Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke peesadapterset/bustent?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door Jan Para »

Hallo,

Ik wil deze https://www.obelink.nl/obelink-tourer-zip.html (Obelink Tourer Zip) bustent kopen en die koppelen door middel van een peesadapterset aan een omnistor 2000 luifel.
De luifel zit gemonteerd op de peesgoot die aan de bus zelf zit. Kan daar geen pees meer doorheen trekken.
Als ik de luifel het eerste stukje open klik zie ik wel een rail waar een pees doorheen kan.

Welke set heb ik dan nodig?
Er zijn sets van 5-7 mm en 7-7 mm maten.

Heeft iemand ervaring met een bustent die aan deze luifel gekoppeld is en is dit er voor bedoeld?
Gaat het aan/afkoppelen een beetje simpel/makkelijk als je regelmatig met de bus weg wilt rijden van de camping.
Sluiten de zijkanten en onderkant goed af ivm muggen die je liever niet in je tent/bus hebt?
En ook tegen de kou voor de koude voor- en najaars avonden in de Alpen.

Groet,
Jan
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door Scandibus »

Ik denk dat je een keuze moet maken tussen luifel en bustent.
Een bustent is immers bedoeld om rechtstreeks aan je peesgoot gekoppeld te worden.

Misschien kun je met wat freubelwerk ook nog wel een tent aan je luifel koppelen, maar stel je van de afdichting (zeker met betrekking tot muggen enz)niet te veel voor. De onderkant van de 'koppelsluis' (onder de auto) is altijd open, dus daar zul je ook een afdichting voor moeten bedenken, als je dit belangrijk vindt.
Wat betreft het wegrijden met de auto: het aan- en afkoppelen moet dan gebeuren met een losse (dubbele) pees- en profiel, omdat je de tent niet meer kunt verplaatsen (door de peesgoot rijgen) en gelijktijdig rijgen en achteruitrijden zal niet gaan. ;-)
Wat de kou aangaat: een tent van een paar micron dik houdt natuurlijk niet warm. Alleen met een extra tentkachel kun je daar iets aan doen.
Hij houdt je wel uit de wind...! :-)
Succes!
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door Hanssyncro »

Wij hadden voorheen een luifel en (andere dan jou keuze)tent. Beide konden aan de bus gemaakt worden en de tent maakte we nooit aan de bus vast. We deden net achter de pees een stuk door de tent en aan de voor en achterzijde hingen we een touwtje dat we over de bus trokken en daar in de grond vast maakte. Gaat naar mijn mening iets gemakkelijker als je weg wilt rijden.



Ik ga even op zoek of ik nog een foto kan vinden waarop dit te zien is.

Edit: je ziet het niet echt goed maar de pees ligt dus vlak voor het hefdakje op het dak.
Bijlagen
Biggensee2011.jpg
Groetjes, Petra
Hapee
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 okt 2015, 20:55

Re: Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door Hapee »

Jan Para schreef:Hallo,

Ik wil deze https://www.obelink.nl/obelink-tourer-zip.html (Obelink Tourer Zip) bustent kopen en die koppelen door middel van een peesadapterset aan een omnistor 2000 luifel.
De luifel zit gemonteerd op de peesgoot die aan de bus zelf zit. Kan daar geen pees meer doorheen trekken.
Als ik de luifel het eerste stukje open klik zie ik wel een rail waar een pees doorheen kan.

Welke set heb ik dan nodig?
Er zijn sets van 5-7 mm en 7-7 mm maten.

Heeft iemand ervaring met een bustent die aan deze luifel gekoppeld is en is dit er voor bedoeld?
Gaat het aan/afkoppelen een beetje simpel/makkelijk als je regelmatig met de bus weg wilt rijden van de camping.
Sluiten de zijkanten en onderkant goed af ivm muggen die je liever niet in je tent/bus hebt?
En ook tegen de kou voor de koude voor- en najaars avonden in de Alpen.

Groet,
Jan
Het beste is om het even te checken bij Obelink, daar zijn ze goed op de hoogte.

Wij hebben hetzelfde verhaal: een Brandrup peesgoot met daarop een Fiamma 45 cassetteluifel gemonteerd. Dus die Brandrup kunnen we niet meer gebruiken. In de cassetteluifel zit ook een (kleinere) goot, die is 5 mm. Als we kort staan, gebruiken we de cassetteluifel (soms met zijdelen), als we langer staan, zetten we er een tent aan vast met deze set:

https://www.obelink.nl/peesadapterset.h ... _id%3D1328

Smalle pees in de Fiamma, dikke pees via verloopstuk aan de tent. Dat werkt prima, als je wegrijdt even dat koppelstuk er tussenuit. Terug wel goed opletten dat je'm op de goede plek zet, wij markeerden de wielen bv met stenen. Ik vermoed dat jouw Omnistor ook zo'n kleinere goot heeft, maar dat moet je dus even checken bij Obelink. Overigens zat er bij onze tent ook nog een lange stok die je op de plek van de pees kunt inschuiven. Die hebben we ook wel eens over de cassetteluifel gegooid ipv de pees-adapterset, dat werkte eigenlijk ook wel.

Qua aansluiting aan de bus moet je je niet te veel voorstellen, ook al zet je de tent netjes op, er blijft (zeker voor muggen) wel ruimte over. Alternatief is dus muggengaas voor je schuifdeuringang. Overigens slapen wij zelf als volwassenen in de tent, de kinderen in de bus. En gelukkig nauwelijks last van muggen. Kou: daar kun je je op kleden :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door Lutra »

Omnistor luifel heeft ook een 5 mm gootje. Is eigenlijk voor schaduw- of regendoek.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door Hanssyncro »

Ik zie nu wat ik fout gelezen heb. Jij wilt een tent aan de luifel vastmaken en niet zoals wij het hadden, andersom. Foutje, bedankt :knipoog
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Re: Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door Jan Para »

Dank voor de reacties.

HaPee, ik denk dat die optie met de pees wel gaat lukken.
En voor de warmte hebben we net een keramisch kacheltje gehaald. 500/1000/1500 watt dus dat gaat wel lukken :-) Net nog even getest.

Groet,
Jan
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Re: Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door Jan Para »

Tent en pees adapterset gehaald afgelopen weekend. Zodra het gras wat droger is uitproberen. Pees 5mm gedeelte pas in de luifel.
Wordt vervolgt :-)

J.
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Eugene
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mar 2017, 08:10

Re: Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door Eugene »

Heel erg benieuwd naar het wordt vervolgt verhaal. Wij hebben een kampa travel pro cross air bustent en de aansluiting aan de bus wil niet zoals ik wil. Ook wij hebben een omnistore 2000 luifel. Ik ben heel benieuwd of het past en hoe het werkt met aanbrengen en losmaken.

Als iemand een ander idee heeft hoor ik het uiteraard graag.

Fijne vakantie en groeten

Eugene

:T44EVER
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door Hella »

Leuke discussie om te volgen!
Omdat wij altijd met zijn tweeën gebruik maken van de California, speelt voor ons het verhaal van het plaatsen van een bustent niet zo.
We willen ook op de camping graag mobiel zijn en de camper voor het grijpen houden.
Aan de bus is een Omnistor 5000 luifel gemonteerd. Maar die gebruiken we bijna nooit. Om toch overdekt te kunnen zitten hebben we een opvouwbare partytent bij ons (die past in zijn foedraal qua lengte ook nog eens precies dwars voor de slaapbank). Die staat binnen 5 minuten en als we met de bus weggaan zetten we de stoelen en tafel daaronder. Voordeel daarvan is ook dat voor anderen duidelijk is dat de plek is bezet.
arjangr

Re: Welke peesadapterset/bustent?

Bericht door arjangr »

Wij hebben een bustent met een magnetische flap adapterset. Werkt super. Bij O gehaald
Plaats reactie