Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Huishoud accu

Bericht door Pascal-141 »

Tinus schreef: 01 mei 2017, 09:51 Duidelijk antwoord, dankje
Een laadbooster zal het, voorlopig, niet worden denk ik.

Eerst een nieuwe accu en een zonnepaneel.

Zat dus te denken aan een 105ah AGM accu en een zonnepaneel van 100w.
Dit om de accu wat op pijl te gaan houden en dan moeten we zo nu en dan maar aan de 220..
De compressorkoelkast is de grootste gebruiker lijkt mij..
Als ik het goed heb 44watt.
Nu ben ik met Mickel Moen's berekening bezig geweest maar kom er niet geheel uit.

Stel (ik ben slecht in dit soort berekeningen):
Gebruiker 44watt + wat rest ± 5 watt lampjes pompje e.d.)
Dus totaal 50 watt (natuurlijk niet continu)
Accu 105 ah
Zonnepaneel 100 watt ( ± 50 % effectief bijladen)

Na hoelang is mijn batterij zonder rijden "leeg" (11.6?)
Mijn standaard 140Ah batterij (is nog de originele , dus 15jaar oud) , houd het 2 dagen vol wanneer de koelkast continue aan staat in de zomer , met s'avonds af en toe een lampje er bij aan .
Wat ik wel doe : tijdens het rijden op lange ritten , zet ik de koelkast op 4graden , en wanneer ik dan ter plaatse aankom ,en de T4 dan een paar dagen stilstaat , dan zet ik de koelkast op 6 of 7 graden . Dan hoeft de koelkast de eerste uren al niet aan te slaan (terwijl hij van 4 naar 7 graden gaat , dat duurt wel effe , als je niet alle 5 minuten de koelkast opent).
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

@ Pascal.
Tijdens het rijden zetten wij ook de koelkast in een koudere stand en op de plaats van bestemming op 8gr.
Dat werkt wel..

Nu zit ik over die powerbooster na te denken en laat mijn geest even de vrije ruimte.
Dus als het niet kan laat het maar weten...

Ik lees de verhalen terug en kom tot de conclusie dat mijn dynamo minder amp/volt (o.d.) gaat leveren als de start accu vol is..
Hierdoor gaat er dan minder naar de huishoud accu.

Een greep uit mijn gedachte ben natuurlijk geen elektricien :knipoog
Gedachte 1
Is er dan niet een overbrugging o.i.d. te maken die zorgt dat als de startaccu vol is b.v. een relais overgaat en de dynamo eer naar de huishoudaccu stuurt dan naar de startaccu.

Of juist een handmatige schakeling die je na ± 30 min overschakelt..

Gedachte 2
Dikkere kabels voor de huishoudaccu dan de startaccu?
Mijn gedachten dat daar dan meer naar toe kan.. :groteogen

Gedachte 3
Een aparte dynamo voor de huishoudaccu..
Deze heeft dan niets meer te maken met de huidige..

Mijn kop zit vol et dit soort dingen :nuts :bonk :gekte
Weet alleen niet of het werkt maar de kenners hier wel lijkt mij :yes
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Huishoud accu

Bericht door Scandibus »

Tinus schreef: 01 mei 2017, 13:31
Gedachte 1
Is er dan niet een overbrugging o.i.d. te maken die zorgt dat als de startaccu vol is b.v. een relais overgaat en de dynamo eer naar de huishoudaccu stuurt dan naar de startaccu.

Gedachte 2
Dikkere kabels voor de huishoudaccu dan de startaccu?
Mijn gedachten dat daar dan meer naar toe kan.. :groteogen
1. De werking van de laadbooster berust daarop dat hij de startaccu extra stroom onttrekt en zorgt dat de startaccu zogenaamd 'niet vol komt' waardoor de laadstroom van de dynamo onverminderd hoog blijft. De electronica en een extra temperatuurvoeler zorgt ervoor dat de startaccu geen schade lijdt door b.v. te warm te worden. Dan wordt netjes teruggeregeld en worden beide accu's met de maximaal toelaatbare spanning zo snel als mogelijk volgeladen. Dat gebeurt zelfs bij stationair toerental en is ook de huishoudaccu na maximaal 2 uur motorgebruik weer optimaal gevuld. Door de laadkarakteristiek die ook b.v. in de Cetec-laders wordt gebruikt, gedraagt de combinatie dynamo/startaccu/laadbooster zich als een moderne 220V acculader en kun je 'de paal' bijna missen... :zwaai
2. Dikkere kabels zijn een voorwaarde voor een verliesvrije stroomoverdracht!
.
Eh..nee ik heb geen belang, maar ben gewoon enthousiast :gekte
Als alles klopt zo, is dat precies wat ik altijd heb gezocht!
Californiaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09

Re: Huishoud accu

Bericht door Californiaatje »

Wij hebben sinds vorig jaar een flex zonnepaneel van 100 watt op het dak met 2 agm huishoudaccu's (california coach). Wij waren in de 3 weken vakantie (mooi weer gemiddeld 30 graden) net niet zelfvoorzienend qua stroom. Wij hebben na anderhalve week 1 nacht aan de paal gestaan om alles op te laden. Ons gezin telt 4 personen, dus iedere dag 4 mobieltjes en een ipad aan de lader. Verder alleen koelkast en af en toe een lampje. Om het stroomverbruik van de koelkast te verminderen kun je, wanneer je met de camper aan de koelkastkant in de volle zon staat, zonwerende folie aan de buitenzijde op de plaats van de keuken/koelkast aanbrengen. Ervaring leert dat de koelkast dan merkbaar minder aanslaat. Ik overweeg er nog een flexpaneeltje bij te kopen en die, net als LAYCA, niet op de bus te plakken maar los mee te nemen. deze kun je dan met een verlengkabeltje altijd in de zon zetten. Zo'n flexpaneeltje past precies tussen hefdak en bed, mooie veilige plek. Ik vermoed dat we dan geheel zelfvoorzienend zijn.
Zo eb je een beetje een indicatie qua stroomverbruik, maar goed, elke situatie is weer anders.
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Dankje voor de reacties

@ Scandibus
Wel aantrekkelijk zo'n powerbooster.. Alleen was niet het de bedoeling om, direct, een powerbooster aan te schaffen.
Mijn gedachte over vraag 1 kwam omdat men over de powerbooster begon..
Daarom dacht ik zal er niets anders zijn.. :knipoog

@Californiaatje
Ik ga donderdag een zonnescherm halen van 100w.
Hoeveel ah accu heb je?
En waar heb je de bedrading langs gedaan?

Algemene vraag
Ik weet niet of het standaard gebeurd maar is een stuk isolatie om de koelkast een optie en tussen de buitenwand en koelkast.
Of heeft het geen zin of juist gevaarlijk, qua warmte o.i.d....?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Californiaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09

Re: Huishoud accu

Bericht door Californiaatje »

Wij hebben 2 agm accu's van 100 ampere
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Huishoud accu

Bericht door Mickel Moen »

Tinus schreef: 01 mei 2017, 09:51 Duidelijk antwoord, dankje
Een laadbooster zal het, voorlopig, niet worden denk ik.

Eerst een nieuwe accu en een zonnepaneel.

Zat dus te denken aan een 105ah AGM accu en een zonnepaneel van 100w.
Dit om de accu wat op pijl te gaan houden en dan moeten we zo nu en dan maar aan de 220..
De compressorkoelkast is de grootste gebruiker lijkt mij..
Als ik het goed heb 44watt.
Nu ben ik met Mickel Moen's berekening bezig geweest maar kom er niet geheel uit.

Stel (ik ben slecht in dit soort berekeningen):
Gebruiker 44watt + wat rest ± 5 watt lampjes pompje e.d.)
Dus totaal 50 watt (natuurlijk niet continu)
Accu 105 ah
Zonnepaneel 100 watt ( ± 50 % effectief bijladen)

Na hoelang is mijn batterij zonder rijden "leeg" (11.6?)
Ik heb een berekening gemaaktvop basis van jouw gegevens.

