Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bed in hefdak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
PaulineT4
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2017, 16:54

Bed in hefdak

Bericht door PaulineT4 »

Ik heb een vraag. Ik heb mijn vaste dak laten vervangen door een hefdak. Maar hoe maken jullie daar dan een bed in? Waar bevestig je dat op? Op de daklijst?
Heeft iemand een voorbeeldfoto eventueel?

Daarnaast klappert mijn dak, ondanks spoiler, heteas dan ook geen origineel dak. Hoe kan ik dat oplossen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bed in hefdak

Bericht door Hanz »

Bij een slaaphefdak zit achterin een vaste plank aan het verstevigingsframe bevestigd en voorin een losse plank die omhoog kan klappen als het dak open staat. De voorste plank rust inderdaad op de dakrand aan de zijkanten.
Als het dak klappert is het misschien niet goed afgesteld. Zowel bij de scharnieren als bij de sluiting is het een en ander af te stellen. Tenminste, bij een Westfalia dak. Misschien kan je een foto plaatsen van jouw dak om te kunnen beoordelen of dat ongeveer hetzelfde werkt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
PaulineT4
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2017, 16:54

Re: Bed in hefdak

Bericht door PaulineT4 »

Ik had gedacht een bijlage te heben. In feite is het een polyester dak met doel en gasveren, meer is het niet.
Een verstevigingsframe zou ik dus nog moeten maken?
IMG_7757.JPG
PaulineT4
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2017, 16:54

Re: Bed in hefdak

Bericht door PaulineT4 »

Ik had de illusie dat ik het bed uit het vaste dak kon laten rusten op de dragers zoals die waren. Maar dat heb ik dus nog niet volledig uitgeknobbeld.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bed in hefdak

Bericht door Hanz »

Om een hefdak te plaatsen wordt er een flink gat in het dak gezaagd. Hierbij worden ook een aantal verstevigingsribben in het dak doorgezaagd. Om de carrosserie weer voldoende stijfheid te geven wordt dan een metalen verstevigingsframe rondom het gat gemonteerd. Ongetwijfeld zal dat bij jouw dak ook gebeurd zijn. Als dat niet zo is dan is het ook geen wonder dat het dak klappert want dan zit er gewoon onvoldoende stevigheid in het dak. Bij de Westfalia daken wordt dan ook nog een achterste bedplank aan het verstevigingsframe bevestigd met een paar stevige popnagels. Ik zie op de foto over de volle lengte van het dak het tentdoek naar beneden hangen. Er lijkt hier dus geen achterste bedplank gemonteerd te zijn. De voorste bedplank ligt los en rust op de zijkanten van het dakgat.
En wat bedoel je met: "de dragers zoals die waren"?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Bed in hefdak

Bericht door odorf »

Ik heb even een plaatje van internet geleend.

Bij een California loopt er een versterkingsprofiel van voor naar achter dat meteen dienstdoet als bedplank-drager.
Het achterste deel zit vast gemonteerd, zoals Hanz ook omschrijft, voor de stijfheid van de wagen.
Het voorste deel (hier schuin omhoog geklapt) is uitneembaar.
Cali.jpg
Ik ben ook erg benieuwd hoe de dakrand bij jou van binnen uitziet.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bed in hefdak

Bericht door Hanz »

Kijk ook eens hier op de website van Peter (Multivan Generation), dan zie je hoe het verstevigingsframe van een Westfalia hefdak in het dak gemonteerd wordt en dan kun je dit vergelijken met je eigen daskconstructie.
http://www.eldiape.com/hefdakplaatsen/h ... aatsen.htm
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Bed in hefdak

Bericht door limburger »

hier zie je een voorbeeld van een sca dak: http://www.sca-daecher.de/fileadmin/use ... _komp.pdf

dit is niet van de t4 maar lijkt er wel op, je hebt een verstevigingsframe en daar zit meteen een koker aan gelast waar je bedplank op komt te liggen

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Franz 442
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:05
Locatie: Leende
Contacteer:

Re: Bed in hefdak

Bericht door Franz 442 »

Hoi,

Ik heb een zelfbouwcamper. Ik heb een meervoudige multiplex plaat gebruikt (scheelt gewicht en is steviger).

Scharnieren aan de plaat aan de achterzijde en hij kan mbv gasveren omhoog als je niet slaapt en dus van de stahoogte wilt genieten. Totale kosten ca 75€ en een enkel uurtje werk.

Groet Franz
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bed in hefdak

Bericht door Multivan Generation »

@ PaulineT4. Hoe ziet het er bij jou nu aan de binnenzijde uit. Want dat is, denk ik, bepalender voor welke antwoorden je krijgt en of het bij jouw situatie wel of niet realiseerbaar is.

Groeten Peter
Plaats reactie