Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gasalarm geplaatst

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Gasalarm geplaatst

Bericht door Hanz »

Vandaag een gasalarm geplaatst in mijn California. Het is een 3Gas+ alarm met extra sensor zodat zowel dalende als stijgende gassen gesignaleerd worden. Het alarm waarschuwt voor propaan, butaan, verdovingsgassen en koolmonoxide (CO). Het alarm zelf is 5x5 cm en de extra sensor 2,5x2,5 cm.

De uitgangssituatie. Het alarm komt naast de zekeringen van het camperdeel. De 12V voeding voor het alarm wordt afgetakt van de voeding van het 12V stopcontact.
Gasalarm (1).jpg
Paneel verwijderd en nu eerst testen of het alarm werkt. Het zekeringenkastje weer aangesloten en de aansluitdraad tijdelijk in de stekker van het stopcontactje gestoken. Het alarm gaat aan en kalibreert zichzelf. Daarna een gasaansteker ernaast houden en zonder vlam het gas laten ontsnappen. Binnen een paar seconden begint het alarm te piepen. Dat werkt dus.
Gasalarm (2).jpg
Dan de tweede sensor plaatsen in het plafond linksboven de bestuurdersplaats. Zo zit hij in ieder geval niet direct boven het gasstel. De bekleding loshalen en met behulp van een schroevedraaier wat ruimte maken zodat de draad van de sensor naar het alarm getrokken kan worden. Bij het terugplaatsen van de bekleding oppassen dat de hoogteverstelling van de gordel weer op de juiste manier in elkaar past.
Gasalarm (3).jpg
De grondplaat van het alarm op zijn plaats geschroefd (volgens de instructie 30 cm boven de vloer) en de twee draden (voeding en 2e sensor) door het paneel getrokken.
Gasalarm (4).jpg
Alarm gemonteerd en zekering weer op zijn plaats en..... ja, hij doet het.
Gasalarm (5).jpg
En nog een plaatje van de tweede sensor. Op de foto is dit niet zo goed te beoordelen maar de sensor zit absoluut niet in de weg voor de bestuurder, hij zit een beetje schuin naast en achter het hoofd. Ook bij het instappen geen probleem.
Gasalarm (6).jpg
Totale kosten nog geen € 85,- en twee uurtjes werk. Ik heb het alarm bij Obelink gekocht maar er zijn meer internetwinkels die het voor deze prijs leveren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Gasalarm geplaatst

Bericht door Punker73 »

Even een snelle vraag ... hoe krijg je het panneel los? Ik neem aan de stopcontracten opendraaien en dan klik je hem los? Of zitten er ergens verborgen schroeven?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gasalarm geplaatst

Bericht door Hanz »

Bout van veiligheidsgordel moet ook los en bovenaan en tegen de keukenkast zitten nog schroeven. Op de foto's ook te zien. Daarna is het een kwestie van voorzichtig lostrekken. Dit is even zo uit mijn hoofd maar er zijn geen verborgen schroeven, alle schroeven zitten in het zicht, maar als het goed is wel afgedekt met dopjes, dus die moeten er ook afgewipt worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Gasalarm geplaatst

Bericht door Punker73 »

Hanz schreef: 27 apr 2018, 16:42 Bout van veiligheidsgordel moet ook los en bovenaan en tegen de keukenkast zitten nog schroeven. Op de foto's ook te zien. Daarna is het een kwestie van voorzichtig lostrekken. Dit is even zo uit mijn hoofd maar er zijn geen verborgen schroeven, alle schroeven zitten in het zicht, maar als het goed is wel afgedekt met dopjes, dus die moeten er ook afgewipt worden.
Er zitten nog 2 klemmetjes aan de kant van de bestuurders deur die je even voorzichtig moet los klikken kwam ik gisteren achter. Voor de rest idd een prima beschrijving :toppie
Plaats reactie