Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
VandenBroek
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2016, 15:11

Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door VandenBroek »

Goedemorgen Weetjeweller's,

Ik heb mij de afgelopen tijd wat in gelezen in het forum. Aanleiding is het overwegen van het kopen een T4 voor een reis naar Corsica over 2 jaar. Aankoopplannen zijn in een versnelling geraakt nadat ik onlangs door wisseling baan mijn leaseauto moest aanleveren. Ik kwam onderstaande tegen op marktplaats bij een particulier.
$_85 (1).JPG
$_85.JPG

Volkswagen T4 Westfalia met hefdak;
Datum 1e toelating: 19-12-1995;
Motor: 2.4D;
KM-stand: 297.500
Kleur Wit;


Graag ontvang ik nog tips, waarschuwingen etc. ten aanzien van de aankoop. Het aantal foto's is beperkt. Ik weet niet meer dan dat de auto jaarlijks zijn onderhoud heeft gehad (boekjes nog niet gezien) en volgens zeggen moeiteloos door de APK kwam. Ik begrijp dat een 2.5TDI de voorkeur geniet, maar gezien budget, rijgedrag etc, denk ik dat ik met deze ook wel uit de voeten kan. Verkoper gaf verder aan dat er enkele roestplekjes zijn. Ik ben voornemens de auto voor aankoop te laten keuren door een garage bij ons in de buurt, welke veel onderhoud aan caravans en campers doet.

Een km-stand controle via de RDW geeft als resultaat: geen oordeel. Mogelijk dus herkeurd en ombouw? Volgens verkoper is het een originele? Ergens hier gelezen dat ik dat kan controleren middels een schildje dat ergens in de deurposten gemonteerd zit, dan wel het chassisnummer?

Heeft een trekhaak nog gevolgen? Die zit er namelijk op en lees dat de meesten hier daar niet van gecharmeerd zijn?

En ook niet onbelangrijk, op het kenteken staan 0 zitplaatsen. M.i. staat het mij vrij om een 3e gordel op de achterbank te monteren? Zijn er alternatieven voor een heupgordel voor de middelste plek? Ik weet dat het niet heel ruim zal zijn, maar de kids zijn ook nog niet heel groot.

Wat zijn de aandachtspunten? En is een prijs van EUR 8.000 voor een dergelijke auto marktconform? Kan ik de T4 met deze kmstand ook nog gewoon voor woon-werkverkeer gaan gebruiken (ca. 20.000km/jaar?)

Hoop dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door Pascal-141 »

Die "enkele roestplekjes" zouden nogal eens lelijk kunnen tegenvallen , zeker bij een T4 van de oude modellen (voor 96) . Voor je het weet , ben je hele stukken plaatwerk aan het inlassen... Wees dus gewaarschuwd , en controleer tot in de puntjes voor je koopt !

Een 3e gordel op een Westfalia bankje is wat van het goede teveel denk ik , het is maar een 2 persoonsbankje hoor.
Prijs lijkt mij OK voor eentje van 95 .
Controleer ook of alles nog goed werkt in het campergedeelte : koelkast , gaspitten , kraantje , stroom 220V voorziening , laadstroom en toestand van de woon batterijen (er horen er 2 in te zitten van 80Ah)
De 2.4D is een goede motor , maar is gevoelig aan te warm lopen , en vaak is gebrekkig onderhoud van het koelsysteem de oorzaak ( een radiator die nooit werd uitgeblazen met lucht om vrij te maken van vliegen en allerlei viezigheid , lamellen van de ventilatoren die vast komen te zitten , koelwater nalooppompje dat niet meer werkt , enz )
Vraag ook eens wanneer de distributieriemen met alles wat er bij hoort laatst zijn vervangen. En of de koppeling nog origineel is , of al eens vervangen werd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door Beckontheroad »

RDW:
Vervaldatum APK 26-02-2017B
Datum eerste toelating 19-12-1995
Datum tenaamstelling 01-03-2013 Tijdstip tenaamstelling 14:05
Datum eerste afgifte Nederland 14-09-2001

Kennelijk een import op 14 09 2001, huidige eigenaar bijna 4 jaar in bezit.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
VandenBroek
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2016, 15:11

Re: Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door VandenBroek »

Alvast hartelijk dank voor de tips en snelle reacties!
Die "enkele roestplekjes" zouden nogal eens lelijk kunnen tegenvallen , zeker bij een T4 van de oude modellen (voor 96) . Voor je het weet , ben je hele stukken plaatwerk aan het inlassen... Wees dus gewaarschuwd , en controleer tot in de puntjes voor je koopt !
Zal ik zeker doen. Stel dat het in het gunstigste geval plekjes zijn. Hoe zijn deze dan het beste te behandelen/conserveren?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door Pascal-141 »

VandenBroek schreef:Alvast hartelijk dank voor de tips en snelle reacties!
Die "enkele roestplekjes" zouden nogal eens lelijk kunnen tegenvallen , zeker bij een T4 van de oude modellen (voor 96) . Voor je het weet , ben je hele stukken plaatwerk aan het inlassen... Wees dus gewaarschuwd , en controleer tot in de puntjes voor je koopt !
Zal ik zeker doen. Stel dat het in het gunstigste geval plekjes zijn. Hoe zijn deze dan het beste te behandelen/conserveren?
Als je het goed wil doen : rotte stukjes eruit slijpen en vers plaatwerk inlassen , en dan goed behandelen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
VandenBroek
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2016, 15:11

Re: Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door VandenBroek »

Ok, ik kom de camper nog eens tegen op internet (ik vermoed van een tijdje terug gezien de km-stand op dat moment van 268k.)

Zie hier: https://www.nkc.nl/vraag-aanbod/campers ... t4-camper/

Wat er precies bedoeld wordt met schakelmechanisme is me niet duidelijk. Op de laatste foto lijkt de dorpel bij de schuifdeur roest te vertonen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door Pascal-141 »

VandenBroek schreef:Ok, ik kom de camper nog eens tegen op internet (ik vermoed van een tijdje terug gezien de km-stand op dat moment van 268k.)

Zie hier: https://www.nkc.nl/vraag-aanbod/campers ... t4-camper/

Wat er precies bedoeld wordt met schakelmechanisme is me niet duidelijk. Op de laatste foto lijkt de dorpel bij de schuifdeur roest te vertonen?
Het schakelmechanisme bevat enkel plastic bolletjes , deze worden oud en broos , en gaan wel eens breken .Is niks ernstig en simpel te repareren , je vind dan alleen je versnellingen nog amper terug bij het schakelen. Waarschijnlijk hebben ze die schakelbolletjes vervangen , dat zullen ze bedoelen .

Onderaan bij de schuifdeur , dat "roest" op de foto zal waarschijnlijk in de rail van het schuifdeurwieltje zijn . Kan roest zijn , maar kan ook gewoon vuil zijn , dat zich ophoopt in het vet dat toch wel vaak in die rail zit. (Om het wieltje te smeren)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door brugseb »

Aanvullend op de tips van Pascal:
1. gebruik even de zoekfunctie van het forum, de vraag is dit jaar al paar keer gesteld :wjw
2. mijn roestervaring met een '92:
controleer de instap aan de portieren (zwarte kunststofbak even er uit heffen)
bekijk de onderkant van de portierdorpels en de binnenkant van de balk die er achter zit (dus onder de wagen)
voel even met je hand achter de rubber voorbumper - zit een metalen bumperbalk die flink kan roesten :knipoog
randen van de wielkasten en buitenste dorpel portier
3. interieur is prijzig in vervanging (frigo, lader, ...) maar voor veel herstellingen kun je bij iemand hier op forum terecht
4. motor een eind stationair laten draaien tot de ventilatoren aanslaan: hierbij moeten de zwarte lamellen achter de ventilatoren open schuiven
Voor de rest brengt een 2,4D je waar je wilt, alleen gebeurt dat op een ander tempo - en da's een persoonlijke keuze.
suc6
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door brugseb »

en nog even de advertentie bekeken - voor die prijs mag ie toch wel in orde staan en met onderhoudshistoriek
mijn persoonlijke mening is dat je soms beter een optisch minder exemplaar koopt en met het uitgespaarde budget die zelf laat bijwerken bij de carrosserie - dan weet je tenminste dat het goed is gedaan
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
VandenBroek
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2016, 15:11

Re: Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door VandenBroek »

brugseb schreef:en nog even de advertentie bekeken - voor die prijs mag ie toch wel in orde staan en met onderhoudshistoriek
mijn persoonlijke mening is dat je soms beter een optisch minder exemplaar koopt en met het uitgespaarde budget die zelf laat bijwerken bij de carrosserie - dan weet je tenminste dat het goed is gedaan

Bedankt allen voor alle tips! Zoals gezegd heb ik me al ingelezen, maar blijft iedere situatie weer specifiek.

Welke advertentie bedoel je? De laatste link hierboven is oud en huidige prijs ligt op 8.000 Euro.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Aankoop T4 Westfalia 2.4D 1995

Bericht door brugseb »

da's al meteen 6500 euro lager ! vreemd wel, anderzijds, als interieur werkt en motor goed is zou ik ervoor gaan
dorpels vervangen, bumperfront vervangen én balk laten oplassen hebben me 600 euro gekost, schildering inbegrepen; je hebt dus wel wat budget om koetswerk op punt te laten zetten :proost
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie