Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ontsteken spiritusbrander

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ccc
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2015, 15:36

Ontsteken spiritusbrander

Bericht door ccc »

Goedemorgen,

Wij bezitten een T4 uit 1993 waar nog een spiritusbrander in zit. Meestal koken we buiten op en apart kooktoestel, maar soms is het toch handig binnen te koken. Wie weet een aansteker waar deze spiritusbrander makkelijk mee te ontsteken is. Momenteel gebruiken we hier lange lucifers voor, maar ik vind dit niet echt handig. Tot nu toe heb ik nog niets weten te vinden dus ik hoop op gebruikerservaringen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 306
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Ontsteken spiritusbrander

Bericht door Deskman »

Bij de AH (onder andere) verkopen ze aanstekers met een flexibele kop. Om de BBQ mee aan te steken (en niet je vingers). Die zijn voor dit soort doeleinden wel handig.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
ccc
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2015, 15:36

Re: Ontsteken spiritusbrander

Bericht door ccc »

Bedankt voor je reactie.
Ik heb al een keer zo'n soort aansteker gekocht, maar die was net te breed om door de brander heen te steken.
De gaten zijn niet zo groot, dat is het probleem.

Ik hoop dat het op het volgende plaatje een beetje zichtbaar is. Ik heb even geen betere kunnen vinden.
Afbeelding

De brander zelf zit ook best diep, een lucifer moet je best wel rechtop houden, wat knap heet is aan de vingers. En de vlam beweegt zich snel naar boven, waardoor het aansteken al snel niet meer lukt. Misschien doe ik iets helemaal verkeerd, dan hoor ik het ook graag.

Ik ben dus in eerste instantie op zoek naar een hele smalle aansteker.
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Ontsteken spiritusbrander

Bericht door Hella »

Ik gebruik een aansteker met verlengde (vaste) hals te koop in elke supermarkt. Die past net door de gaten van de brander.
Vraag mij wel af waarom jouw branders (en dus ook de spirituscassettes) zo diep in het gaskomfoor zitten.
Bij de mijne (1991) zitten de branders een stuk hoger, steken een behoorlijk eind boven de plaat uit.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Ontsteken spiritusbrander

Bericht door brugseb »

Hoi CCC (klinkt niet goed in Belgie!)
jouw branderkoppen zitten inderdaad lager dan die bij ons; wij gebruiken een aansteker met flexibele kop, daar bestaan voldoende "dunne" uitvoeringen van; met de koppen hoger zal het sowieso al iets makkelijker zijn denk ik
greetz
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
ccc
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2015, 15:36

Re: Ontsteken spiritusbrander

Bericht door ccc »

Bedankt voor jullie reacties.

Deze foto heb ik als voorbeeld van internet gehaald. Dit zijn dus niet mijn branders.
Ik ga morgen nog eens kijken hoe het bij ons precies zit.
Aangezien er dus blijkbaar wel aanstekers zijn die nog dunner zijn dan de mijne ga ik daar naar op zoek!
Dan moet het lukken.
Gebruikersavatar
RoCaBus
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 okt 2016, 10:15

Re: Ontsteken spiritusbrander

Bericht door RoCaBus »

Ik heb ook van die branders in de bus, daarvoor een aansteker gehaald bij een budgetstore (Big Bazar). Die past precies door het gat om te ontbranden en kost niet veel. Denk dat die ook wel bij andere budgetstores te vinden zijn (Xenos, Action, Blokker,.....).

Trouwens, ook de brandstof heb ik daar meegenomen om te proberen (dacht iets van BioAlcohol, geen spiritus). Lijkt prima te werken, nog geen 2 euro per liter.
VW T4 California 1992 Westfalia
"Simply Red"
2.4 AAB 5 cilinder diesel
Handgeschakeld
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ontsteken spiritusbrander

Bericht door Hanz »

Dit is een ander plaatje van spiritusbranders die ik ook van het internet heb geplukt en bewaard vanwege de 'oplossing' voor de kraan. Hier zitten de branders duidelijk hoger.
Kraan.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
ccc
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2015, 15:36

Re: Ontsteken spiritusbrander

Bericht door ccc »

Sorry voor de late reactie.

Ik heb inmiddels ook een aansteker gekocht bij de Action en uitgeprobeerd. Dat gaat inderdaad goed!
De brandstof haalde ik ook al altijd daar. Bioethanol.

Vrijdag een weekje naar Frankrijk. Het lukte tot nog toe prima met een aparte gasbrander, maar dit is toch ook wel handig om te gebruiken.

Iedereen bedankt voor het antwoorden.
Plaats reactie