Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Met de T4 naar Kroatie
Met de T4 naar Kroatie
Hallo allemaal,
Wij gaan half april 14 dagen richting Kroatie , met onze T4 2.4 bj 91 met AAB motor , mijn vraag is kan deze non turbo motor dit aan?
Hebben al veel km,s gemaakt , maar rijden in de bergen wordt nieuw voor ons, dus tips zijn zeker welkom.
Wij gaan half april 14 dagen richting Kroatie , met onze T4 2.4 bj 91 met AAB motor , mijn vraag is kan deze non turbo motor dit aan?
Hebben al veel km,s gemaakt , maar rijden in de bergen wordt nieuw voor ons, dus tips zijn zeker welkom.
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 33768
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Met de T4 naar Kroatie
Gewoon doen.
Veel andere keuze heb je ook niet meer 2 weken voordat jullie gaan.
Veel andere keuze heb je ook niet meer 2 weken voordat jullie gaan.
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Met de T4 naar Kroatie
Als de motor in goede conditie is , moet dat zeker en vast kunnen.
Geef de motor voor vertrek toch zeker een groot onderhoud (dus alle filters mee vervangen)
En wat bij een 2.4d ook belangrijk is = koeling ...
Dus , controleer de lamellen achter de ventilatoren , let er op dat deze goed open gaan bij warme motor. Je kan ook bvb 1 van de 2 manueel openzetten en dan fixeren dmv enkele tie raps.
En dan ook de grille vooraan eens wegnemen , en dan met perslucht de radiator eens goed doorblazen , zodat alle vuil eruit is ( en dat dan veel zijn!)en de radiator weer frisse lucht door zich heen krijgt om goed te koelen
Geef de motor voor vertrek toch zeker een groot onderhoud (dus alle filters mee vervangen)
En wat bij een 2.4d ook belangrijk is = koeling ...
Dus , controleer de lamellen achter de ventilatoren , let er op dat deze goed open gaan bij warme motor. Je kan ook bvb 1 van de 2 manueel openzetten en dan fixeren dmv enkele tie raps.
En dan ook de grille vooraan eens wegnemen , en dan met perslucht de radiator eens goed doorblazen , zodat alle vuil eruit is ( en dat dan veel zijn!)en de radiator weer frisse lucht door zich heen krijgt om goed te koelen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Met de T4 naar Kroatie
Motor is in prima conditie, lammellen werken staan open, dus koeling geen probleem moeten zijn, ga nog wel ff doen wat Pascal zei..ff met perslucht de radiator schoonblazen.
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Re: Met de T4 naar Kroatie
Gaat de cat mee?
Re: Met de T4 naar Kroatie
Gewoon doen en genieten; en pech kan je ook vlak om de hoek tegenkomen, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Die busjes doen wat ze moeten doen, als hun baasjes doen wat ze moeten doen.
En wie persé sneller wil, pakt beter het vliegtuig
greetz
Bart
Die busjes doen wat ze moeten doen, als hun baasjes doen wat ze moeten doen.
En wie persé sneller wil, pakt beter het vliegtuig
greetz
Bart
Re: Met de T4 naar Kroatie
vroeger gingen we met de kever en een t3 naar Italie.
kwamen ook overal boven,geen bergpas te hoog.
gewoon goed naar je motor luisteren en de temp.meter in de gaten houden.
kwamen ook overal boven,geen bergpas te hoog.
gewoon goed naar je motor luisteren en de temp.meter in de gaten houden.
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Met de T4 naar Kroatie
En niet vreemd kijken mocht je over de 2000m hoogte gaan dat ie fors rookt. Is zuurstof tekort. Wat hoger in toeren helpt dan en mogelijk dus wat langzamer de verg op
We zijn tot 2500 m met onze 2.4 AAB gekomen zonder problemen
Fijne vakantie!
JB
We zijn tot 2500 m met onze 2.4 AAB gekomen zonder problemen
Fijne vakantie!
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Ali_Blabla
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
- Locatie: Utrecht
Re: Met de T4 naar Kroatie
Wij hebben het vorig jaar ook gedaan met een 2.4 AAB. Goed te doen hoor, zolang je maar rustig aan doet. Tijdens onze reis ging er wel wat stuk maar dat lag niet aan Kroatië. (Welbekende schakelbolletje op de terugreis en de Westfalia lader, waarschijnlijk gewoon ouderdom).
Veel plezier!
Mooi land en mooie tocht ernaartoe!
Veel plezier!
Mooi land en mooie tocht ernaartoe!
Re: Met de T4 naar Kroatie
Hebben die tocht (helemaal naar Dubrovnik) in 2015 gedaan.
Via Oostenrijk was het heel goed te doen. Route leidde verder via Istrie naar Kroatië. Daar de kustweg met veel heel mooie vergezichten genomen.
De campings langs de kust zijn in grote getale aanwezig, maar hebben vaak ook een steile toegangsweg.
Zelfs een keer zo steil dat ik bang was niet meer omhoog te komen. Maar dan blijkt de AAB motor (1991 met 326.000 km achter de kiezen) toch wel beresterk.
Op de terugreis wel een stuk van de kustweg afgesneden door de boot te nemen. Op gegeven moment kwam de Bora wind opzetten. De snelweg door de bergen die vrijwel met de kustweg parallel loopt werd toen een paar dagen afgesloten.
Geen problemen met de koeling. Lamellen gingen normaal open (dat van te voren wel thuis getest overigens) en de ventilatoren sloegen op tijd aan.
Dat laatste was niet het geval tijdens de vakantie van 2016 naar Bretagne (ook heel mooie natuur overigens); toen liep op gegeven moment de temperatuur op tot tegen de 100 graden. Maar een ferme tik op de relais boven de radiator verhielpe dat probleem. Wel weer thuis alle 3 de relais maar vervangen. Want die moeten goed functioneren omdat de AAB motor thermisch niet de sterkste is.
Dus als je lekker rustig rijdt, de tijd neemt en de koeling op orde is, is Kroatië via de Alpen gewoon heel goed te doen.
Mooie vakantie toegewenst!
PS mocht je de radiator met perslucht willen doorblazen doe dat wel vanaf de achterkant (want het vuil komt immers van de voorkant binnen en dat wil je niet nog vaste tussen de lamellen blazen)
Via Oostenrijk was het heel goed te doen. Route leidde verder via Istrie naar Kroatië. Daar de kustweg met veel heel mooie vergezichten genomen.
De campings langs de kust zijn in grote getale aanwezig, maar hebben vaak ook een steile toegangsweg.
Zelfs een keer zo steil dat ik bang was niet meer omhoog te komen. Maar dan blijkt de AAB motor (1991 met 326.000 km achter de kiezen) toch wel beresterk.
Op de terugreis wel een stuk van de kustweg afgesneden door de boot te nemen. Op gegeven moment kwam de Bora wind opzetten. De snelweg door de bergen die vrijwel met de kustweg parallel loopt werd toen een paar dagen afgesloten.
Geen problemen met de koeling. Lamellen gingen normaal open (dat van te voren wel thuis getest overigens) en de ventilatoren sloegen op tijd aan.
Dat laatste was niet het geval tijdens de vakantie van 2016 naar Bretagne (ook heel mooie natuur overigens); toen liep op gegeven moment de temperatuur op tot tegen de 100 graden. Maar een ferme tik op de relais boven de radiator verhielpe dat probleem. Wel weer thuis alle 3 de relais maar vervangen. Want die moeten goed functioneren omdat de AAB motor thermisch niet de sterkste is.
Dus als je lekker rustig rijdt, de tijd neemt en de koeling op orde is, is Kroatië via de Alpen gewoon heel goed te doen.
Mooie vakantie toegewenst!
PS mocht je de radiator met perslucht willen doorblazen doe dat wel vanaf de achterkant (want het vuil komt immers van de voorkant binnen en dat wil je niet nog vaste tussen de lamellen blazen)
- Rafke 108
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
- Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België
Re: Met de T4 naar Kroatie
Los van je vraag, maar wij gaan midden juni ook twee weken... ben na je reis wel heel benieuwd naar je ervaringen!
Geniet ervan!
Geniet ervan!
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster
Re: Met de T4 naar Kroatie
Bedankt tot nu toe , voor de reacties, we zullen zeker laten weten hoe het gaat.
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Met de T4 naar Kroatie
Vorig jaar in mei gedaan, overal nog lekker rustig maar wel lekker weer. we hadden toen overnacht in Bled Slovenië, net als je Oostenrijk uit bent. Grote camping overweldigende natuur aan een wild stromende rivier..met de Oostenrijkse toppen op de achtergrond. vrijwel alleen. Alleen jammer dat Slovenen onaardig zijn.
goeie reis
goeie reis
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Met de T4 naar Kroatie
Hoi Rafke,
Plitvice moet je zeker doen. Een aaneenschakeling van meren en watervallen. Prachtig!
Zeker bij de opening gaan om de grote toevloed voor te zijn en om van de zonneschijn op de grote waterval te genieten.
Endebendebus, aardige Slovenen bestaan ook!
- Rafke 108
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
- Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België
Re: Met de T4 naar Kroatie
Thx Paul! Ik had je verslag afgelopen maand nog es gelezen en doorgestuurd naar de grote chef in huis :-)
We gaan zeker enkele gelijkaardige bezoekjes doen!
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster