Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage langs C stijl aan zijde schuifdeur

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Lekkage langs C stijl aan zijde schuifdeur

Bericht door J vd Pal »

Goedemorgen allemaal,

Vanmorgen werd ik verrast door een kleine hoeveelheid water wat van achter de kunststof bekleding van de C-stijl op de daaronder gelegen stoffen bekleding en op de bank gekomen was. Ik heb dit niet eerder gezien. Wie heeft een idee waar het vandaan kan komen, jaja vanuit de wolken en dan op het dak, tot zover was ik er ook maar hoe komt het vanaf het dak in de C-stijl? Er ligt toch een heel klapdak op bij mij, zou het dan via een van de schroefgaatjes van de Brandruprail komen? Iemand een ander idee?
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 24 aug 2016, 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Lekkage langs C stijl aan zijde schuifdeur

Bericht door brugseb »

hoi Jasper
ik volg meteen - wij hebben soms wat water in de achterste zijkast, aan de andere kant ook al eens gehad via de C-stijl. Ik dacht dat het van achterop kwam (de befaamde rubber blokken), maar die heb ik voorlopig laten afkitten door mijn carrossier, en laatst had ik weer nattigheid. Ik krijg een vermoeden dat het misschien vooraan of opzij onder het profiel van het tentdoek kruipt, en dan via de binnenbekleding (sierlijst zijkant plafond) naar achter loopt. Erg vervelend. Misschien even dak omhoog zetten en met tuinslang rond profiel lopen? Ga zelf ook nog even verder zoeken...
mvg
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lekkage langs C stijl aan zijde schuifdeur

Bericht door J vd Pal »

Hoi Bart,

Dat was mijn eerste gedachte ook maar op het dak, zowel binnen als buiten de lijst van het hefdak, was geen water te vinden. Daarnaast zit de lijst een heel stuk hoger dan de goot waar de rubber blokken in liggen. Zou het water misschien via de rubberblokken binnenkomen en dan over een randje in de carrosserie richting de C stijl lopen?

Wordt vervolgd.....
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage langs C stijl aan zijde schuifdeur

Bericht door odorf »

In de meeste gevallen staat de T4 wat voorover.
Oftewel de achterzijde is hoger. Ik zou het toch daar zoeken. En het schuifdeurrubber kan het niet zijn?

Hoe zijn de opvulblokken opnieuw afgekit? Is er wat overheen gesmeerd? Of zijn ze eruit geweest en opnieuw gemonteerd? Hoe ziet de afdichting van de onderrail rondom het doek eruit.

Het is vrij lastig om zulk soort klachten boven te krijgen. (Terzijde) Ik heb ook lang lopen zoeken voordat ik de lekkage bij mijn klapraam had gevonden. (Staat nog ergens bij projecten beschreven)

Ik denk dat de bekleding van de C stijl weghalen wel nodig is. (Paar schroeven en klemmen) en dan proppen papier in de gaten en buitenkant stuk voor stuk met tuinslang nat maken?

Schroefbevestiging van Luifelrail zou ook heel goed kunnen. Het hoeft echt geen enorm gat te zijn om toch een behoorlijke lekkage te geven.

Is de luifelrail gekit en geschroeft? Of alleen geschroeft. In mijn geval is er boven en onder kit te zien.

Als je de plek hebt gevonden kun je het het beste dichtstoppen met carrosseriekit. Kokers zijn oa. verkrijgbaar bij de automaterialenzaak. Vaak in wit, zwart, grijs en transparant.

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
mennovdh
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2016, 00:14

Re: Lekkage langs C stijl aan zijde schuifdeur

Bericht door mennovdh »

Ik ben al een paar jaar opzoek naar lekkage. De dealer heeft de naad bij de blokken en van het hefdak al extra gekit maar zonder resultaat.
Laatst zag ik bij het openen van de achterklep dat via de doorvoer van kabels naar de achterklep er druppels langs die doorvoer lopen en langs de rubbers naar binnen kunnen. Ik heb toen ducktape over de naad van de achterklep geplakt en toen bleef het binnen droog. Maar hoe dat water precies binnenin loopt is me nog niet helemaal duidelijk.

groet Menno
(California Freestyle)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lekkage langs C stijl aan zijde schuifdeur

Bericht door J vd Pal »

Dank voor alle reacties.

Voorlopig verdenk ik de schroeven van de Brandruprail. Dit zijn de enige gaten in de buurt van de C stijl die hoog genoeg zitten om het water op de genoemde plek te laten komen. Komend weekend lekker met kit (Sikaflex 221) in de weer. De rail is zo te zien met kit en schroeven vastgezet. Dit is bij de aflevering gedaan in Amersfoort.

Lekkage langs het schuifdeurrubber is het niet geweest, het water kwam van achter de kunstofdelen vandaan.

Wordt vervolgd....
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Lekkage langs C stijl aan zijde schuifdeur

Bericht door brugseb »

Hoi
@Odorf: de boel gewoon helemaal onder de carrosseriekit gesmeerd, lijkt niet het probleem te zijn
@Jasper: ik heb geen Bandruprail, drup komt uit aansluiting van afdekkap boven achterste raam met C-stijl bij mij, maar enkel bij heel felle regen en met dak omhoog. Lijkt me dan dat het water al "van ver" komt... Lijkt alsof het over de bovenkant van de hemel naar achter loopt :huilen

Toch gezellig hé zo'n oud speelgoed :zwaai
Moeder de vrouw vandaag net de auto van de overbuur geraakt bij het achteruitrijden: eindstand 0-1 (T4 geen schram, Renault volledig ingedeukte deur); zo stevig maken ze ze niet meer zeker? :bifun
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkage langs C stijl aan zijde schuifdeur

Bericht door Multivan Generation »

Hoe zit bij jullie de onderste lijst van de tentstof vast? Meestal gaat die op die plekken waar ze samenkomen wat wijken met een kiertje tot gevolg.

Zie op onze site onder hefdak monteren.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Lekkage langs C stijl aan zijde schuifdeur

Bericht door brugseb »

Jasper,
nog iets gevonden dat nuttig is om te delen hier?
Sinds een paar weken natte plek op mijn tapijt, ter hoogte van luchtrooster van de standkachel, ook hier weer geen flauw idee waar het vandaan komt...
Begin toch na te denken over een grondig koetswerknazicht... :huilen

Bij wegnemen van mijn luifel voor de winter, en met open dak, gezien dat daar toch nog een soort rail bevestigd zit - zal die dit weekend alvast grondig bekijken!
groeten :zwaai
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie