Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ventilatie en muggen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Ventilatie en muggen

Bericht door CapoJan »

Onlangs bestelde ik een ventilatierooster voor in het schuifraam. Op zich werkt het prima, maar het bleek onvoldoende. Dat lijkt me logisch, want je moet een luchtstroom hebben om de warmte buiten te krijgen.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat is de optimale combinatie? Ik dacht aan een achterklep-uitsteller gecombineerd met een hor voor de achterklep, maar ik heb geen zin om nadien te ondervinden dat dit niet de goede oplossing is.
De andere mogelijke horren lijken me dan weer minder praktisch: tenslotte scherm je de slaapplek wel af met gordijntjes, die dan weer die ventilatie tegenwerken. Enkel bij de achterklep werkt het anders.
Voor overdag op de kampeerplaats gebruik ik een isolatieset. Die werkt wel prima om warmte te weren.

Jan (T4 omgebouwde Multivan)
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Ventilatie en muggen

Bericht door CapoJan »

Intussen een weekje terug van een lange vakantie in de Franse Alpen en Ardèche. Voor ventilatie gebruikte ik een rooster in het schuifraam links en de uitstellerom de achterklep op een kier te houden. Beiden werken prima, maar als het echt warm blijft 's nachts is het onvoldoende. Nu, ja, ik vermoed dat passieve ventilatie op dat moment nooit genoeg kan zijn.
De isolatieset bewees zijn waarde: de temperatuur in de auto bleef draaglijk. Het gevolg was dat de (Multivan-)gordijntjes niet gebruikt werden. Enkel op de achterruit was het anders: de bedrading voor de ontdooiing maakte dat de zuignappen niet hielden. Daar bood het gordijntje de oplossing.

Door ervaring geleerd nog te verbeteren:
- zonnepaneel op dak zal nodig zijn om autonoom te kunnen kamperen
- huidige koelkast (oude kampeerkoelkast op 12/230 V en gas) verbruikt 75 W en trekt de hh-accu leeg op een nacht. Koelkast met hoger rendement/lager verbruik is dus nodig.
- achterbank vormt een bed, dat royaal is voor twee. Bed open + koelkast = alles vol. Misschien uitkijken voor ombouw naar 2-persoons achterbank, zodat er ruimte vrij komt om bijvoorbeeld een toilet mee te nemen.
- er moet een hor komen in de schuifdeur, om vliegen buiten te houden

Voor de rest is de Multivan-camper prima om rond te trekken. Hij ziet er niet uit als een camper, waardoor je zonder enig probleem op om het even welke parking kunt overnachten.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ventilatie en muggen

Bericht door Multivan Generation »

En de stahoogte?
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: Ventilatie en muggen

Bericht door idutchman »

Hallo Jan
In de schuifdeur heb ik (samen met mijn vrouw) zelf een hor gemaakt.
Deze werkt goed en is makkelijk in gebruik.
Misschien is dit een mogelijkheid voor jou.
Zie Foto’s en tekening met maten (http://www.mijnalbum.nl/Album=CDX78YXA)
Gr. Marinus
Bijlagen
IMG_3755a.jpg
hordeur.jpg
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Ventilatie en muggen

Bericht door CapoJan »

Multivan Generation schreef: 26 aug 2017, 11:47 En de stahoogte?
Die is er niet :lach

Het is 'zithoogte'. Een belangrijke vraag is of het economisch de moeite is om een klapdak of iets dergelijks in te bouwen in een 24 jaar oude Multivan. Het voordeel nu is dat - zoals ik al zei - de camper er niet als een camper uit ziet.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Ventilatie en muggen

Bericht door CapoJan »

idutchman schreef: 26 aug 2017, 22:04 Hallo Jan
In de schuifdeur heb ik (samen met mijn vrouw) zelf een hor gemaakt.
Deze werkt goed en is makkelijk in gebruik.
Misschien is dit een mogelijkheid voor jou.
Zie Foto’s en tekening met maten (http://www.mijnalbum.nl/Album=CDX78YXA)
Gr. Marinus
Bedankt, dat is inderdaad een mooie oplossing.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ventilatie en muggen

Bericht door Multivan Generation »

CapoJan schreef: 27 aug 2017, 18:52

Het is 'zithoogte'. Een belangrijke vraag is of het economisch de moeite is om een klapdak of iets dergelijks in te bouwen in een 24 jaar oude Multivan. Het voordeel nu is dat - zoals ik al zei - de camper er niet als een camper uit ziet.

Economisch? Of 130 euro of 40 euro in de maand houderschapsbelasting. Dus 90 euro verschil maal 12 maanden is een verschil van ruim 1000 euro per jaar.
Verder is een bus met rondom ramen en gordijnen dicht 's nachts natuurlijk meteen detecteerbaar als dat er mensen in slapen. :toppie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Ventilatie en muggen

Bericht door CapoJan »

Houderschapsbelasting? Jij woont in Nederland, ik in België :lach
Naar wat ik vond, betaal je in België jaarlijks 148,5 euro verkeersbelasting indien <3,5 ton. Dat is onafhankelijk van cilinderinhoud, vermogen ... (zo bekeken had ik beter een 2,5 TDI gekocht in plaats van de 1,9D).

Als je op een parkeerplaats je hefdak openklapt, zal je wel meer aandacht trekken dan met eenvoudig weg afgedekte ramen, toch? Als je het hefdak niet openzet, heb je er weer niets aan. Maar dat is een indruk, natuurlijk. En op een camping maakt het allemaal niets uit.

Toch bedankt voor het meedenken.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie