Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door ThomasH »

Als alternatief voor een veiligheidsnetje/anti-valbeveiligingsnetje bij het bovenbed in het slaaphefdak, wil ik eens kijken of het mogelijk is om de open ruimte aan het hoofdeinde van het slaaphefdakbed af te sluiten met een plank. Dus wanneer het slaaphefdak open staat en er in geslapen wordt, het gat afsluiten door er een plank in of overheen te plaatsen. Om er zo voor te zorgen dat de kinderen niet omlaag kunnen vallen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Bijlagen
gat.jpg
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3187
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door J vd Pal »

Hoi Thomas,

Ik heb het wel eens gezien, volgens mij op een duits forum. Was een plant die op maat gezaagd was en in het gat werd gelegd. Als ik het mij goed herinner was de plank in de lengterichting voorzien van een scharnier en versteviging tegen het doorzakken. Het scharnier was voor het makkelijker in en uitnemen van de plank en het naar boven brengen van de kinderen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb het in mijn SCA dak.
Schuift via U -profiel onder de voorste bedplank door naar voren.
Heeft nog een voordeel, je hoort veel minder windgeruis.
Ik kan mobiel geen foto's bijvoegen denk ik.
Ga het wel proberen..

Groeten Peter
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door ThomasH »

Beiden dank voor de reactie!

@Peter: als je (op enig moment) een foto zou kunnen plaatsen van de plank/bevestiging, heel graag! Ik ga proberen zelf iets moois te klussen, maar tips/voorbeelden als deze zijn van harte welkom!
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door Multivan Generation »

Heb het net geprobeerd. Nog te groot :bonk :muur
Stuur me anders je telefoonnummer via pb dan stuur ik Whatsapp bericht met foto's en kun jij ermee verder en mijn foto's zelf even plaatsen.
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door wilko »

@Peter, voor het verkleinen van foto's gebruik ik de app reduce Photo size. Kan dus prima op mobiel.
Wij willen op het forum natuurlijk ook graag meegluren. :gekte Hoe is het weer daar in het noorden? :winter
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door Gobert »

Gewoon jezelf de foto toemailen op het kleinste formaat. Dan past ie.
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door ThomasH »

@Multivan Generation: ik heb je mijn nummer in een PB gestuurd. Als je kans hebt om de foto's te delen, heel graag! Ik zal ze dan wel even hier op het forum plaatsen zodat anderen er ook profijt van hebben.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door ThomasH »

Peter was zo vriendelijk mij 3 foto's toe te sturen van hoe het er in zijn bus uitziet. Waarvoor nogmaals hartelijk dank! Ik voeg ze hier (met toestemming) even bij, zodat anderen er ook profijt van kunnen hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
Rob en Mijni 937
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mar 2007, 22:56
Locatie: West-Friesland

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door Rob en Mijni 937 »

Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door ThomasH »

Ik kom nog even terug op de oplossing waar ik vooralsnog voor gekozen heb. Mogelijk heeft iemand anders er ook iets aan.

Ik heb een multiplex plank (9mm hoog) gemaakt van 110x70cm. De plank leunt aan de ene kant met zo'n 6cm op de bedplank en klemt tegen het voorste matras aan. Aan de zijkanten leunt de plank op het frame van het slaaphefdak en aan de voorkant ook. Aan de voorkant klemt de plank precies tussen de 2 verticale buizen van het systeem dat het hefdak omhoog houdt. Eigenlijk is dat al voldoende om de plank op zijn plek te houden maar voor de zekerheid heb ik een rond gat gemaakt dat de plank borgt doordat het gat over de pin van het slot van het openstaande hefdak gaat. Hierdoor kan de plank zeker niet verplaatsen. In het gat zit een stukje pvc-buis om splinteren tegen te gaan. Ik heb met opzet niet voor een metalen buisje gekozen om te voorkomen dat het metaal van het buisje het metaal van de pin van het slot beschadigt. De plank past, met het buisje tussen de 2 matrassen, heel mooi boven in het bed en het hefdak kan dan nog netjes dicht. Dus je kan 'm daar gewoon opbergen als je gaat rijden. Ook past de plank desgewenst netjes op het kussen achter de bank. De 9mm multiplex plank moet stevig genoeg zijn om een kindje te dragen dat door zijn bed heen beweegt tijdens het slapen. De randen van de plank heb ik afgewerkt met kunsstof u-profieltjes om splintering tegen te gaan. Misschien dat ik de plank ooit nog bekleedt in de kleur van het interieur. Ik heb nog overwogen om een soort gat in de plank te maken om via dat gat met mn zoon te communiceren of te checken of alles ok is/dat hij slaapt, maar uiteindelijk besloten dat dat niet per se nodig was. Zie onderstaand wat foto's ter verduidelijking.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
arjangr

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door arjangr »

Ziet er heel goed uit. Ik was dit ook van plan, maar dan voor onszelf, omdat ik het bed vrij kort vindt en mijn kussen vaak naar beneden valt. Het lijkt me wel een beetje bewerkelijk om open en dicht te doen (als je er midden in de nacht wel eens uit moet). Wat is jouw ervaring daarmee?
mdw
Berichten: 203
Lid geworden op: 10 okt 2012, 09:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door mdw »

Ziet er goed uit!
Maar wat ik lastig vindt, is hoe je het oplost als er één van de twee naar toilet moet, of vroeger opstaat?
Of slaapt iedereen alleen daarboven? ;-)
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door RichardK »

:driveT5 Ik heb het oa om die en het opgesloten gevoel... Het bij ons zo gemaakt, dat hij bij half dicht kan... Als onze zoon straks de leeftijd krijgt, dat hij boven wil slapen dan verzin ik wel weer iets
Life's What You Make it...
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Slaaphefdak/bovenbed afsluiten

Bericht door Gobert »

mdw schreef: 30 aug 2017, 14:04 Ziet er goed uit!
Maar wat ik lastig vindt, is hoe je het oplost als er één van de twee naar toilet moet, of vroeger opstaat?
Of slaapt iedereen alleen daarboven? ;-)
Daarvoor is dat gat. Daar hangt een bakkie onder.
Plaats reactie