Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LED verlichting in California

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

LED verlichting in California

Bericht door Hanz »

Ik wil de buislampjes in de verlichtingsarmaturen van mijn California vervangen door LED strips. Er is op het forum wel het een en ander te vinden maar de LED techniek ontwikkelt zich snel. Wat zijn op dit moment goede LED strips die een vergelijkbaar licht geven als de buislampjes en die ik kan aansluiten zonder stabilisator? Ik hoor graag jullie ervaringen.
Ik kwam onder andere deze tegen http://www.ledstripshop.nl/ledstrip-12v ... ml?pID=153
Lijkt heel geschikt, kent iemand dit product?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: LED verlichting in California

Bericht door chv »

Lijkt me prima. Als je een 3standen tuimelschakelaar kunt vinden zou je naar believen een of twee stripjes aan kunnen zetten.
Alleen nog iets verzinnen om de stripjes strak recht te houden. Ik heb zelf ook zoiets maar dan zat het al in een platte plastic buis.
Kun je rechtstreeks aan sluiten op je 12 volt.
Geen stabilisator nodig.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: LED verlichting in California

Bericht door Hanz »

Bedankt voor je reactie. De strips hebben een zelfklevende achterkant dus strak monteren in het armatuur zal geen probleem zijn. Een 3-standenschakelaar is niet nodig, ik zit er wel aan te denken om naast het bestaande armatuur nog een klein enkelvoudig LED lampje te plaatsen met een eigen schakelaar dat als nachtlampje kan dienen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: LED verlichting in California

Bericht door Hanz »

Iemand anders nog (goede) ervaringen met LED strips of tips?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: LED verlichting in California

Bericht door J vd Pal »

Hoi Hanz,

Sommige leds zijn erg gevoelig voor de juiste spanning. Een gezonde HH accu heeft een hogere spanning dan 12 volt. Dit kan de levensduur van de led sterk bekorten, daarom zie je in een van de ombouwverslagen dat er een spanningsregelaar wordt gebruikt. Ik heb mijn TL lampjes omgebouwd tot led en dat bevalt prima. Ik heb een drie standen schakelaar gebuikt voor dim en werk licht, ook zit er een spanningsregelaar in. Bevalt erg goed.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: LED verlichting in California

Bericht door Hanz »

Nog even een vraagje: uit een ander draadje over ombouw naar LED verlichting heb ik dit plaatje gevonden.
Aansluiting3.jpg
Aansluiting3.jpg (24.38 KiB) 1489 keer bekeken
Aan de rechterkant zitten twee rood-witte draden in een zwarte stekker. Dit is onderdeel van de originele Westfalia kabelboom die ik ook in mijn Cali heb zitten. Weet iemand waarom daar twee rood-witte draden zitten? Loopt een van de twee verder naar het andere lampje achterin? De lamp op de foto is de lamp boven het keukenblok.

Aanvulling: Ik heb al een schema gevonden met de bedrading van het camperdeel. De tweede draad is inderdaad de doorverbinding naar de lamp achterin en daar vandaan is weer een doorverbinding naar het leeslampje onder het hefdak vooraan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie