Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

temperatuurmeter California bij huishoud accu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

temperatuurmeter California bij huishoud accu

Bericht door Bernhard »

Ik heb een T4 1999 gekocht, waar het interieur van een T4 California is ingebouwd uit ongeveer 1993
Grotendeels werkt het alles, maar bijv de temperatuur meter op onderstaand plaatje blauw omcirkeld geeft niets aan " - - -" ofzo.
De roodomcirkelde sensor heb ik wel gezien in de hh accu ruimte, deze lag los (aan kabel) en heb ik in de houder boven de accu geplaatst waar deze hoort. Is deze sensor verantwoordelijk voor de temperatuurmeting zoals in dit plaatje? Kan deze kapot zijn/ is er een manier om te testen of vervangen zin heeft?
Men heeft de hele kabelboom "meeverhuisd", maar ik weet niet of er natuurlijk een kabeltje ergens defect kan zijn.
Afbeelding
Het zou natuurlijk leuk zijn, als (met niet te veel moeite) deze temperatuurweergave weer zou werken. Voltage koelkast etc wordt wel weergegeven.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: temperatuurmeter California bij huishoud accu

Bericht door J vd Pal »

De rood omcirkelde sensor is de buitentemperatuur sensor en die zit rechtsvoor achter de voorbumper. De sensor die hij bij de HH accu gevonden hebt is de temperatuur beveiliging van de lader. Deze geeft niets door aan het display.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: temperatuurmeter California bij huishoud accu

Bericht door Bernhard »

Dank je wel voor de reactie!

Vermoedelijk is die sensor dan bij deze ex dubbele cabine niet overgezet, en het zal wel niet eenvoudig zijn, om er zelf een aan het "systeem" aan te sluiten, tenzij iemand precies weet, waar ik eventuele aansluitingen kan vinden / maken.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: temperatuurmeter California bij huishoud accu

Bericht door J vd Pal »

Als de hele kabelboom is overgezet dan zou de aansluiting er moeten zitten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: temperatuurmeter California bij huishoud accu

Bericht door Bernhard »

Klopt, maar dan moet ik nog weten te vinden, waar die aansluiting zit/hoort te zitten, blijkbaar zijn ze dat ene stukje niet naar de bumper doorgegaan, en eventueel met welk onderdeelnummer deze sensor te ^vinden/bestellen is :)
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: temperatuurmeter California bij huishoud accu

Bericht door Bernhard »

De titel zou dus beter kunnen zijn geweest, waar vind ik de buitentemperatuurmeter en verbindingen. :)
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: temperatuurmeter California bij huishoud accu

Bericht door kroonhome »

Beste Bernhard,

Wat ik mij kan herinneren van mijn vorige California uit 1998 is dat je op de display de binnen temperatuur kan aflezen maar bij het drukken op een pijltje omhoog ook de buiten temperatuur. De handleiding voor de California is op internet wel ergens te downloaden.
De sensor voor de buiten temperatuur zat achter/onder de voorbumper. De sensor van de binnen temperatuur zat in de rechter C stijl achter de schuifdeur.
Bij mijn huidige California uit 2003 ontbreekt de sensor voor de buiten temperatuur zat achter/onder de voorbumper, omdat de buiten temperatuur op het dashboard via de boardcomputer wordt weergegeven. Op de display geeft dat nu de bekende streepjes "--,--".

Bij de HH accu zit ook een temperatuur sensor, deze is verbonden met het laadapparaat om te bepalen met welke spanning de HH accu geladen moet worden.
In mijn California zit één gel accu van 140 Ah origineel (gel accu's zijn erg prijzig). In de oudere modellen waren ze volgens mij kleiner. Poptop campers in Noordwijkerhout heeft als vervanging van de HH accu AGM accu's beschikbaar, even bellen om te horen welke je moet hebben...

Groetjes,
Arjan
:wjw
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: temperatuurmeter California bij huishoud accu

Bericht door Hanz »

kroonhome schreef: 03 aug 2017, 12:47 Beste Bernhard,

Wat ik mij kan herinneren van mijn vorige California uit 1998 is dat je op de display de binnen temperatuur kan aflezen maar bij het drukken op een pijltje omhoog ook de buiten temperatuur. De handleiding voor de California is op internet wel ergens te downloaden.
Knopje linksboven (auto met thermometer ernaast) indrukken geeft de buitentemperatuur in plaats van de accuspanning. Knopje rechtsboven (pijl omhoog) indrukken en vasthouden geeft de binnentemperatuur zolang de knop ingedrukt blijft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie