Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe kraan in oud keukenblok California

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Nieuwe kraan in oud keukenblok California

Bericht door Hanz »

Uit een ander topic pikte ik een foto op van een oud keukenblok waarin een vaste kraan is gemonteerd. Normaal gesproken past dit niet omdat alle kranen die los te koop zijn een minimale inbouwhoogte van 40 mm hebben terwijl er maar 38 mm beschikbaar is. Op de foto is te zien hoe dit is opgelost door een holte te maken in het deksel van de keuken waar de knop van de kraan in verdwijnt. Een oplossing voor iedereen die opkijkt tegen de kosten voor vervanging door een originele Westfalia kraan als de kraan kapot is of gebroken.
Nieuwe kraan in oud keukenblok 2.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
bordev
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 aug 2018, 21:55

Re: Nieuwe kraan in oud keukenblok California

Bericht door bordev »

Mijn douche kraan was ook kapot en dit heb ik als volgt opgelost met een kraantje van 12,95
Bijlagen
3.jpeg
2.jpeg
1.jpeg
mdw
Berichten: 203
Lid geworden op: 10 okt 2012, 09:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: Nieuwe kraan in oud keukenblok California

Bericht door mdw »

Goede tip :toppie
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe kraan in oud keukenblok California

Bericht door Hanz »

Ik snap niet goed hoe je de kraan open en dicht draait nu de knop eraf is. Leg nog even uit als je wilt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
bordev
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 aug 2018, 21:55

Re: Nieuwe kraan in oud keukenblok California

Bericht door bordev »

Hanz schreef: 07 aug 2019, 18:52 Ik snap niet goed hoe je de kraan open en dicht draait nu de knop eraf is. Leg nog even uit als je wilt.
Het open-en dicht draaien van de kraan is niets meer dat het aanzetten van een waterpompje in de watertank. Er loopt hiervoor een zwarte en grijze draad via de doucheslang naar de douchekop met daarin een schakelaar. Als de draden worden kortgesloten gaat het pompje aan. Door er een kroonsteentje op te zetten met daaraan een stukje draad en een tuimelschakelaar gaat de kraan aan en uit. Als je goed kijkt op de vorige foto zie je de schakelaar in het rooster zitten links v.d. kraan.

De slang heb ik ingekort en verbonden met de slangtule van de kraan met een slangklem (zie foto).
bordev
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 aug 2018, 21:55

Re: Nieuwe kraan in oud keukenblok California

Bericht door bordev »

bevestiging slang aan kraan
Bijlagen
5.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe kraan in oud keukenblok California

Bericht door Hanz »

bordev schreef: 08 aug 2019, 11:09
Hanz schreef: 07 aug 2019, 18:52 Ik snap niet goed hoe je de kraan open en dicht draait nu de knop eraf is. Leg nog even uit als je wilt.
Het open-en dicht draaien van de kraan is niets meer dat het aanzetten van een waterpompje in de watertank. Er loopt hiervoor een zwarte en grijze draad via de doucheslang naar de douchekop met daarin een schakelaar. Als de draden worden kortgesloten gaat het pompje aan. Door er een kroonsteentje op te zetten met daaraan een stukje draad en een tuimelschakelaar gaat de kraan aan en uit. Als je goed kijkt op de vorige foto zie je de schakelaar in het rooster zitten links v.d. kraan.

De slang heb ik ingekort en verbonden met de slangtule van de kraan met een slangklem (zie foto).
Ik wist dat de kraanknop in feite een schakelaar is maar ik had het tuimelschakelaartje inderdaad nog niet ontdekt op de foto. Dank voor de toelichting. Een originele oplossing die ik nog niet kende.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe kraan in oud keukenblok California

Bericht door Multivan Generation »

Op deze manier kun je iedere kraan monteren en gebruiken,
ook veel goedkopere dus.. :knipoog
_MG_7785.JPG
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe kraan in oud keukenblok California

Bericht door Hanz »

Zo kan het natuurlijk ook maar ik zou daar niet voor kiezen. Het gootsteenbakje is al niet zo groot en zo is er nog minder ruimte in de bak. En ik vraag me af of mijn fluitketeltje hier nog lekker onder past.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe kraan in oud keukenblok California

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 13 aug 2019, 18:18 En ik vraag me af of mijn fluitketeltje hier nog lekker onder past.

:bifun
Dan roteer je de uitstroom toch naar boven?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie