Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rook uit elektrisch gedeelte?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door Ali_Blabla »

Ik post niet zo vaak maar lees veel mee.
Ik sta nu in Kroatië op de camping na een lange dag rijden met m'n T4 Westfalia uit 95. Aangekomen en aan de walstroom gezet.
Na het koken zaten we gezellig te eten waarna we een 'plop' hoorden en er rook uit het rooster achter het kookstel kwam en ook uit de grote kast helemaal achter. Meteen alles uit gezet en de hoofdschakelaar uitgedaan. Stank van verbrand plastic...

Na wat wachten, voorzichtig weer wat dingen aangezet. Lampjes op huishoudaccu doen t, koelkast doet t, waterkraantje doet t en t paneel zelf ook.
Heb bij de accu's gekeken maar daar kan ik niets raars ontdekken.
Ik verdenk de walstroomdoos, er is verder niets te zien maar het stinkt daar het meest. En hij hing aan de stroom.
Walstroomdoos is recent vervangen vanwege een kapot klepje. Zit daar verder nog iets van elektronica in zo'n doos?

Kan iemand mij verder helpen met te ondernemen stappen?
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door Ali_Blabla »

Gekke is trouwens nog dat toen het gebeurde ik principe alles nog werkte. Koelkast, lampje, paneel.
Stekkersymbool stond ook op het schermpje.
Aardlekschakelaar sloeg ook niet vanzelf uit, ook niet die in het stroompunt van de camping zelf.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door J vd Pal »

Klinkt als de oplader die kapot is gegaan. Mijn advies is geen walstroom meer gebruiken en na de vakantie contact opnemen met HenkK van dit forum. Hij kan deze dingen reviseren wat veel goedkoper is dan een vervangend exemplaar kopen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door Ali_Blabla »

Aan zoiets zat ik ook te denken met mijn beperkte kennis. Door te rijden laad ik de huishoudaccu's dan nog wel op denk ik? Of werkt dat dan ook niet meer?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door J vd Pal »

Waarschijnlijk is alleen het 220 V gedeelte kapot en laad bij het rijden alles nog op.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door Ali_Blabla »

Op zich is de beste manier ook om het gewoon uit te proberen.
En bedankt voor het snelle antwoord! :jumpklap

Ik had ook het volgende nog bedacht als een oplossing voor geen walstroom hebben:
Ik heb nog wat verloopstekkers hier en zou zo van CEE naar een gewone Eurostekker kunnen gaan. Als ik daar mijn normale stekkerdoos aanhang kan ik toch gewoon m'n telefoon (en die van de vriendin) opladen?
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door HenkK »

Het zou inderdaad de lader kunnen zijn. Deze zit onder de koelkast, Als je nu even het houten schotje weghaalt, zie je de lader direct zitten. Trek de Eurostekker en de 6 polige stekker los. Het losnemen van de zes polige stekker voorkomt tevens dat de lader als een verbruikersbron\apparaat de HH-accu belast.

Je kunt nu gewoon je 230 volt camping aansluiting gebruiken. De accu's worden dan alleen nog opgeladen als de motor werkt.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door Ali_Blabla »

Dank HenkK, dat ga ik vandaag nog even uitproberen! Klinkt als een fijne oplossing voor nu. Gister een ritje gemaakt en de accu's laden gelukkig tijdens het rijden nog op. Er lijkt nog wel een vleugje stank te ontstaan dan dus ik heb het liefst die lader ook losgekoppeld. Maak me wel een beetje zorgen om de accu's, die staan nu op 12.3V en zitten op de helft.

Als ik terug ben van de vakantie zoek ik contact met je, hopelijk kun jij iets voor me betekenen qua reparatie/revisie.

Dank!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door J vd Pal »

Dat zijn goede berichten! Gelukkig kan de vakantie voortgezet worden zonder teveel problemen.

Uitbouw paneeltje is niet moeilijk als je weet waar je moet zoeken. Hierbij een kort stappenplan:
1) Achterbak helemaal leeg maken inclusief bedplank en matras.
2) Ruimte voor de achterbank ook leegmaken.
3) Deurtje rechts naast het paneel openmaken.
4) In de stijl waar de scharnieren op vastzitten zie je de kopjes van drie schroeven die in het te verwijderen paneel steken, deze drie schroeven losdraaien.
5) Achterbank naar voren schuiven zodat je het hele paneel vrij hebt.
6) Op het paneel zie je aan de linkerkant drie dopjes, deze voorzichtig met een plat mes loswippen en de onderliggende schroeven losdraaien.
7) Het paneel zit nu los en is waarschijnlijk 1-2 cm naar beneden gekomen.
8) De lader ligt nu voor op de bodem vastgeschroefd, de twee stekkers waar Henk het over heeft zie je aan de rechterkant.

Succes en fijne vakantie.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door Ali_Blabla »

Ik hou van dit forum :yes
Superbedankt voor alle tips en uitleg! Deze handleiding om bij de oplader te komen zal me veel tijd besparen. Wil liever ook niet te lang klussen bij 31 graden :nuts
Ik laat nog even weten hoe het is afgelopen!
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door Ali_Blabla »

Gelukt!
Ik had 2 ipv 3 schroefjes en de bank werkte niet helemaal mee maar met wat gefriemel is het gelukt om het schot weg te krijgen en bij de oplader te komen.
Stank was ook meteen weer te ruiken daar. Stekkers losgetrokken en alles weer dicht gemaakt.
Superbedankt! Morgen weer een rit van 4 uur dus dan worden de accu's wel weer goed opgeladen en kan de koelkast er weer even tegen aan. :ikrij
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door J vd Pal »

Mooi! Fijne vakantie verder!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door Ali_Blabla »

Gister teruggereden vanuit Genève naar NL, schiet de versnellingspook na de eerste wisselpauze los. Het bekende schakelbolletje gescheurd en ook verdwenen. Via de ANWB hulp gekregen en de monteur heeft het met ijzerdraad (!) opgelost. Zijn er mee thuisgekomen en busje staat nu bij de garage.
Hopelijk blijft alles na reparatie weer minstens 20 jaar goed :nuts
pdebruijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jul 2016, 16:21

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door pdebruijne »

Hallo,
Ik ben in Engeland op vakantie en zoek op het forum informatie over de acculader. Exact hetzelfde probleem overkwam ons. Bij de eerste keer stroom aansluiten vreemde geur in de bus. Dacht eerst aan koelkast omdat dat de enige verbruiker was. Uitgezet maar stank bleef. Toen verder gekeken. Haspel met Engelse verloopstekker niet goed? Via dit forum ook de acculader gevonden. Eruitgehaald en gelukkig is de schakeling wel zo dat de accu via de dynamo laadt. Dat wordt regelmatig rijden! Thuis verder zien. Zag dat Poptop en zaak in Schijndel vervangers verkopen rond 200 euro. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rook uit elektrisch gedeelte?

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt je lader ook laten opfrissen en repareren bij HenkK :zwaai
Plaats reactie