Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn aankoopervaring

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
ikfiets
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2016, 16:10

Mijn aankoopervaring

Bericht door ikfiets »

In 2014 kocht ik met een tè roze bril mijn eerste T4 Westfalia. Een handelsonderneming (in Apeldoorn!!! Deze plaats zegt de meesten al genoeg denk ik...). Vriendelijke verkoper, voor de prijs zou de wagen grondig nagekeken worden, er 3 maanden garantie bij gekocht, de belofte dat de onderhoudshistorie er bij geleverd wordt (had hij nu niet paraat, de vorige eigenaar zou het zsm opsturen). Twee weken later de T4 opgehaald. Thuisgekomen bleek ik vergeten de onderhoudsboekjes te vragen, dus meteen bellen. "De papieren heb ik je echt meegegeven, ik heb ze hier niet meer hoor!" Volgende dag wou ik een flinke rit gaan maken, de wagen gaf geen kik, wegenwacht erbij, accu was ver heen en de dynamo was kapot. Verkoper gebeld. "Toen u m hier kocht deed alles het goed hoor, nee dat gaan we niet vergoeden, en de accu, ja dat is geen draaiend deel". Pissig zei ik dat hij me beloofd had de wagen goed op te leveren, de verkoper was niet meer zo sympathiek, hij begon zelfs te dreigen. Daarna alleen maar gekloot gehad, het enige wat de verkoper uiteindelijk heeft opgelost was alle fuseekogels vervangen en een nieuwe koelventilator (na veel zeuren en heel lang wachten). Ook juridisch stappen geprobeerd, maar was daar niet genoeg voor verzekerd en je gelijk halen zou veel geld gaan kosten (en de vraag wat het oplevert). Uiteindelijk me er bij neer gelegd en mezelf deze ellende verweten. Daarna veel garagebezoekjes, zelf gesleuteld en er weer een goede wagen van gemaakt. Tijdje later kwam ik via via achter de werkelijke km stand, bleek die 4,5t te zijn ipv de 2t bij de koop. Weer een les: Duitse import, net voor de grens geklokt, daarna de RDW in en hup op de Nederlandse weg met een mooie km stand. Toen was ik er ook wel klaar mee. Tot nu toe rij ik weer een gewone personenwagen. Maar het blijft kriebelen, ik geef de moed niet op, weet inmiddels heel veel en ben de laatste maanden weer op zoek naar een betrouwbare T4 (die ontzettend schaars zijn).
Volgende keer post ik mijn relaas met diverse buscamper dealers (waarvan betrouwbare ook hèèl schaars zijn).
ikfiets
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2016, 16:10

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door ikfiets »

Bedankt voor de tip! Tips en ervaringen met dealers altijd welkom. Hier op het forum heb ik ook al diverse ervaringen gelezen.
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door otzie »

beste,

Het nederlandse Autopas systeem (nap) is zo gek nog niet, bij iedere apk in nederland en servicebeurt dealer word deze vastgelegd,
dan zie je een "logisch" verloop in de kilometerstanden.

het verhaal van "ikfiets" klinkt me niet vreemd in de oren, volgens mij komt het terugdraaien van kilometertellers bij importauto's massaal voor.
(denk aan de verkoop-marge naar de consument! een auto met 250.000 km verkoopt net wat makkelijker dan 400.000)

mijn advies koop met je hoofd en niet met je hart, en bij een handelaar kopen is niets mis mee (ik doe niet anders), maar let op de belangrijke punten en win informatie in op het internet.

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
ikfiets
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2016, 16:10

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door ikfiets »

Hierbij je er weer zo een. Duitse import, flink terug geklokt. Compleet met de onderhoudshistorie... vanaf dat ie in Nederland is ja. Van 1996 met 187000 op de teller, niet echt geloofwaardig.

http://link.marktplaats.nl/m1115923865
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door autocaravana »

Is 9000 km per jaar voor een camper ongeloofwaardig? Waaraan kun je zien dat de teller is teruggedraaid? Ik zou de onderhoudshistorie willen zien, zodat in elk geval duidelijk is wat de km-stand was ten tijde van de import, in dit geval 13 jaar geleden. Als die niet aangetoond kan worden, zou ik hem ook niet nemen.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door jos_br »

Bij de meeste T4 en T5 kun je de originele km stand in de ecu van de motor wel terug lezen, deze zetten ze (vergeten?) eigenlijk nooit terug.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door otzie »

Waaraan kun je zien dat de teller is teruggedraaid?
een auto met nederlands kenteken: hiervan wordt op de dag dat het nederlands kenteken is afgegeven de kilometerstanden bijgehouden
deze dienen dus logisch op te volgen dus bijvoorbeeld:

Afbeelding

je ziet op het voorbeeld dat de auto bij elk garagebezoek/apk de kilometerstanden worden genoteerd,
word er tussen de bezoeken in "geknoeid" met de tellerstand zal het apk-bedrijf of onderhoudsmonteur de afgelezen kilometerstand invoeren
het kan dus zijn dat de apk-meester of monteur afleest dat er bijvoorbeeld 100.000 km minder op staat.
dit wordt keurig bijgehouden in het nap (auto pas systeem)
alleen bij opvragen zal je gewoon een nap-rapport krijgen alleen rechtsboven zal staan "onlogisch"

nu is het zo als een auto uit het buitenland komt, ze daar dit systeem niet hebben,
je zult dus die belg, duitser, fransoos op zijn of haar woord moeten geloven, en aandachtig onderhoudsboekje kunnen napluizen,
maar ook onderhoudsboekjes kun je bij de dealer gewoon kopen voor een paar tientjes, en kun je dus makkelijk een "historie" van de auto verzinnen door zelf creatief een onderhoudsboek in te vullen

even in theorie:

een handelaar koopt een bus in duitsland met 250.000 km op de teller
hij brengt deze naar nederland zet de teller op 175.000 en zet er nederlands kenteken op (ondertussen haalt hij eventuele stickers onder de motorkap weg van distributiewissel, en gooit het onderhoudsboekje weg of scheurt er een paar pagina's uit van de historie en vult hem creatief in
zodat het lijkt alsof er de laatste jaren wel erg weinig mee gereden is)
als je deze bus zou kopen en na een jaar een nap-rapport opvraagt zal deze logisch zijn want:
eerste ijkpunt in nederland is 175.000 km en een jaar naderhand bijvoorbeeld 189.000 dit is dus "logisch" wat er voor die tijd is gebeurd weet NAP natuurlijk niet.

op zich niets mis met een invoer-auto uit het buitenland.. maar sta je niet blind op de kilometerstand.

via website van de rdw kun je eenvoudig de meeste kentekengegevens opvragen, deze site is zeer nuttig voordat je een bus koopt

https://ovi.rdw.nl

ook hier kun je zien hoeveel eigenaren een bus heeft gehad met het nederlandse kenteken,
als een bus bijvoorbeeld 12 eigenaren heeft gehad, heb ik persoonlijk geen trek mee :zwaai
handig is te weten of het verhaal van eventuele handelaar strookt met het aantal eigenaren,
en of de bus een geldige apk heeft, en hoe deze geregistreerd is, bijvoorbeeld als "kampeerwagen"

screenshot RDW van onze bus:

Afbeelding

eenvoudig is te zien of de auto in kwestie een originele nederlandse auto is:
dan is de "datum eerste toelating" hetzelfde als "datum eerste afgifte in nederland"

als het een invoerauto betreft zijn deze 2 datums verschillend,
- datum eerste toelating is de eerste keer dat de auto de weg op mocht (waar dan ook ter wereld)
- datum eerste afgifte nederland is de eerste keer dat de auto/bus met nederlands kenteken geregistreerd werd
- APK tot wanneer de auto gekeurd is en weg-legaal is
- datum/tijdstip tenaamstelling is de datum waarop de voertuig-eigenaar de auto op naam heeft staan
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door Leo45 »

Van de beide transporters waar ik in rij.. T5 en T4 geeft de RDW "geen oordeel".
Ofwel ze weten het niet.
De T5 is door PON onderhouden en heeft een complete service historie.
De T4 (mijn prive auto) heeft een keurig afgestempeld service boekje vanaf de eerste eigenaar.
Ik zou voor beide "logisch" ofzo verwachten...

:T4politie

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door Pascal-141 »

ikfiets schreef:Hierbij je er weer zo een. Duitse import, flink terug geklokt. Compleet met de onderhoudshistorie... vanaf dat ie in Nederland is ja. Van 1996 met 187000 op de teller, niet echt geloofwaardig.

http://link.marktplaats.nl/m1115923865
Is trouwens niet eens model 96 , maar een oude (91-95). Dus nog een analoge km teller ook.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door Pascal-141 »

otzie schreef: nu is het zo als een auto uit het buitenland komt, ze daar dit systeem niet hebben,
je zult dus die belg, duitser, fransoos op zijn of haar woord moeten geloven, en aandachtig onderhoudsboekje kunnen napluizen,
maar ook onderhoudsboekjes kun je bij de dealer gewoon kopen voor een paar tientjes, en kun je dus makkelijk een "historie" van de auto verzinnen door zelf creatief een onderhoudsboek in te vullen
Ook Belgie heeft een systeem in gebruik dat identiek hetzelfde is als de Nederlandse auto pas , in Belgie heeft dat de Carpass.

Veel mensen vinden dat systeem o zo mooi en betrouwbaar , maar ik persoonlijk vind het gewoon belachelijk . Waarom ? Mensen met kwade bedoelingen , of anders gezegd , mensen die een nieuwe auto kopen met de bedoeling daar veel km in te rijden en hem na bepaalde tijd te verkopen met lage km stand , kunnen dat susteem (carpass / nap) makkelijk omzeilen/ bedotten. Ik ga hier niet plaatsen hoe natuurlijk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door Multivan Generation »

Beste lijkt me,
Als er geveinsd wordt dat de auto al zijn/haar beurten bij een VW-dealer heeft gehad. Om de onderhoudshistorie bij een Nederlandse VW-dealer na te vragen en een uitdraai uit elsapro te vragen tegen betaling..
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door busbart »

Waren die California's wel geleverd met een 1,9?
Groet, Bart
ikfiets
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2016, 16:10

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door ikfiets »

Ik was ook zeker niet van plan deze te kopen. Ik wil er mee aan geven hoeveel oude zut er op de Nederlandse markt gezet wordt tegen hele dikke prijzen. Zelf ben ik begonnen met precies deze 'Biker' uitvoering, aangekocht met 185.000, bleek achteraf 450.000 te hebben gelopen. Het motorblok van de t4 kan dat best hebben, maar de carrosserie en alle andere (niet zichtbare) onderdelen zijn mogelijk wel versleten. Je kunt de historie na laten trekken bij een vw dealer (als die daar zin in heeft en tegen een vergoeding), die kan graven in de Duitse historie. Dat doe ik nu elke keer als ik iets interessants zie. Foto maken van chassisnummer en laten checken. Uit ervaring weet ik nu dat er veel gesjoemeld wordt. Logisch, Nederlanders willen dik betalen voor een T4 en dat weten ze in Duitsland ook...
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door Hella »

Mijn T4 California is van 1991 en heeft nu 338.000 km op de klok.
En ik moet zeggen voor die leeftijd ziet hij er nog heel acceptabel uit.
Toen ik hem kocht bij 298.000 km kreeg ik er wel de volledige onderhoudshistorie vanaf het moment van import in NL (1994) bij.
Zo kon ik zien dat bij 240.000 km er een compleet nieuwe cilinderkop is geplaatst, bij 245.000 een nieuwe koppeling (vervelend is dat dat bij een vorige eigenaar tijdens zijn vakantie in Frankrijk moest gebeuren) en bij 295.000 is de distributie vervangen. Hij loopt heerlijk en heeft een olieverbruik van ca. 1 liter op de 2000 km. Dat is niet bepaald weinig maar valt binnen de toleranties die VW zelf voorschrijft. En tijdens de 40.000 km die ik zelf met de bus heb gereden is het olieverbruik niet verandert.
Verder liep de motor in begin snel warm / begonnen de ventilatoren als snel in te schakelen. Dat bleek te liggen aan vastzittende lamellen achter de radiator. Die met WD40 gangbaar gemaakt en toen werd het een stuk beter. Wel dit jaar de relais (3 stuks) van de ventilatoren vervangen; de temperatuur liep op gegeven moment hoog op zonder dat de ventilatoren aansloegen. Dat gebeurde wel prompt na een tik op de relais boven de radiator. Dus die bleven hangen. Ja, een AAB motor is best gevoelig voor het kwijt kunnen van zijn warmte.
De carrosserie ziet er nog goed uit. Heb wel met Amber Tectyl van binnenuit de wielkasten en dorpels ruim ingespoten. Ik zag dat de tectyl keurig uit alle felsranden / -naden naar buiten kwam. Dat is tectyl dat bij hogere temperaturen weer gaat uitvloeien dus niet uithardt/breekt. Verder werk ik na elk seizoen ook steenslagschade bij en kijk of er ook elders een begin van roestvorming optreedt.
Naast het normale onderhoud (zoals 4 nieuwe banden, olie verversen e.d.) eigenlijk geen gekke onderhoud zaken gehad. Wel bij de laatste APK een versleten achterwiellager en een defecte achteruitrijschakelaar (vond het al gek dat de achteruitrijcamera het ineens niet meer deed).
Mijn idee is ook dat er voor de oudere T4's hoge prijzen worden gevraagd, maar dat die bij regelmatig aantoonbaar uitgevoerd onderhoud hun geld wel waard zijn. Want niets is immers lekkerder dan je eigen huisje mee op vakantie en ook nog eens overal kunnen komen/staan.
Maar misschien heb ik ook wel geluk gehad met dit exemplaar.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Mijn aankoopervaring

Bericht door Leo45 »

busbart schreef:Waren die California's wel geleverd met een 1,9?
Jawel mijn allereeste California was met 1.9TD motor. Ging niet hard met zo'n zware auto maar het reed verder prima.

Mensen die nog bij de Belgie meeting waren (in 19??) hebben mij nog ingehaald op de bult bij Luik.
daarna altijd TDI gereden en dat gaat natuurlijk een stuk beter.

L
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie