Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gasdetector - ervaringen?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Gasdetector - ervaringen?

Bericht door Hanz »

Ik overweeg om in mijn California een gasdetector te plaatsen en ik zat te denken aan de Thitronik GBA-1. Dit is een compact apparaatje, ongeveer 3x4x10 cm en deze waarschuwt voor butaan, propaan en narcosegassen. Nu vertelde de watersportwinkel waar ik hiernaar informeerde dat zij hem uit het assortiment hadden gehaald omdat deze detector nogal gevoelig leek te zijn voor spanningsdipjes. Dus als de koelkast aanslaat gaat het gasalarm af. Ik heb hierover verder op het internet niets kunnen vinden dus ik vraag me af hoe serieus dit is. De winkel had wel een andere detector van hetzelfde merk maar die was groter en duurder en dat sprak mij niet zo aan.
Iemand ervaring met deze gasdetector of bekend met het 'probleem' van de spanningsdip?

Info over deze detector vind je hier http://www.thitronik-automotive.de/gasw ... gba-i.html
csm_GBA-I_THG-1-00006_2_02_f1a3aaf820.png
csm_GBA-I_THG-1-00006_2_02_f1a3aaf820.png (51.22 KiB) 2054 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Gasdetector - ervaringen?

Bericht door Mickel Moen »

Aan dat narcosegas verhaal zou ik maar niet te veel waarde hechten. Zoek maar eens op het Nederlandse camperforum.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8418030

Wel is een goede gasmelder als je gas aan boord hebt zinvol.

Het apparaat wat je aanhaalt ken ik niet. Wel heeft die een laag stroomverbruik. Dat is mooi, helemaal als je geen zonnepaneel hebt en meerdere dagen vrij wilt staan. Ik heb zelf een die behoorlijk meer verbruikt.

Wat een goede schijnt te zijn is de TriGas. Zelf geen ervaring mee.

https://www.obelink.nl/trigas-alarm.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 13 mei 2017, 09:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gasdetector - ervaringen?

Bericht door Hanz »

Bedankt voor je reactie. Over die narcosegassen zijn de meningen inderdaad zeer verdeeld maar die discussie gaan we maar niet aan. Het gaat mij vooral om het gas uit de gasfles. Die Trigas van Obelink schijnt overigens een goedkopere, en blijkbaar minder goede kopie te zijn van de originele Linnepe Trigas. Op de originele staat de naam Linnepe op het apparaat zelf, op deze kopie niet.
Ook kom ik veel de 3Gas+ tegen, ook een heel compact dingetje (5x5 cm). De Thitronik, Trigas en 3Gas+ zitten allemaal zo'n beetje in dezelfde prijsklasse. Voordeel van de Thitronik en de 3Gas+ is dat er een tweede sensor aangesloten kan worden zodat je met hetzelfde apparaat ook CO kunt detecteren. Een CO-sensor moet dicht onder het plafond zitten en een gassensor juist dicht bij de vloer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Gasdetector - ervaringen?

Bericht door Mickel Moen »

He Hans,

Volgens mij heb je je er al goed in verdiept. Tja en dan is het de keus tussen de verschillende systemen. Als je geen zonnepaneel hebt, zou ik rekening houden met het stroomverbruik. Ding staat wel 24 uur aan. Een CO melder is eigenlijk alleen interessant bij apparaten die continu branden, als een koelkast of een geiser in de camper. Bij alleen een kooktoestel is het nutteloos.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gasdetector - ervaringen?

Bericht door Hanz »

Ik dacht aan een CO melder vanwege de standkachel. Als die brandt is de bus meestal geheel gesloten. Ik vroeg me alleen af of er bij een standkachel wel risico op CO is. Het is dacht ik een gesloten systeem met in- en uitlaat buiten de bus. Of is er een scenario (storing) denkbaar dat verbrandingsgassen zich mengen met de verwarmde lucht die de bus ingeblazen wordt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Gasdetector - ervaringen?

Bericht door Beckontheroad »

Hanz schreef: 13 mei 2017, 16:56 Ik dacht aan een CO melder vanwege de standkachel. Als die brandt is de bus meestal geheel gesloten. Ik vroeg me alleen af of er bij een standkachel wel risico op CO is. Het is dacht ik een gesloten systeem met in- en uitlaat buiten de bus. Of is er een scenario (storing) denkbaar dat verbrandingsgassen zich mengen met de verwarmde lucht die de bus ingeblazen wordt?
Indien een standkachel een intern lekkage heeft of als de uitlaatgassen van onder de bus naar binnen komen..?JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gasdetector - ervaringen?

Bericht door Hanz »

Een CO-melder is dus niet helemaal onzin. Toch maar die extra sensor erbij nemen, zo duur is die nu ook weer niet.
Ik denk dat het de 3Gas+ met extra sensor wordt. Onder andere bij Obelink voor € 59,- en een extra sensor voor € 24,95.

Ik heb nu alleen nog geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag of een kleine spanningsdip een gasalarm af kan laten gaan. Dus als iemand daar nog iets over kan zeggen dan hoor ik dat graag.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Gasdetector - ervaringen?

Bericht door moosev »

Wanneer dat zo is kun je er wellicht een 12V stabilisator voorzetten die bijvorbeeld ook voor LED verlichting gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Gasdetector - ervaringen?

Bericht door Mickel Moen »

Over die spanningsdip.

Ik heb nu al vele jaren een gasalarm en nog nooit meegemaakt dat deze spontaan afging. Maar ik vermoed ook, dat dat meer iets is van het betreffende apparaat waarover je het had in je openingsbericht.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gasdetector - ervaringen?

Bericht door Hanz »

Ik ga hem gewoon monteren en wacht het af. Ik heb op het web ook geen berichten gevonden over dit probleem dus ik reken erop dat het zich niet voordoet. En er kan inderdaad altijd nog een spanningsstabilisator tussen. Die heb ik bij mijn LED-verlichting ook aangebracht, alleen dan tegen overspanning. Iedereen weer bedankt voor het meedenken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie