Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gaskraan beter bereikbaar

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Hanz »

De Westfalia California is een redelijk doordacht concept maar er zijn een paar dingen die echt onhandig zijn. Een van die dingen is de bereikbaarheid van de gaskraan bij de gastank achterin.
Ik heb er een goede gewoonte van gemaakt om tijdens de rit en 's nachts de gaskraan altijd dicht te draaien. Safety first. Maar elke keer als ik dat doe verbaas ik me erover dat het deurtje van de gaskast aan de zijkant zit en niet aan de achterkant (zoals bijvoorbeeld bij de Carthago). Dat betekent dat je altijd een deel van de bagage weg moet halen of opzij moet sjorren om het deurtje te openen.

Zo zien de meeste California's er onderweg ongeveer uit, de achterkant volgestouwd met bagage.
Gastank 1.jpg
Gastank 1.jpg (83.62 KiB) 1946 keer bekeken
En er moet dus eerst ruimte gemaakt worden voordat het deurtje ver genoeg open kan om bij de gaskraan te komen.
Gastank 2.jpg
(70.31 KiB) 585 keer gedownload
Het zou natuurlijk een stuk handiger zijn als dat deurtje aan de achterkant zat. Nu is het deurtje verplaatsen op zich niet zo'n probleem maar in de gaskast zit een kunststof binnenwerk die de zaak echt gasdicht maakt. Dit plastic binnenwerk kan je niet zomaar een kwartslag draaien want daar zit ook de borgingsriem van de gastank aan vast en de gasleiding naar de keuken.
Nu had ik het idee om in de achterkant een rond gat te maken door het hout en de kunststof binnenkant heen en daar een stuk rioolbuis met eindstop (schroefdeksel) in te monteren.
Zoiets als dit:
Eindstuk-met-schroefdeksel-spie.jpg
Eindstuk-met-schroefdeksel-spie.jpg (73.84 KiB) 1946 keer bekeken
Dit soort eindstukken bestaan in diverse diameters tot 200 mm aan toe. In de gaskast is ruimte voor een gat van ongeveer 160 mm, ruim genoeg om je hand door te steken en de gaskraan dicht te draaien.
Het stukje pijp kan met schroeven vast gezet worden in de houten achterkant van de gaskast en de aansluiting op de kunststof binnenkuip zou dan gelijmd en/of dicht gekit moeten worden.
Voordat ik mijn gaskast onomkeerbaar ga aanpassen wil ik jullie vragen: wat vind je van dit idee? Wat voor lijm of kit zou geschikt zijn om te hechten aan de pvc buis en aan het kunststof van de gaskast? Heeft iemand nog een andere oplossing voor dit probleem(pje)?
Laatst gewijzigd door Hanz op 03 mei 2017, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Pascal-141 »

bij mij zit de koffer ook vol (o.a. stil stroomaggregaat , bijhorende jerrycan benzine , grote bak met allerlei , de oprijblokken , reservegasfles enz...)
en inderdaad , die deur zou handiger zijn aan de achterzijde.
Maar ik open het deurtje een cm of 6-7 , dat is net voldoende om mijn hand erdoor te krijgen en dan kan ik net aan het kraantje .
Ik zet het kraantje open als ik op locatie aangekomen ben , en ik sluit het meestal pas als ik terug thuis ben .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Hanz »

Inderdaad, het deurtje hoeft niet zo ver open als op de foto maar ik moet toch altijd de bagage opzij sjorren om bij de gaskraan te geraken (dat blauwe bakje eruit en dan die rode zak met oprijblokken en andere zooi omhoog en opzij trekken). Niet echt handig en ik was gewoon op zoek naar een wat comfortabeler oplossing.

Hier nog een 'artists impression' hoe dat er dan uit gaat zien.
Gastank 3.jpg
(71.78 KiB) 570 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
BertusS
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2017, 10:20
Locatie: regio Arnhem-Nijmegen

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door BertusS »

mooie vonst!

ook al hoeft t deurtje niet zo ver open, 't blijft irritant.

ik denk niet dat je hele hoge eisen hoeft te stellen aan de afdichting tussen buis en gaskast plastic, sluiting van 't deurtje is immers ook maar zo zo
(zou je dat rubber moeten/kunnen vervangen in een bus van +15 jaar oud?)
Daarnaast kan er zich geen druk opbouwen, dus je zal vooral een kit o.i.d. moeten vinden die ook bij trilling de boel goed bij elkaar houdt denk ik. :-)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Hanz »

BertusS schreef: 03 mei 2017, 16:40 mooie vonst!

ook al hoeft t deurtje niet zo ver open, 't blijft irritant.

ik denk niet dat je hele hoge eisen hoeft te stellen aan de afdichting tussen buis en gaskast plastic, sluiting van 't deurtje is immers ook maar zo zo
(zou je dat rubber moeten/kunnen vervangen in een bus van +15 jaar oud?)
Daarnaast kan er zich geen druk opbouwen, dus je zal vooral een kit o.i.d. moeten vinden die ook bij trilling de boel goed bij elkaar houdt denk ik. :-)
Ik denk dat je gelijk hebt wat kit betreft, de makkelijkste weg voor het gas blijft toch de ontluchting aan de onder/achterzijde van de gaskast.
Bij mij is het originele rubberrandje nog steeds soepel en ik heb het idee dat het nog voldoende afsluit na 20 jaar.
Effect van trilling zal wel meevallen want de buis wordt vastgeschroefd aan de houten achterwand en ook de kunststof kuip zit van binnenuit daaraan vastgeschroefd. Dus in theorie zit daar geen speling in.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Hanz »

jan2009 schreef: 03 mei 2017, 17:02 Als je niet op een euro hoeft te kijken , voor de techno freaks
http://www.combinoord.nl/Catalogus/Slan ... oduct.aspx
:ie

Dan toch liever een PVC buis met deksel voor nog geen tientje en een middagje klussen, het moet wel avontuurlijk blijven :knipoog
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Walda »

Hanz,

Als je even in mijn topic kijkt over de verbouw van mijn bus dan zie je dat ik schroefluikjes uit de watersport gebruik, kosten ook minder als een tientje en je bent veel sneller klaar met klussen.
schroef luik 1.jpg
schroef luik 2.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Hanz »

Goeie tip, ik ben nu al blij dat ik mijn idee eerst hier op het forum heb gedropt en niet meteen ben gaan klussen. Hoeveel wanddikte kunnen deze luikjes overbruggen? Gaskast is denk ik 23-25 mm dik (hout + kunststof binnenkant).
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Walda »

Hoi Hanz,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met "overbruggen", er is geen binnen deel of zo iets. Je maakt een gat van de juiste afmeting en schroeft het ding er in/voor, eventueel met kit voor de gas/waterdichtheid. Als je even googled bij watersportwinkels en/of "inspectieluik" dan vind je ze in diverse maten met inbouwtekeningen er bij.

Succes,

Walter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Hanz »

Ik had inderdaad het idee dat er een binnenring op geschroefd moest worden maar dat is dus niet zo. Ik had ook al gevonden dat 'inspectieluik' de juiste zoekterm is en het aanbod is overweldigend. Ze bestaan zelfs met scharnierende deksels maar ik ben bang dat die net iets te groot zijn. Binnenkort maar eens in de plaatselijke watersportwinkel snuffelen.
Hoe groot is bij jouw luikjes de binnendiameter en kan je daar nog goed met je arm/hand doorheen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Walda »

Hanz,

10 cm uit mijn hoofd, ruimgroot genoeg om je gaskraan dicht te draaien den ik.

Groeten,

Walter
ruudcallantsoog
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2017, 09:10

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door ruudcallantsoog »

hee wat een top idee.

onze gasfles zit nu in 1 vd kastjes onder t fornhuis..wat een ellende met alle pannen en rommel..
ik kan deze ook naar achter brengen,gasslang word iets langer ..dat is geen probleem denk ik..?????? :bonk

achter in onze California 92(vaste hoge kap) zit ook dat kastje maar geen deurtje,de klepdeur erboven als deze open gaat kijk je diep naar beneden dus ik denk dat een luie duitser dat vergeten is op een vrijdagmiddag :proost met afwerken te maken.

thnx vd tip,zit nog niet zolang op :wjw maar supergoeie tips en leuke gasten allemaal

top
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Hanz »

Geen luie Duitser maar in 1992 werd de California standaard nog uitgerust met spiritusbranders. Gasbranders waren tegen meerprijs leverbaar. De gastank werd in dat geval onder het gasstel in het kastje geplaatst. Zoals je op de foto ziet ook in een gasdichte houder. De makkelijkste oplossing. Als de fles bij jou gewoon los in het kastje staat heeft een vorige eigenaar wellicht zelf de boel omgebouwd.
CaliforniaCoachGasBottle.jpg
CaliforniaCoachGasBottle.jpg (7.91 KiB) 1858 keer bekeken
In de latere California's (ik dacht vanaf 1996) wordt gas de standaard en komt de gastank achterin in een speciale gasdichte kast met ventilatie naar buiten toe. Tussen de gaskast en het keukenkastje zit een metalen gasleiding. Van de gastank naar die leiding loopt een slang en in het keukenkastje vanaf die leiding naar het gasstel een tweede slang. Het is niet verstandig om een gasslang te monteren op plaatsen waar je deze niet meer kunt zien en dus niet kunt controleren of de slang nog in goede staat is. Gasslangen moeten ook periodiek vervangen worden wegens veroudering, dus dan is het handig als je erbij kunt zonder de boel te moeten slopen. Dus als je de tank achterin gaat zetten is het raadzaam een metalen leiding daarheen aan te leggen. En het deurtje blijft nodig om de gasfles te wisselen, die past niet door zo'n inspectieluikje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ruudcallantsoog
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2017, 09:10

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door ruudcallantsoog »

hi hanz

thnx voor de toelichting. en je tip.
Ik ga dit zeker van een vaste koperen pijp maken,net wat je zegt met vervanging vd gasslang.

super!

ruudcallantsoog :toppie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gaskraan beter bereikbaar

Bericht door Hanz »

Vandaag aan de slag gegaan met de gaskast.
Eerst even wat meetwerk om het middelpunt van het gat te bepalen. Er komt een inspectieluikje in van 17 cm buitendiameter en een opening van 12,7 cm.
Inspectieluik (1).jpg
De rode pijl wijst naar een schroef die op de plaats zit waar straks het gat komt, deze gaat er dus uit en krijgt een ander plaatsje.
Inspectieluik (2).jpg
Als het gat gemaakt is wordt de schroef op zijn nieuwe plaats gezet (linkerpijl) en er komt nog een tweede schroef bij (rechterpijl). Hierdoor wordt de kunststof binnenkuip rondom het gat strak tegen het hout getrokken.
Inspectieluik (3).jpg
Ik heb eerst het gat in het hout gemaakt en daarna in de kunststof het gat iets kleiner gehouden. Daardoor had ik een opstaand randje om de kit tegenaan te leggen. Ik heb elastisch blijvende montagekit gebruikt.
Inspectieluik (4).jpg
Daarna de rand van het inspectieluik op zijn plaats geschroefd. De gaskraan is duidelijk zichtbaar en dus ook goed bereikbaar. Dit soort inspectieluikjes zijn in de meeste watersportwinkels te koop in verschillende maten. Iets kleiner had nog gekund maar dan moet je niet al te grote handen hebben. Groter dan deze maat kan haast niet omdat dan de bevestigingsgordel van de gasfles in de weg zit. Dit luikje kost € 8,25.
Inspectieluik (5).jpg
En zo ziet het eruit als het deksel erop geschroefd zit. Weer een onhandigheidje van Westfalia weggewerkt en weer een stukje comfort erbij in de camper.
Inspectieluik (6).jpg
Laatst gewijzigd door Hanz op 09 mei 2017, 21:33, 4 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie