Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden met tafel gemonteerd

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
arjangr

Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door arjangr »

Ik zat met een vraag. Is het veilig om met de tafel gemonteerd te rijden als er kinderen op de bank zitten? Wat mij opviel was dat de tafel zeer solide in de rail klemt, maar ik kan me ook voorstellen dat het een gevaar vormt bij een ongeluk.
Aan de andere kant is het voor de kinderen wel heel prettig om een tafel te hebben tijdens de lange reizen. :ikrij

Hoe doen 'jullie' dit?

Bedankt, groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door Olaf »

Wij hadden de tafel altijd op staan voor de kinderen in de Westfalia, en nu in de Multivan ook.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door Beckontheroad »

Zowel in onze T2 als de T4 regelmatig met uitgeklapte tafel gereden.
Maar kan me voorstellen met een ongeluk dat de tafel voor veel hinder ca letsel kan zorgen..

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door vw_camper »

Als het over een California camper gaat en de bank staat in de rijpositie, is de afstand van de bank tot de tafel (met de tafelpoot in de opening in de rail geklikt) veel te groot voor kinderen om iets aan de tafel te kunnen doen.

Bij onze vorige T4 bus met een Reimo bank en tafel gebruikten we die onderweg wel. Daar zat de tafel met een beugel aan de bank bevestigd.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door Multivan Generation »

Afbeelding

Afwegingen die Volkswagen ooit heeft vermeldt in instructie boekje.
De vraag is ook of het volgens de wetgeving mag, de klaptafel tijdens het rijden te gebruiken?

Dat het handig is met kinderen is zeker waar :toppie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door Pascal-141 »

vw_camper schreef: 18 jun 2017, 18:54 Als het over een California camper gaat en de bank staat in de rijpositie, is de afstand van de bank tot de tafel (met de tafelpoot in de opening in de rail geklikt) veel te groot voor kinderen om iets aan de tafel te kunnen doen.

Bij onze vorige T4 bus met een Reimo bank en tafel gebruikten we die onderweg wel. Daar zat de tafel met een beugel aan de bank bevestigd.
Een California bank heeft 2 posities waar de bank vastklikt . In de voorste positie zit je dan vlak bij de tafel.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door wilko »

Volgens mij heb ik onder het tafeltje een stikker waarop staat dat het om veiligheids redenen niet mag. Zoals al eerder hierboven aangegeven zal het in geval van een aanrijding gevaarlijk zijn. Ook bestaat de kans dat er losse voorwerpen op de tafel bij hard remmen door de auto gaan vliegen. Dus ja of het verstandig is......
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door vw_camper »

Pascal-141 schreef: 18 jun 2017, 19:04 Een California bank heeft 2 posities waar de bank vastklikt . In de voorste positie zit je dan vlak bij de tafel.
Goed punt, Pascal. Maar het is niet zo prettig met de veiligheidsriemen achter, vinden wij.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door Lutra »

De bank in de California heeft 3 posities: rijden is de achterste, voor aan tafel de middelste en slaapstand de voorste positie. En rijden met een tafel is gevaarlijk. Probeer je maar eens voor te stellen wat er gebeurt bij een botsing.......
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Hapee
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 okt 2015, 20:55

Re: Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door Hapee »

Ik vroeg met dit afgelopen meivakantie ook af. Met de bank in de rijstand (achterste stand) kan het wel, in mijn California kun je de tafel best een eind naar achteren in de goot schuiven. Alleen heeft voornamelijk de linkerpassagier er iets aan. Kan me ook voorstellen dat het link is met een botsing, aan de andere kant zou de gordel moeten voorkomen dat je helemaal voorover klapt. Het gekke is dat je het in grotere (bus)campers wel vaak ziet, die achtercabine waarbij je ook tijdens het rijden aan tafel zit. Volgens mij kan die vaak ook niet weggeklapt worden.
arjangr

Re: Rijden met tafel gemonteerd

Bericht door arjangr »

Bedankt voor de reacties. Ik had globaal dezelfde overwegingen, maar ik zie nu ook dat VW het afraadt. Overigens kan de tafel over zowat de gehele lengte van de rail gemonteerd worden bij mijn Westy California.
Plaats reactie