Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
femkeb
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 mei 2016, 13:40

Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door femkeb »

Zoals (blijkbaar) velen zijn wij ook begonnen met het zoeken naar een mooie tweedehands T4 camper.
Ons budget is / was rond de 15.000 euro met het idee een camper te zoeken vanaf '95 die ongeveer 2 ton heeft gelopen.
In onze zoektocht blijkt dit mogelijk wat te naïef te zijn.
We hebben nu 2 campers op het oog , die behoorlijk van elkaar verschillen. Willen jullie eens meekijken wat een goede keuze zou kunnen zijn?

De eerste:
Volkswagen T4 met hefdak, VR 6, benzine motor en automaat. Km stand: 200K. Prijs: 14.500. Met plekken wegwerken en spuiten; 18.500. 3 maanden garantie en nieuwe APK

De tweede:
Volkswagen T4 met hefdak, 2.5 TDI. Km stand: 280K. Prijs: 17.500. 1 jaar garantie en nieuwe APK

Ik ben zelf wat huiverig voor een km stand boven de 250K. is dit terecht? Daarnaast heb ik niet zo heel positieve dingen gelezen over bezine motor / automaat.
De 2e lijkt dus een aardige keuze, ik vind m alleen behoorlijk aan de prijs.

Graag hoor ik jullie mening en evt tips.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door autocaravana »

Als ik mijn originele California 2.5 TDI Syncro van 1999 en 328.000 km zou verkopen dan zou ik misschien met 15.000 euro tevreden zijn. Maar ja, ik verkoop hem nog niet. Tenzij iemand 20.000 biedt... dan ga ik nadenken.
Zoals de meesten hier je zullen vertellen is de kilometerstand van de TDI 2.5 niet zo'n probleem en kijk ook uit met teruggedraaide tellers. Een bus die ouder dan 20 jaar is en slechts 200.000 heeft gereden moet je wantrouwen.
De motor houdt het erg lang vol, lees bv. het recente item over 500.000.
De oudere Transporters hebben last van roest, die vanaf circa 1999 veel minder. Ik kan op de mijne hoegenaamd geen roest vinden.
Mijn advies is om op zoek te gaan naar een TDI 2.5 van 1999 of jonger.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door Martens-Tvier »

Inderdaad is die 250kkm geen enkel probleem voor een 2,5 TDI. Wij hebben een 2,5 TDI (ACV) met nu 205k op de teller en die loopt als de brandweer. Koppeling/vliegwiel zou je wel moeten (laten) nakijken want die kan rond die km-stand wel slijtage laten zien.
Overigens toen wij de bus 2 jaar terug kochten (via een semi-professionele handelaar) kregen we 6 maanden garantie en zat er een grote beurt, met distributiewissel, bij de VW dealer bij in.

Daarnaast betaal je voor een originele af-fabriek Westfalia camper meer dan voor een niet-Westfalia camper; ook als dat door een professioneel bedrijf is gedaan. Wij hebben zelf een T4-Westfalia, maar een vriendin heeft een T4 met aftermarket camperinbouw en haar bed is over de volle breedte van de bus, terwijl dat bed bij onze Westfalia wegens de kledingkast maar ongeveer 1,10m breed is geloof ik....Kan ook een overweging zijn.

Diesel is voor de T4 verreweg de meest gebruikte brandstof en zoals hierboven ook wordt aangegeven is de 5 cilinder 2,5 TDI een betrouwbare motor. En na 1999 is roest een veel minder groot probleem dan bij oudere bussen. Roest bij nieuwere bussen vooral bij het omgezette randje van de wielkasten, en de binnenkant van de tankdop-klep. Verbruik van onze 2,5 TDI is ongeveer 1 op 13.

Daarnaast is op vakanties het erg fijn dat er airco en cruise control op zit. Bij sommige California modellen was dat standaard; let daar dus op als je dat belangrijk vindt.

Jullie keuze: Die benzine/automaat zou ik niet doen, staat toch als wat problematischer te boek denk ik. Die 2,5 TDI (leeftijd? model?) lijkt me een betere keuze. Ik weet niet waar je woont maar hier in Twente/Salland zijn er minstens twee betrouwbare handelaren met een aardige keus aan T4 campers.

Kortom, stel goed vast wat je wilt en stel vragen op dit forum of via PB (ook over ervaringen met verkopers/handelaren).

Succes!
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
femkeb
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 mei 2016, 13:40

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door femkeb »

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om zo steeds meer te weten. ..

De tweede camper is een T4 Westfalia California Coach uit 1997.
Een camper uit 1999 of jonger zijn we nog niet tegengekomen binnen ons budget.

Welke handelaren in Twente eo kan je aanraden? Wij wonen in Gelderland dus dat is prima te doen.
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door Martens-Tvier »

femkeb schreef:Bedankt voor jullie reacties! Fijn om zo steeds meer te weten. ..

Welke handelaren in Twente eo kan je aanraden? Wij wonen in Gelderland dus dat is prima te doen.
Deze in Nijverdal, maar heeft vooral T5 en een enkele jonge T4: http://scharphofcampers.nl/
En deze in Dalfsen is ons goed bevallen (uiteindelijk niet iets gekocht omdat hij op dat moment niets voor ons had): http://www.joshschippers.nl/

Succes!
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door Pascal-141 »

femkeb schreef:Zoals (blijkbaar) velen zijn wij ook begonnen met het zoeken naar een mooie tweedehands T4 camper.
Ons budget is / was rond de 15.000 euro met het idee een camper te zoeken vanaf '95 die ongeveer 2 ton heeft gelopen.
In onze zoektocht blijkt dit mogelijk wat te naïef te zijn.
We hebben nu 2 campers op het oog , die behoorlijk van elkaar verschillen. Willen jullie eens meekijken wat een goede keuze zou kunnen zijn?

De eerste:
Volkswagen T4 met hefdak, VR 6, benzine motor en automaat. Km stand: 200K. Prijs: 14.500. Met plekken wegwerken en spuiten; 18.500. 3 maanden garantie en nieuwe APK

De tweede:
Volkswagen T4 met hefdak, 2.5 TDI. Km stand: 280K. Prijs: 17.500. 1 jaar garantie en nieuwe APK

Ik ben zelf wat huiverig voor een km stand boven de 250K. is dit terecht? Daarnaast heb ik niet zo heel positieve dingen gelezen over bezine motor / automaat.
De 2e lijkt dus een aardige keuze, ik vind m alleen behoorlijk aan de prijs.

Graag hoor ik jullie mening en evt tips.
Alvast bedankt!
ik zou de VR6 alvast laten staan , dat ding zuipt benzine als een koe water ... Als je met zo'n verbruik eens een reisje wil doen , dan moet je er meteen bij iedere reis een dik bedrag bijrekenen voor de brandstof , je staat waarschijnlink iedere 500km aan de pomp te tanken ...
De TDI met 280.000km : die is net ingelopen ... daar zou ik geen schrik van hebben om met die km stand aan te kopen. Maar aangezien het een 97-er betreft toch maar goed nakijken op roest , ook op de niet zichtbare plaatsen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door Pascal-141 »

En nog een tip : zoek je camper op mobile.de , daar is een groot aanbod ,en veel lagere prijzen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door slopelrijder »

motorisch is 230k voor een tdi echt geen probleem...
mijn "ex"ajt 2002 nu omgebouwd tot feitenlijk acv heeft 230 gelopen, en ik verwachter nog een 200k bij te rijden...let op hij stond al op 170k toen ik met de ombouw begon...

even als idee.....
je KAN een "gewone" of een dubbelcabine T4 2,5 tdi kopen voor niet teveel,(koop NA 2001 ivm milieuzone's etc.) en die (zelf) ombouwen tot camper met je eigen inrichting ideeën.
er zijn er hier genoeg die dat ook gedaan hebben....
let wel op dat je een "wv2" model koopt als je dat gaat doen, ivm makkelijker omgekeurt tot camper te krijgen.
( heeft te maken met aanwezigheid gordelmontagepunten en stoel/bankmontage)
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
femkeb
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 mei 2016, 13:40

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door femkeb »

Ik heb deze gezien; ziet er wel mooi uit
Willen jullie even meekijken? http://link.marktplaats.nl/m1044209731

Ik wil sowieso weten tot wanneer APK is, wanneer de distributieriem is vervangen
Ik snap alleen zo 'op afstand' dat hefdak niet; max 60 kg...normaal kan je daar toch gewoon met 2 mensen slapen?

Graag hoor ik jullie ideeën over bovenstaande ...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door Harry 341 »

Ik hou er niet van als het onderste strookje van de carrosserie zwart gemaakt is...ben misschien een piet lut...maar let daar goed op...

Hier staan ook een paar mooie...http://www.multivans.nl/aanbod/
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door chv »

Dit is geen Westfalia hefdak. Deze is superplat en sowieso anders van vorm en dat heeft dus gevolgen voor hoeveel ruimte er beschikbaar is boven. Verder is de hele inbouw geen Westfalia en dat heeft weer gevolgen voor de marktwaarde.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
femkeb
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 mei 2016, 13:40

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door femkeb »

Bedankt voor de reacties; helder!!!

Met wat voor budget moeten we rekening houden als we een california westfalia 2,5 TDi met hefdak willen, vanaf '96, geen roest en km stand tot
ongeveer 280k?

Ik hoopte eigenlijk iets van 15000 euro maar dit lijkt te weinig. Wat is jullie ervaring daarmee?
femkeb
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 mei 2016, 13:40

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door femkeb »

Ik heb al n heel aantal sites bekeken. Mn van bedrijven die tweedehands campers verkopen. Multicampers zijn we afgelopen week geweest en ook bij n bedrijf in woensel. Ik was al bang dat dit n dure tijd is....nu pas besloten dat we er 1 gaan kopen ipv er steeds over te blijven denken. ..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door Pascal-141 »

zoals ik al eerder vermeld had : in Duitsland vind je Westfalia's met TDI vanaf '96 , en ook voor jouw budget
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
femkeb
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 mei 2016, 13:40

Re: Zoektocht Volkswagen Camper T4 met hefdak...

Bericht door femkeb »

Ok, ga ik daar ook eens kijken. We zijn gelukkig bevriend met iemand die ook vloeiend duits spreekt, dat is wel handiger wat betreft alle technische uitdrukkingen...
Plaats reactie