Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dakdragers op klapdak t4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door Multivan Generation »

Wat wel de moeilijkheid kan worden is het staafje wat wel prettig door de rail moet kunnen glijden qua diameter, maar tegelijkertijd de rail niet beschadigen en dan moet je dus nog uit het gleufje komen..

Maar van een beetje meedenken is niemand minder geworden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door TomVooges »

Multivan Generation schreef: 06 jan 2019, 20:00 Wat wel de moeilijkheid kan worden is het staafje wat wel prettig door de rail moet kunnen glijden qua diameter, maar tegelijkertijd de rail niet beschadigen en dan moet je dus nog uit het gleufje komen..

Maar van een beetje meedenken is niemand minder geworden.
Klopt! De bout moet niet de mooie rail beschadigen. Van binnen en van buiten met extra ringen en rubber bevestigen denk ik.
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door J vd Pal »

Wat wil je allemaal op het dak meenemen Tom? Westfalia geeft aan dat een belasting van 50 kg geen probleem is met een vergelijkbaar systeem zoals jij dat hebt, zie ook http://www.westfaliat4.info/WestfaliaT4 ... ionsWM.pdf Gezien de leeftijd van jouw camper heb je ook al de verbeterde scharnieren erop zitten (zie ook het hierboven gelinkte document) dus dat is ook geen probleem.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door TomVooges »

Hallo Jasper!

In totaal ca 75 kg. De kracht die het dak naar links of rechts doet schuiven (in de bochten, als de lading naar buiten gedrukt wordt) lijkt mij op de langere termijn niet goed voor de scharnieren.
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door Erdem50 »

75kg is teveel. Maximaal voorschrift is 50kg dus dan wil jij de boel 150% gaan beladen :groteogen

Ik ben niet snel bang van dingen maar dat is gewoon gevaarlijk.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door WelkomBuiten »

Tom, ik had hetzelfde verlangen als jij. Een kajak op mijn hefdak. Omdat er ook meerdere kajaks of een kajak en alu kano op moeten kunnen en omdat mijn bootje soms wekenlang op mijn bus woont zodat ik tussen mijn werk door (of tijdens mijn werk) een paar uur kan peddelen heb ik het uiteindelijk niet aangedurfd. Mijn oplossing zijn toch 'regengoot' dakdragers die op de Brandrup rails aan weerszijden steunen. Die mogen zwaarder belast worden. Wel jammer dat ik dan mijn dak niet omhoog kan doen. Dan maar gebukt of zittend koffie zetten...

Als er op vakantie in het dak geslapen moet worden gaan bootjes en dakdragers er dus af. 20 minuutjes werk. Het maakt zwerven wel iets minder aantrekkelijk, maar het leven is vol compromissen!
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door TomVooges »

Erdem50 schreef: 10 jan 2019, 20:25 75kg is teveel. Maximaal voorschrift is 50kg dus dan wil jij de boel 150% gaan beladen :groteogen

Ik ben niet snel bang van dingen maar dat is gewoon gevaarlijk.
Een passat W8 is ook gevaarlijk als je hem goed gebruikt!😁
Het feit dat een t4 met 70pk hetzelfde dakdraagvermogen heeft als een met 170pk vertelt veel over de ingebouwde veiligheidsmarge.

Met een beetje boerenslimheid bedacht ik waarom een westfalia zo’n veel lagere dakbelasting heeft dan een met normaal dak. Door het dak extra te fixeren denk ik dat het de 25 extra kilo wel overleeft.
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door Multivan Generation »

TomVooges schreef: 10 jan 2019, 20:52
Het feit dat een t4 met 70pk hetzelfde dakdraagvermogen heeft als een met 170pk vertelt veel over de ingebouwde veiligheidsmarge.

Met een beetje boerenslimheid bedacht ik waarom een westfalia zo’n veel lagere dakbelasting heeft dan een met normaal dak. Door het dak extra te fixeren denk ik dat het de 25 extra kilo wel overleeft.
Het verschil bij een standaard dak is dat het de dwarsspanten nog heeft en minder verlies van torsiestijfheid heeft.
Een westfaliadak is van polyester en dat is dus slapper, plus dat het maar op drie punten vast aan de carrosserie zit..

Ik heb mensen een polyester bootje vast zien zetten op een trailer met een paar spanbanden met ratel.
Het polyester scheurde zowat..

Je moet het natuurlijk zelf weten,
maar ik zou ook minimaal 2 en liever 3 tot 4 hogere allesdragers monteren op de brandruprails.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Dakdragers op klapdak t4

Bericht door J vd Pal »

Tom,

Het zijn niet alleen de scharnieren die extra belast worden. In het document wat ik eerder aanhaalde zie je onderaan blz 3 dat Westfalia aan de binnenkant extra steunen maakt om ook de verticale belasting op te vangen!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie