Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zakluifel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

zakluifel

Bericht door kenny367 »

Aller eerst allen de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Ik ben reuze benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met een zakluifel of te wel etuiluifel.
ik heb op mijn bus al een brandrup rail.
ben n.l. van plan om er een aan te schaffen, waar moet op letten?
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zakluifel

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij had Mac er eentje.
Misschien kun je het eens aan hem vragen?

Je bedoelt toch zo iets als een caravanstore?
Mac
Berichten: 769
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: zakluifel

Bericht door Mac »

Klopt, we hadden zo'n zakluifel.
Bevalt op zich wel, alleen onder het rijden moet je de zakluifel vastzetten (riempjes - o.i.d.)anders gaat die klapperen.
Ook nadeel bij ons was dat die over de schuifdeur hangt, kun je de schuifdeur niet opendoen.
:driveT4
It's not what you buy
It's what you create.
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: zakluifel

Bericht door kenny367 »

Bedankt voor jou info Mac.
Welke merk heb je gehad, als je schuifdeur er tegen aan komt kan ik hem niet gebruiken. Welke luifel heb je nu?
Heb je een brandrup rail?
Groetjes, John
Mac
Berichten: 769
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: zakluifel

Bericht door Mac »

Welk merk het was weet ik niet, heb de luifel niet meer.
Heb geen brandrub rail, heb een gewone alu rail aan de camper.
Luifel Rail...JPG
It's not what you buy
It's what you create.
Gebruikersavatar
motorjan
Berichten: 394
Lid geworden op: 28 dec 2011, 12:01

Re: zakluifel

Bericht door motorjan »

ik heb een fiamma,maar n omnistore is ook top.
er zijn eindstopjes om in de rail te doen tegen het wegschuiven.
ik leg hem onderweg altijd in de bus,ook omdat je er last van hebt met uitstappen.
omdat de toprail laag zit staat de voorkant vd luifel hoger dan de bedoeling is.
verder toch wel handig,en het regent niet gelijk in als je de schuifdeur los hebt.
P1050511.JPG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zakluifel

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je adviseren om een cassetteluifel met adapterbeugels voor je brandruprail te monteren.
Gebruikersavatar
motorjan
Berichten: 394
Lid geworden op: 28 dec 2011, 12:01

Re: zakluifel

Bericht door motorjan »

wel gelijk een dure oplossing...
en iedere x zo'n zwaar ding er af halen of het hele jaar met iets rondrijden wat je een paar x gebruikt....
een mooie gebruikte zakluifel kost +/- 100.- :ikrij
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: zakluifel

Bericht door Hanssyncro »

motorjan schreef:wel gelijk een dure oplossing...
en iedere x zo'n zwaar ding er af halen of het hele jaar met iets rondrijden wat je een paar x gebruikt....
een mooie gebruikte zakluifel kost +/- 100.- :ikrij
Eraf halen? Denk je nou werkelijk dat we daaraan beginnen? Nee hoor. Wij laten 'm er het hele jaar gewoon aanhangen.
Wij hebben btw een cassetteluifel met Brandrup adapters en bevalt super. Zeker omdat één persoon 'm ook alleen op kan zetten. Eind januari gebruiken we 'm weer en hangen er dan ook een zijwand aan zodat we van die kant af geen wind "vangen" .
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zakluifel

Bericht door Multivan Generation »

motorjan schreef:wel gelijk een dure oplossing...
en iedere x zo'n zwaar ding er af halen of het hele jaar met iets rondrijden wat je een paar x gebruikt....
een mooie gebruikte zakluifel kost +/- 100.- :ikrij
http://www.vrijbuiter.nl/tenten/voorten ... AtHB8P8HAQ 264 euro lengte 255 gewicht 8,4 kg

Ervaringen van anderen:
Vanwege het hefdak moet de etui ahw naast het hefdak gemonteerd worden. De aanwezige goot zit te laag om nog enige stahoogte over te hebben. Kortom bestaan er montage beugels voor deze caravan?

OP de vraag wat te doen tegen beschadiging van caravan is de mogelijkheid om aan de achterzijde breed compriband of tochtstrip band te plakken van de zakluifel. .

Etui luifel prima en makkelijk maar wie heeft een idee om schade te voorkomen doordat
luifel niet onder het rijden tegen de caravan slaat op den duur schuren van luifel tegen caravan beschadigingen.

http://www.fiammastore.nl/f35-pro-2244.html 359 euro lengte 250 9 kg
Ik heb een F35 pro luifel gekocht in 270 lengte voor rond de 200 euro nieuw..

