Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaring met babage karretje

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Anton_W
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2013, 13:29
Locatie: hilversum

Ervaring met babage karretje

Bericht door Anton_W »

Hoi,

Voor onze lange reis naar Noorwegen overwegen we een bagagekarretje aan te schaffen.
Heeft iemand daar hier ervaring mee? Wat zijn de nadelen?
Wij kwamen op het volgende lijstje op het moment:

voordeel:
Meer ruimte om spullen mee te nemen zonder dat je steeds de bus op nieuw hoeft in te richten.
Spullen die je niet nodig hebt op dagtochtjes achter laten in kar/bij bustent.

Nadeel
snelheids beperking (niet zo relevant in Noorwegen).
brandstofverbruik
kosten op boten etc.


Waar ik vooral benieuwd naar ben of er nog "deal brekende" nadeln zijn die ik zelf niet inzie. Bijvoorbeeld plekken waar je niet kan komen/zeer grote kosten verschillen.

bedankt maar weer!

Anton
2000 California techno blue.
Gebruikersavatar
motorjan
Berichten: 394
Lid geworden op: 28 dec 2011, 12:01

Re: Ervaring met babage karretje

Bericht door motorjan »

ik heb wel een fijne bagage kist met een drager er op v 1 fiets.
oerdegelijk en waterdicht. 100,-
geen 80 rijden en geen gedoe met een aanhanger.
P1050453.JPG
P1070422.JPG
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Ervaring met babage karretje

Bericht door Gobert »

We rijden met 750 kg motortrailer. Daarop enkele kisten gemonteerd om motorkleding, helmen etc. in te stoppen.
Je hebt er weinig last van. Soit, in Duitsland moet je een beetje op de snelheid letten, maar bij 115 km/u nog nooit problemen gehad. Op de pont betaal je idd een beetje meer. Je bent iets minder flexibel dan met een losse bus. Logisch, maar je krijgt er veel voor terug.
Let erop dat de boom lang genoeg is zodat de achterklep open blijft kunnen. Wij hebben om deze reden een horizontaal weg te klappen neuswiel van ALKO gemonteerd.
Anton_W
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2013, 13:29
Locatie: hilversum

Re: Ervaring met babage karretje

Bericht door Anton_W »

beadnkt voor e reacties. Zo'n kist hebben we wel eens eerder gezien. Ook heel mooi alleen dan kunnen de fietsen niet mee :)

en bedankt voor de tip van de lengte. Idd iets om rekening mee te houden. :yes
2000 California techno blue.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Ervaring met babage karretje

Bericht door arjanzevenaar »

Het is volgens mij geen beetje meer wat betreft de kosten. Alles onder de 6 meter is standaard tarief maar daarboven ga je echt ruim meer betalen. Zeg maar vrachtwagen tarief. ( 50 tot 100 % meer) Ik weet het niet meer precies maar je komt al gauw met een aanhanger erbij rond de 9 a 10 meter. Ik weet dat ik op de lofoten 350 km heb omgereden vanwege de hoge kosten.

En wij hebben de oplossing dat je een bagagebak mee kan nemen en 2 fietsen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ervaring met babage karretje

Bericht door Pascal-141 »

Anton_W schreef: 17 apr 2017, 20:23 beadnkt voor e reacties. Zo'n kist hebben we wel eens eerder gezien. Ook heel mooi alleen dan kunnen de fietsen niet mee :)

en bedankt voor de tip van de lengte. Idd iets om rekening mee te houden. :yes
Ik heb zelf een bagagekist gemaakt , welke ik op het frame van de trekhaak kan monteren (dus niet op de bol , maar rechtstreeks op het trekhaakframe)
En mijn Fiamma fietsendrager (bevestigd aan de achterklep) past er perfect boven .
Ik kan dus beide tegelijk meenemen

ik vind het grote nadeel van een bagageaanhanger de snelheidsbeperkingen , en , op de ferry naar Engeland of de Eurotunnel kost een aanhanger erachter bijna het dubbele ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Ervaring met babage karretje

Bericht door arjanzevenaar »

Ja dat dacht ik ook al. Maar zie hier mijn oplossing met bagagrbak en fietsendrager op de trekhaak. Ik zat net iets over de 6 meter maar meestal kom je daar wel mee weg. Het is een fietsendrager voor 4 fietsen en de eerste 2 gebruik je dan niet. Ik ben zo naar engeland gevaren. Ging zonder problemen.

viewtopic.php?f=2&t=52961#p379531
Gebruikersavatar
RoCaBus
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 okt 2016, 10:15

Re: Ervaring met babage karretje

Bericht door RoCaBus »

Afgelopen week met een Saris aanhangertje, met vaste klep, naar de Eifel geweest. Dat is ook nodig omdat we in totaal met 4 personen waren, dus tent en extra slaapzakken mee. Bovendien dan natuurlijk ook meer standaard bagage aanwezig. Dit bevalt prima. De aanhanger kan op de camping blijven staan (droog en afgesloten) als opslagruimte en voorraadkast. Aanhanger is niet zwaar en merk je eigenlijk niet tijdens het rijden. Ook een 18% helling af zonder problemen.

Nadelen: Snelheidsbeperking (in Duitsland trouwens 80 zonder gekeurde aanhanger) en de klep gaat maar net open wegens een reservewiel dat voorop de aanhanger zit (kan zomaar zijn dat deze niet bij alle kleine aanhangers opengaat). De fietsen kunnen theoretisch ook op de aanhanger, maar dan gaat de klep echt niet meer open.
Voordelen: genoeg opbergruimte en de mogelijkheid van een opslagruimte.

Zolang we met 4 personen gaan blijft de aanhanger, met 2 personen zal ik zonder willen gaan. De aanhanger is klein genoeg om de combinatie nog met alleen een B rijbewijs te mogen rijden.

Groet,
Robin
Bijlagen
aanhanger2.jpg
VW T4 California 1992 Westfalia
"Simply Red"
2.4 AAB 5 cilinder diesel
Handgeschakeld
Anton_W
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2013, 13:29
Locatie: hilversum

Re: Ervaring met babage karretje

Bericht door Anton_W »

Bedankt Robin.
2000 California techno blue.
Plaats reactie