Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zwaardere veren of hulpveren?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
timo
Berichten: 152
Lid geworden op: wo apr 19, 2017 18:00

Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door timo » ma jul 10, 2017 10:25

Ik ben mijn t4 syncro tot camper aan 't ombouwen. Nou merk ik, nu hij al deels beladen is als camper, dat ik 'm best wel wat vind zwiepen in de bochten.

Het lijkt me dus slim wat aan de veren te doen. Nou is de vraag; moeten dat dan hulpveren zijn of de veren vervangen door zwaardere? Is daar verschil tussen? Het is niet zo dat hij al helemaal doorhangt achter, zeker niet, maar 't mag van mij wel wat stijver zodat die auto minder zwiept.

Iemand ervaring?

J vd Pal
Berichten: 1447
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door J vd Pal » ma jul 10, 2017 11:57

Naast de veren is een set stevigere dempers ook aan te raden. Veel mensen hier, waaronder ik zelf, hebben goede ervaringen met Sachs Heavy Duty dempers.
Groeten

Jasper


2002 California Event 102 pk reflex zilver

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27423
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door Multivan Generation » ma jul 10, 2017 13:40

@ Timo,
ik denk dat je het grootste effect kunt bereiken met een stabilisatorstang aan de achterzijde.

Die zijn er zelf prima onder te zetten.
Met een camper zou ik gaan voor minimaal een 26 mm diameter stabilisatorstang.

Zie ook:
http://www.eldiape.com/stabi/stabi.htm

Aanbieding op ebay (let op, de bevestigings staanders (zie artikel) zitten hier niet bij)
http://www.ebay.de/itm/VW-T4-Stabilisat ... SwaG9XJh3G

Groetjes Peter

EDIT: linkje er bij gezet

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9663
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door Pascal-141 » ma jul 10, 2017 15:00

Als je ook offroad wil gaan rijden met je syncro , dan moet je vooral géén extra stabilisatorstang achter monteren , want dat is een dik nadeel in de terreincapaciteiten.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

jan2009
Berichten: 4991
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door jan2009 » ma jul 10, 2017 16:46

Ik ben mijn t4 syncro tot camper aan 't ombouwen. Nou merk ik, nu hij al deels beladen is als camper, dat ik 'm best wel wat vind zwiepen in de bochten.
Zie steeds vaker vragen omdat mensen een camper aan het bouwen zijn.
Maar er iets van laten zien , nou nee.
Ben ik toch wel benieuwd wat er dan allemaal voor gewichtige zaken in zitten als je zwiepend door de bochten gaat.
:groteogen
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27423
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door Multivan Generation » ma jul 10, 2017 17:28

jan2009 schreef:
ma jul 10, 2017 16:46
Ben ik toch wel benieuwd wat er dan allemaal voor gewichtige zaken in zitten als je zwiepend door de bochten gaat.
:groteogen
@ Jan,
een groot hefdak voegt al ongeveer 100 kilogram toe op een plaats waar je dat eigenlijk niet wilt.

@ Pascal,
de meeste mensen met een syncro kiezen daarvoor om meer tractie te hebben, bijvoorbeeld op een nat grasveld.
Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn, die hem, zoals jij met de T3, stijf door de modder trekken, vandaar mijn advies..

Dus ja, advies is op basis van het gebruik.

Groeten Peter

timo
Berichten: 152
Lid geworden op: wo apr 19, 2017 18:00

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door timo » di jul 11, 2017 8:52

Thnx allemaal! Ik denk dat ik eerst even naar nieuwe schokbrekers ga kijken, die zitten er al heel lang onder en de veren zijn nog vrij nieuw. Hij hangt ook nog zeker niet laag dus denk dst de schokbrekers vervangen als eerste een goeie keus is.

En ja, ik moet ff fototjes vsn m'n busje plaatsen. Was er laatst aan begonnen maar niet afgemaakt :)

timo
Berichten: 152
Lid geworden op: wo apr 19, 2017 18:00

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door timo » di jul 11, 2017 8:53

Geen punt om alleen achter die zwaardere Sachs schokbrekers te plaatsen?

Gebruikersavatar
motorjan
Berichten: 382
Lid geworden op: wo dec 28, 2011 12:01

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door motorjan » wo jul 12, 2017 8:56

ik heb mijn t4 met zware materialen ingebouwd.
niet op gewicht gelet.(doe ik de vlgde x wel)
wel hulpveren gemonteerd.
rijdt gewoon super.
heb er zelfs vaak een caravan achter. :zwaai

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2301
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door Snautzer » wo jul 12, 2017 10:26

Als je schokbrekers gaat vervangen omdat ze zijn versleten is het aan te raden ze alle 4 te doen. De voorste 2 zitten er net zo lang onder en zullen ook dan op het eind zijn. Wat je ook kan overwegen na de schokbreker wissel is de bus daarna te !aten uitlijnen. Weet je zeker dat de wielen weer goed sporen. Voorkomt ook het verkeerd slijten van je banden. De kosten zijn niet hoog, ik heb het laten doen voor 69,-
Wv1, Wv3

timo
Berichten: 152
Lid geworden op: wo apr 19, 2017 18:00

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door timo » wo jul 12, 2017 11:29

Mijn bus wordt vrijdag al uitgelijnd, als de nieuwe bandjes erop komen :)

Schokbrekers voor zijn echter jaartje of 3 terug al vervangen. Toen is achter niet gedaan, dus daarom wilde ik alleen achter kopen eigenlijk. Alleen voor zit denk ik het standaard spul (moet ff kijken). Wilde dus achter dan de zwaardere doen, of is dat echt een stom idee om er andere op te zetten voor en achter?

timo
Berichten: 152
Lid geworden op: wo apr 19, 2017 18:00

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door timo » wo mei 22, 2019 9:02

Toch nog maar even reageren hier op.

Ik heb inmiddels hulpveren onder de auto zitten, maar ik denk eigenlijk dat ik ze moet vervangen voor iets zwaarders. Ik vind 'm best laag hangen achter als ik ermee op vakantie ga, en ook in onbeladen toestand (rond de 2350kg), staat hij eigenlijk 'recht' en dus al best laag.

Heeft er iemand een suggestie voor een type veer?

timo
Berichten: 152
Lid geworden op: wo apr 19, 2017 18:00

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door timo » wo mei 22, 2019 20:21

Ter illustratie hier fototje:

https://www.dropbox.com/s/j2u0y74chdqzf ... 6.JPG?dl=0

Niet heel duidelijk maar heb even niets beters. Maar you get the point denk ik. Hier onbeladen

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2301
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door Snautzer » do mei 23, 2019 19:02

Paar extra onderleg schijven achter
Wv1, Wv3

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9663
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zwaardere veren of hulpveren?

Bericht door Pascal-141 » vr mei 24, 2019 7:37

timo schreef:
wo mei 22, 2019 20:21
Ter illustratie hier fototje:

https://www.dropbox.com/s/j2u0y74chdqzf ... 6.JPG?dl=0

Niet heel duidelijk maar heb even niets beters. Maar you get the point denk ik. Hier onbeladen
1200kg -veren monteren (dat is de zwaarste uitvoering) . (indien je dan nog hoger wil , extra schijven op de veren)
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Plaats reactie