer werkt. Nu is dat heel goed beschreven voor een T4 westfalia echter heb ik een mercedes Vito Westfalia die een andere kraan ingebouwd heeft. Iemand een idee hoe deze uit mekaar te halen is/te vervangen is? Zie deze foto

Update: aan de onderkant van de wasbak zit ten eerste de besteklade en ten tweede het roldeurtje die onder de wasbak schuift wanneer je hem opent.....
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door Lutra »

In de basis is de techniek van de T4 en Vito gelijk wat betreft het camperdeel.
Om de kraan te demonteren moet je waarschijnlijk het laatje demonteren. Bij een VW gaat dat dmv 2 schroefjes aan de binnenzijde van de lade.
Kraan wordt gemonteerd met een wartelmoer.slang op de kraan zit bij mij met een slang klem.
't is allemaal wat krapjes, werken op gevoel dus.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
wempetje
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 dec 2013, 21:37
Locatie: Groningen

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door wempetje »

Bedankt voor de aanwijzingen. Uiteraard ben ik gelijk weer daad bij woord aan het voegen en heb de bestek lade uitgebouwd. Jammer genoeg zit dan nog steeds de roldeur in de weg waarvan ik geen idee heb hoe ik die moet demonteren.... Zie foto. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door chv »

Van dat soort kraantje is genoeg vervangend spul te koop bij de grotere caravan en kampeershops.
Bijvoorbeeld De Vrijbuiter in Roden enzo.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
wempetje
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 dec 2013, 21:37
Locatie: Groningen

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door wempetje »

Hoi Charles,

Dank voor je reactie. Ik ben voornemens een nieuw kraantje te installeren echter kom ik er niet bij om hem te vervangen. Zie onderstaand bericht

Bedankt voor de aanwijzingen. Uiteraard ben ik gelijk weer daad bij woord aan het voegen en heb de bestek lade uitgebouwd. Jammer genoeg zit dan nog steeds de roldeur in de weg waarvan ik geen idee heb hoe ik die moet demonteren.... Zie foto. Iemand een idee?
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door Noorfalia »

wempetje schreef:Zie foto. Iemand een idee?
Ik heb geen idee, maar als ik op de link klik krijg ik een error van Google, dat helpt ook niet. Misschien moet je de rechten op de foto even aanpassen, delen voor iedereen o.i.d.?
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
ArthurM
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2016, 21:00

Re: Schoonwatervoorziening werkt niet meer

Bericht door ArthurM »

Ik heb zelf ook een Vito en heb het kraantje nu twee keer vervangen. De eerste was kapot en de tweede begon te lekken.
Om het kraantje te vervangen hoef je het rolluik niet te verwijderen. Het makkelijkst is om eerst je kookplaat eruit te halen. Deze zit met de twee schroeven vast bovenop. Daarna verwijder je de spoelbak. Hiervoor schroef je eerst de chifon los en vervolgens zit de bak nog maar met twee boutjes vast aan de onderkant tegen het blad aan. Op de tast kan je deze voelen en met een pijpsleutel ( weet de maat zo even niet) kan je deze losdraaien. Laat de boutjes niet vallen...
Dan kan je de bak eruit tillen en vervolgens kan je vanzelf bij het kraantje
succes☺
Plaats reactie