Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

een aantal vragen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

een aantal vragen

Bericht door TomVooges »

Beste mensen,

vandaag woensdag rijd ik ook rond in een T4 (California uit 2003). Ik heb een paar vragen over de inrichting en accessoires..

- Ik ben 196 lang.. Bij Poptop had men het erover dat het bed beneden langer te maken is door de bank in de voorste stand te zetten en met een soort kussenreep te vullen. Weet iemand een goede manier? Iemand tips? (ik heb de camper elders gekocht dan bij poptop)
- Waar haal je passende matrashoezen vandaan? (Vanwege de afwijkende matrasmaten)
- De camper is zowel links als rechts uitgevoerd met een brandrup rail. Waar kan je de linkerrail voor gebruiken?

Alvast bedankt voor alle reacties!
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: een aantal vragen

Bericht door J vd Pal »

Hoi Tom,

Met een plankje en een strookje matras kan je wel een bedverlenger maken. Ik ken geen kant en klare oplossingen.

Wij hebben bij dat Zweedese warenhuis een hoes gekocht voor een extra dik standaard matras, door de extra ruimte die er inzit kan je deze over het matras heen trekken. Super passen doet het niet maar het voldoet.

De linkerrail kan natuurlijk ook gebruikt worden voor een luifel oid. Daarnaast wordt deze constructie vaak gebruikt om dakdragers op te monteren. LET OP, het dak kan dan natuurlijk niet meer open.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: een aantal vragen

Bericht door Hanz »

TomVooges schreef: 11 jul 2017, 00:28 Beste mensen,

vandaag woensdag rijd ik ook rond in een T4 (California uit 2003). Ik heb een paar vragen over de inrichting en accessoires..

- Ik ben 196 lang.. Bij Poptop had men het erover dat het bed beneden langer te maken is door de bank in de voorste stand te zetten en met een soort kussenreep te vullen. Weet iemand een goede manier? Iemand tips? (ik heb de camper elders gekocht dan bij poptop)
- Waar haal je passende matrashoezen vandaan? (Vanwege de afwijkende matrasmaten)
- De camper is zowel links als rechts uitgevoerd met een brandrup rail. Waar kan je de linkerrail voor gebruiken?

Alvast bedankt voor alle reacties!
Hoi Tom. Gefeliciteerd met je California en welkom op het forum.
Interessante optie om zo je bed te verlengen. Let wel, als je dit doet kan er geen enkel keukenkastje meer open. Als je van plan was om een Porta Potti in het rechter kastje te zetten, wat veel Cali-rijders doen, dan kan je daar 's nachts niet meer bij. Er is dan tussen bank-bed en voorstoelen sowieso niet veel ruimte meer voor een dergelijke voorziening.
Wat je ook kunt doen is het volgende: bijrijdersstoel omdraaien en zo ver mogelijk naar het bed toeschuiven (met het extra hendeltje aan de zijkant kan hij nog wat verder dan met de normale verstelbeugel). Tussen bed en voorstoel zit dan nog ongeveer 10 cm ruimte die je eventueel ook kunt opvullen. Zo blijft het rechterkastje wel bereikbaar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: een aantal vragen

Bericht door TomVooges »

Bedankt voor de antwoorden. In de praktijk ligt 190 niet heel beroerd, kan ik inmiddels vertellen uit ervaring. Als vrijgezel is diagonaal liggen namelijk helemaal geen probleem! 😂

Ik ben inmiddels sinds maandag onderweg en het bevalt allemaal prima. Ik ben vandaag van de Ardennen naar Normandië gereden. Het campertje (Ollie hebben mijn kinderen hem gedoopt) is toch iets ruimer dan ik van te voren had bedacht. Echt heel veel handige kleine vakken. Alle kleding voor mij en twee dochtertjes zitten in twee grote weekendtassen en de rest van de bergruimte kan dan gebruikt worden voor voorraad eten en andere zaken als speelgoed en boeken. En eerlijk gezegd.. blijft er dan ruimte over! We zijn slechts 12 dagen op pad, dus dat is misschien beperkt.
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: een aantal vragen

Bericht door J vd Pal »

Geniet van de vakantie!

Tip voor als je terug bent, laat de elektronica (lader en koelkastbesturing) nakijken door HenkK hier op het forum. Deze willen na verloop van tijd gebreken gaan vertonen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: een aantal vragen

Bericht door TomVooges »

Bedankt voor de tip, Jasper!

In ieder geval geeft de display de voorraad schoonwater verkeerd aan. Deze gaf vol aan terwijl de tank leeg was. Kapotte vlotter misschien? En vuilwater geeft hij helemaal niet aan, of is dat alleen als deze vol is? (Soms vind ik de handleiding een beetje cryptisch..)
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: een aantal vragen

Bericht door vw_camper »

Schoonwater vlotter is inderdaad waarschijnlijk kapot.
De vuilwater indicatie verschijnt alleen bij een volle tank.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 335
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: een aantal vragen

Bericht door Martens-Tvier »

Ik ben 196 cm en lig prima in onze Westfalia/Cali Event uit 2003; met z'n tweeen nog wel :kus
We liggen met het hoofd naar de achterklep; dat de voeten misschien iets uitsteken merk ik eigenlijk niet.
Het enige nadeel is dat bij het hoofdeind de bus op z'n warmst is, dus bij erg hete campings liggen we andersom; maar dan dondert m'n kussen voortdurend op de grond :huilen
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: een aantal vragen

Bericht door J vd Pal »

Hoi Tom,

De schoonwatervlotter staat erom bekend dat deze na een aantal jaren kapot gaat, de kunststofstang waar de vlotter overheen glijdt scheurt en dan komt er water in de electronica. Er is een verbeterde versie met een RVS glijstang, kost ongeveer €150,-. Is 10 minuten werk om in te bouwen. Zoals eerder al gezegd, de vuilwatertank kan alleen "Vol" aangeven.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 147
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: een aantal vragen

Bericht door Zwartbusje »

Hoi, ik pak dit draadje weer even op vanwege een voor mij vergelijkbare situatie.

Jasper, hierboven heb je het over de kunststof behuizing, maar wat ik tot nu toe geleerd heb heeft een camper van 2003 standaard de rvs behuizing. En daar ging het bij Tom om.
Mijn california freestyle is ook van 2003 en mij valt op dat Tom hetzelfde probleem benoemt als bij mij het geval is. Ik heb GEEN aanduiding in de display van de vuilwatertank, en altijd een VOLLE watertank. Wat kan dat nu zijn ??

Uit andere draadjes heb ik iemand zien melden dat de rvs sensors nooit kapot gaan, als dat zo is moeten we het toch in de bedrading zoeken. Maar om nu meteen de hele keuken eruit te slopen gaat me ook weer wat te ver......

Misschien heeft Tom inmiddels uitgevonden waar het probleem zat?
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: een aantal vragen

Bericht door J vd Pal »

Hoi Zwartbusje,

Ik weet niet of een 2003 Cali een RVS behuizing heeft. Kan je in 5 minuten nakijken, effe eruit halen en je weet het zeker. In mijn 2002 Cali was het in ieder geval kunststof.

Vuilwatertank kent twee standen, niet vol en vol. Er komt pas iets op het display als de vuilwatertank (bijna) vol is. Tot die tijd blijft het display leeg.


Altijd volle schoonwatertank kan komen door een aantal oorzaken:
1) De sensor is kapot (meest waarschijnlijke)
2) De vlotter zit bovenin vast.
3) De bedrading is kapot waardoor er een verkeerd signaal naar het display gaat.

Zie ook https://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G33_( ... schwasser)

Je bent van harte welkom om langs te komen als je er niet uitkomt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 147
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: een aantal vragen

Bericht door Zwartbusje »

Hoi Jasper, ik had bij poptop gezien dat er voor 2000-2003 een rvs behuizing staat, en was er vanuit gegaan dat dat dan ook zo uit de fabriek kwam. Vandaar

De vuilwatertank heb ik pas geleden gevuld tot hij overliep, maar geen teken
Nu staat hij droog, ook geen teken. Omdat bij Tom hetzelfde aan de hand was dacht ik dat daar een verband kon zijn. Dus storing in de bedrading bijv.

De link die je door stuurt is handig, ik zal eens doormeten wat hij aangeeft.
Dankje !



https://www.poptopshop.nl/c-1707989/t4- ... orziening/
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 147
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: een aantal vragen

Bericht door Zwartbusje »

Inmiddels heb ik de sensor eruit gehaald en doorgemeten. Het is inderdaad toch een plastic behuizing, maar nog intact. Als ik hem opmeet krijg ik waarden verschillend van 0 tot 6kOhm dus wat mij betreft geeft hij gewoon netjes verschil aan. Nu dus maar verder zoeken naar de oorzaak.
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: een aantal vragen

Bericht door J vd Pal »

Geeft hij exact de waarden aan zoals weergegeven in het T4 Wiki artikel?

Zo ja dan lijkt het erop dat er ergens een draadbreuk zou zitten, zeker omdat de vuilwater sensor het ook niet goed doet.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 147
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: een aantal vragen

Bericht door Zwartbusje »

Nee niet helemaal exact, maar het komt in de buurt. Dus ik ga draadbreuken zoeken, lekker zondagklusje, kopje koffie erbij. Gaat best :-)
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Plaats reactie