Afbeelding

Voor de koeler ben ik uitgegaan van een vermogen van 46 Watt en een omlooptijd vsn 20%, dat is zo'n 5 uur per dag. Afhankelijk van jouw koeler en de omgevingstemperatuur zal dit verschillen.
Verder wat lampjes e.d.
Voor het zonnepaneel ben ik uitgegaan van de locatie Amsterdam en de gemiddelde opbrengst in de zomermaanden.

Onderaan kun je zien wat mogelijk is.

Wat de accu betreft. Iedere accu wil het liefst weer snel opgeladen worden. AGM zeker. Zonded zonnepaneel kun je dus maar 31 uur vrij staan, bijneen maximale ontlading van 25%. Ga je langer en dieper en vaak en met onvoldoende opladen, dan is je accu zo maar stuk.

Een zonnepaneel is voor jouw dus zeker een aanrader. Ook zou ik investeren in een accumonitor, zodat je de boel in de gaten kunt houden.

Nog even over AGM. Dat deze zo kritisch zijn in het opladen valt wel mee. Wel zo spoedig mogelijk en dan is een hoge spsnning fijn, want dat laadt sneller.

Overigens zijn de laadmarges van de Optima accu's zoals ik heb erg ruim. Maar ook deze opgeroldecel accu's kunnen er slecht tegen, dat ze voor langere tijd gedeeltelijk ontladen zijn.
Ook hier te korte tochtjes en dan alleen laden op de dynamo is funest.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

@Mickel Moen
Dat ziet er met een zonnepaneel best goed uit (gemiddeld dan hé).
We staan normaal 2 dagen op de zelfde plaats met hele uitzonderingen naar 3.
Dankje voor de berekening had er al een paar keer naar gekeken maar kwam er niet uit..

Ik ga het zien met de zonnepaneel.
Bevalt het dan mogelijk nog een tweede..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu

Bericht door Multivan Generation »

@ Tinus,
kijk ook even of ipv een accu het financieel niet gunstiger is om 2 kleiner accu's te kopen,
die bij elkaar een hogere capaciteit hebben in A,
maar tezamen misschien wel goedkoper uitkomen.

Nog een tip:
accu's zijn via Ebay.de over het algemeen inclusief verzendkosten veel goedkoper als in Nederland :knipoog

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Goede tip Peter... dankje ik ga op onderzoek uit.. meer ah is natuurlijk gunstig.
Had een 145ah en deze paste qua lengte en breedte net in de ruimte..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Californiaatje schreef: 01 mei 2017, 17:40 Wij hebben sinds vorig jaar een flex zonnepaneel van 100 watt op het dak
Waar heb je de bedrading langs gelegd en hoe heb je de zonnecel vast gemaakt op het dak?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Californiaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09

Re: Huishoud accu

Bericht door Californiaatje »

Ik heb het flexpaneel vastgekit op het hefdak. De kabels eerst door het hefdak boren en daarna heb ik linksachter de scharnieren van het hefdak een gaatje geboord door het "originele" dak. Vandaar via de bovenkant van de kastjes de kabel doorgetrokken naar het hangkastje achter de koelkast. Daar heb ik achter tegen het wandje bovenin de laadregelaar geplaatst. Vandaar uit kun je ook vrij gemakkelijk een kabel naar de hh accu''s leggen. Maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden voor een plekje voor de laadregelaar. Ik heb ook wel eens een laadregelaar op de plaats achterin in 1 van de achterste legvakjes gezien.
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Ai een gaatje in het dak geboord :ie

Heb je die weer waterdicht gemaakt met de kit waar het zonnepaneel ook mee vast gezet is..?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Californiaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09

Re: Huishoud accu

Bericht door Californiaatje »

Jazeker, het gaatje valt net onder het flexpaneel, met een dikke dot kit is het heel goed af te sluiten.
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoud accu

Bericht door Tinus »

Ok duidelijk.. Dank voor je antwoorden..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Plaats reactie