Let op: cassette luifels kunnen het beste opgehaald worden bij de verkoper, volgens een verkoper van de Wit in Schijndel gebeurd met bijna 60% van de luifels die ze verstuurden onderweg wel iets. Mijn ervaring met een luifel die ik in Duitsland had gekocht, was dat ik hem banaanvormig geleverd kreeg.

Dus voor een vergelijkbare lengte scheelt het 600 gram en dan hoef je hem niet binnen te leggen als je gaat rijden en krijg je door de luifel ook geen beschadigingen. Verder is stahoogte onder de luifel ook belangrijk.
Ga je richting een F45 of een Thule omnistor kijken, dan betaal je meer en is het gewicht zeker 4-7 kg zwaarder en is het frontaal oppervlak ook groter.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: zakluifel

Bericht door kenny367 »

Bedankt voor de vele info van jullie.
Ik denk dat ik voor een cassetteluifel ga n.a.v. ervaringen van multivan.
De F35 is echt wel interessant voor mij, 200 euro voor een F35 pro heb ik echter nog niet kunnen vinden.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zakluifel

Bericht door Multivan Generation »

kenny367 schreef:Bedankt voor de vele info van jullie.
Ik denk dat ik voor een cassetteluifel ga n.a.v. ervaringen van multivan.
De F35 is echt wel interessant voor mij, 200 euro voor een F35 pro heb ik echter nog niet kunnen vinden.
Dat was een winter uitverkoop online betaald, zelf opgehaald.
Gewoon goed zoeken, de wit in Schijndel heeft wel eens extreme opruimingen, en dan moet je er snel bij zijn :knipoog

iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt,
maar ik baseer me vaak op feiten en getallen.
Iedereen staat vaak achter de keuze die ze destijds gemaakt hebben.
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: zakluifel

Bericht door Hanssyncro »

kenny367 schreef:Bedankt voor de vele info van jullie.
Ik denk dat ik voor een cassetteluifel ga n.a.v. ervaringen van multivan.
De F35 is echt wel interessant voor mij, 200 euro voor een F35 pro heb ik echter nog niet kunnen vinden.
Ik zou wat meer geld uitgeven en voor de F45S gaan. Omdat je die helemaal in je eentje kunt opzetten en dat gaat bij de F35 toch echt wel lastiger tot niet. Hij kost wel flink wat meer. Dat dachten wij ook toen wij 'm kochten en als ik nu zie hoe mensen met een F35 liggen te hannisen is me dat geld dubbel en dik waard. Bovendien zien wij regelmatig F35 te koop vanwege de overstap naar de F45s.

Doe ermee wat je wilt. Ik probeer je alleen te vertellen dat investeren in dit geval echt loont want als je 'm over 2 jaar moet verkopen omdat je alsnog wilt overstappen heb je veel geld in moeten boeten om 'm weer te verkopen.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: zakluifel

Bericht door kenny367 »

Dat heb ik nu gedaan Hanssyncro.
Ik heb nu een nette fiamma f45 260 op de kop kunnen tikken 2e hands. Deze heeft op een t5 gezeten en heb daar dus beugels bij van een t5 waar ik nu niks aan hebt natuurlijk (is voor een T4). Nu wil ik een adopter voor een brandrup rail aanschaffen.

Mijn vraag is nu, zitten deze wel goed vast met deze twee adoptors de luifel weegt n.l. 19.5 kg.
Misschien dat er eens over beschreven is, maar kan het niet vinden.
Bijlagen
fiamma brandrup adopter.jpg
Groetjes, John
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: zakluifel

Bericht door J vd Pal »

Hoi John,

Fiammma levert deze steunen specifiek voor de montage van een F45 luifel op een Brandruprail dus mag je er vanuit gaan dat deze goed blijft zitten. Uiteraard moet de rail goed zijn aangebracht op de auto want vrijwel alle krachten worden op de rail uitgeoefend. Ik heb nog nooit gehoord dat een luifel eraf gevallen is. Uiteraard moet je hem wel bij veel wind of regen indraaien!!

PS Mag ik vragen waar je de luifel gevonden heb? Ik zoek met een half oog ook naar een F45 maar ben er nog geen tegengekomen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie