Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling pedaal lam

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Arthuro
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2016, 20:46

Koppeling pedaal lam

Bericht door Arthuro »

Hi, vorige week begonnen met onze euro trip van een half jaar en nu, in zuid frankrijk, al panne :(. Voor de peage drukte ik de koppeling in en ik voelde een soort van klik of plop. De pedaal kwam niet meer omhoog uit zichzelf. Wel met de hand maar de druk is er duidelijk af en kan daardoor niet schakelen. We zijn weggesleept en staan nu een weekend in Bayonne. Och, dat hadden we anders ook nooit gezien ;). De takelaar sprak over de embrayage, het koppelingsstuk in het motorblok dat kapot is. Iemand hier een idee voor morgen de dag des oordeels aanbreekt? En een soort van inschatting van de kosten? Bvd! Arthur
Arthuro
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2016, 20:46

Re: Koppeling pedaal lam

Bericht door Arthuro »

Geen olieverlies, we rijden een T4 California Exclusive. Dacht misschien de koppelingskabel? Kan dat?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling pedaal lam

Bericht door Pascal-141 »

Je kan misschien alvast beginnen met het vermelden van : motortype en bouwjaar , dat maakt het al wat makkelijker om mee te denken over een mogelijke oorzaak van het probleem. ..
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Arthuro
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2016, 20:46

Re: Koppeling pedaal lam

Bericht door Arthuro »

2.5 TDI en bouwjaar 1997
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Koppeling pedaal lam

Bericht door heartbeat »

Ik heb al bij div T4 gezien dat de steun bij het koppelings pedaal gescheurt is dan kanteld de koppelings cilinderen heb je bijna geen koppeling meer

Dit kan je repareren dmv een beugeltje te monteren
Als nood oplossing al eens in spanje voor iemand gewoon een blokje hout achter de cilinder en bekleding gestopt zodat de cilinder niet weg kantelt

Hiet een link met filmpje wat het beugeltje gemonteerd is

Suc6

https://www.youtube.com/watch?v=e0390WAjEHs

Dus haal onder bekleding weg links en duik even onder je dashboard met een zaklamp bdien je koppeling en kijk naar de cilinder als deze beweegt weet je genoeg
Rob & Lize
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Koppeling pedaal lam

Bericht door heartbeat »

Ik heb ooit een stukje in het forum geplaatst





viewtopic.php?f=2&t=46766&p=333946&hili ... ro#p333946
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling pedaal lam

Bericht door Pascal-141 »

Arthuro schreef:2.5 TDI en bouwjaar 1997
Dan is het een 102PK versie en is de bediening hydraulisch en is er dus al geen spraken van een koppelingskabel :knipoog

Voordat je ongelooflijk veel geld gaat uitgeven in een Franse garage (want die profiteren van de gestrande toeristen) aan een nieuwe koppeling , moet je eerst eens controleren of het koppelingspompje dat bovenaan op je koppelingspedaal zit niet naar behoren werkt , en niet uit elkaar gevallen is . Is er olielekkage bij de pedaal ?
Kijk ook eens bij de hoofdrempomp naar het oliepeil in het reservoir (de remolie word ook gebruikt voor de koppelingsbediening) Zit er nog voldoende remolie in ?
En dan bij het koppelingspedaal inderdaad ook eens controleren of de steun niet afgebroken is (zoals al werd vermeld) , als je dan het pedaal bvb met de hand indrukt , en ondertussen naar het scharnierpunt van de pedaal kijkt , kun je zien of deze wegkantelt ( gebroken) of recht blijft (OK) .

Hoe lang zit de koppeling er al in eigenlijk ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Koppeling pedaal lam

Bericht door brugseb »

Hoi Arthuro,
flink balen, kijk je hier zo lang naar uit...gebeurt dit weer.
Als je manueel het pedaal kan terugtrekken lijkt het mij eerder aan de pomp te liggen - op onze 2.4D zitten er 2, en de garage kon niet uitmaken welke stuk was (geen duidelijk olieverlies te zien) dus werden ze beide vervangen na zelfde symtoon - heeft dacht ik zo'n 400 euro gekost inclusief werk.
Pascal zal me wel verbeteren mocht het systeem op de TDI anders zijn.
succes!
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling pedaal lam

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef:Hoi Arthuro,
flink balen, kijk je hier zo lang naar uit...gebeurt dit weer.
Als je manueel het pedaal kan terugtrekken lijkt het mij eerder aan de pomp te liggen - op onze 2.4D zitten er 2, en de garage kon niet uitmaken welke stuk was (geen duidelijk olieverlies te zien) dus werden ze beide vervangen na zelfde symtoon - heeft dacht ik zo'n 400 euro gekost inclusief werk.
Pascal zal me wel verbeteren mocht het systeem op de TDI anders zijn.
succes!
Bart
Een 102PK versie heeft alleen maar een pompje op het koppelingspedaal zitten , bij de koppeling is het een hydraulisch druklager , dat zit IN de bak , dus die moet er helemaal vanaf om bij dat druklager te komen . Dat is bij de "lichte" versies makkelijker : daar zit het koppelingspompje buiten op de versnellingsbak en is dan makkelijker te vervangen .
Als het hydraulisch druklager zou kapot zijn , dan zie je ook wel remolie druppen tussen motor en bak , na een paar keer pompen met het koppelingspedaal
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: Koppeling pedaal lam

Bericht door Dick B »

Ik had ongeveer hetzelfde probleem: Van de één op de andere dag had ik heel veel vrije slag op de koppeling. Deze zat ineens helemaal onderin. Ontkoppelen en schakelen ging nog wel. Daar naar laten kijken, maar men kon niets vinden. Geen vloeistofverlies, leidingen allemaal droog etc.
ook wees niets op slijtage van platen of drukgroep.
Vanmorgen pakte ik de auto en toen ontkoppelde deze wel slecht. Koppeling helemaal onderin. Bij starten in de eerste versnelling met de koppeling in kwam de auto al in beweging. Na een paar kilometer rijden ging dat over en ontkoppelde de auto wel weer. Wel nog steeds weinig druk en helemaal onderin.
Dus weer naar de garage: Men dacht aan lucht in de leiding. De remvloeistof was eind 2014 nog vervangen maar het blijkt dat de vloeistof voor de koppeling in een aparte leiding daar niet in mee genomen wordt. Zodoende is die leiding doorgepompt met nieuwe vloeistof en moest daarna dus ontlucht worden. Dat bleek makkelijker dan gezegd. Klopt dat, is dat een bekend probleem bij de t4, het ontluchten van dat gedeelte vloeistofleiding?
Uiteindelijk is het met veel geduld en door de auto gewoon een paar uur te laten staan met open nippel, wel gelukt.
De koppeling voelt weer aan als vanouds. Nog niets aan de hand met ze koppeling zelf.
(Betreft een 2.5 tdi 102 pk van 1997 met bijna 270.000 km )
Plaats reactie