Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanschaf t4 california

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Traveler87
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2017, 07:05

Aanschaf t4 california

Bericht door Traveler87 »

Beste leden,

Als nieuweling op dit forum zou ik willen vragen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een T4 California uit 1992. Ik heb een hele mooie gevonden waarvan de papieren in elk geval goed in orde zijn. Ook heb ik alle reparatie bonnen gekregen en volgens mijn eigen garage houder ziet dit er erg goed uit. In een glazen bol kan je uiteraard nooit kijken, maar.. Waar moet ik volgens jullie specifiek naar kijken en over vragen?

Ik hoor het graag!

groet!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door J vd Pal »

Controleer of alles werkt van het camper deel. Daarna is roest de grootste vijand volgens mij. Zoeken op het forum levert genoeg nare plaatjes van verroeste California`s op.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door Multivan Generation »

Stekker in stopcontact steken en wordt stekker symbool weergegeven op display. Komt er 230V uit stopcontact?
Standkachel testen door minimaal 20 minuten aan te zetten en flink door te stoken
Werkt de koelkast?
Vind je de voorziening om te koken prettig en voldoet dat aan je wensen?
Doet de kraan het? flink door laten lopen, en kijk ook op bedienpaneeltje in hemel of hij vol gaat aangeven.
Let op roest rondom de wielkasten, linksachter, rechts achter, linksvoor tegen instapbak, rechtsvoor tegen instapbak.
Bumpersteuntjes aan de onderzijde van de voorzijde.
Roest rondom de ramen en C-stijl verticale naden.
Heeft de camper rondom dubbel glas en is dit niet lek ergens?
Zet het dak naar boven en zit er geen gat in de tentstof aan de achterzijde? Nieuwe tent kost minimaal 320 euro bij zelf vervangen
Hoe oud is de huishoud accu, meet de accuspanning hiervan.
Meet ook de spanning bij draaiende motor van zowel huishoudaccu als startaccu.
Wanneer is voor het laatst de distributieriem vervangen, km-stand en datum (max 6 jaar)
Ga er mee rijden en kijk of dit qua rijden echt is waar je naar op zoek bent qua snelheid van invoegen op de snelweg.

zo maar wat zaken..
En bekijk het topic: kenmerken van een echte westfalia.
En laat je niet gek maken door de "westfalia-boom" die nu gaande is en de prijzen die er gevraagd worden.
Bekijk het rationeel en bedenk dat het allemaal ruim 20 jaar oud is, dus sommige zaken zijn end of life of end of design.

Veel succes met de zoektocht..
Groeten Peter
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door odorf »

Nog een paar roest checks;
De bodem onder het keukenblok wil nog wel eens krokant worden.
Ga er onder liggen bij je keukenraam en kijk goed ter hoogte van de doorvoer van het pijpje van de afvoer van de vuilwatertank. (Grijs PVC pijpje met rubber ring door vloer) deze naad van voor naar achter (afgewerkt met flexibele kit) checken door er stevig op te drukken. Kraakt het; kan er aardig wat roest onder de flexibele kit zitten.

Achteraan net na de wielkast zit een stukje horizontaal plaatwerk tot de achterbalk (met een deuk erin geperst) Dit kan ook aardig doorgerot zijn. Zowel links als rechts. Even stevig met duim duwen op een paar plekken.

Kijk ook met open schuifdeur met een zaklamp goed in de onderste schuifdeurrails. Vooral achteraan voorbij de roller van de schuifdeur.

In de motorruimte aan de accukant zit het brandstoffilter, zitten er geen roestgaten omheen?

Hoe ziet de dwarsbalk onder de radiator er uit.

Etc.

Als je bijv op googel met afbeeldingen 'vw t4 rost' intikt kom je heel veel plaatjes met roest op alle bekende plekken tegen. Niet om te ontmoedigen, maar om gedegen na te kijken.
Een 92-er zou ook nog net goed kunnen zijn. Je kunt natuurlijk geluk hebben. (Eerste bouwjaren zijn nl beter geconserveerd dan de latere bouwjaren)

Plaats hier wat foto's, de kenners kunnen er vaak heel wat aan aflezen.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Traveler87
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2017, 07:05

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door Traveler87 »

Super bedankt voor alle reacties, Straks maar eens een lijstje maken met alle boven genoemde punten.
Hierbij wat foto's.
Bijlagen
0323986402006.jpg
0323986402005.jpg
0323986402004.jpg
0323986402003.jpg
0323986402002.jpg
0323986402001.jpg
Traveler87
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2017, 07:05

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door Traveler87 »

En nog wat foto's
Bijlagen
0323986402010.jpg
0323986402009.jpg
0323986402007.jpg
Traveler87
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2017, 07:05

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door Traveler87 »

Het betreft overigens een Diesel met ongeveer 114000 op de teller. De camper zou rond de 15000 moeten kosten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door Multivan Generation »

Ziet er heel netjes uit,
ik verwacht dat gezien het bouwjaar er een 2.4 Diesel in het vooronder ligt.
Dit is in combinatie met de zichtbare automaatbak erg traag.
Het vaste hoge dak helpt hier ook niet echt aan bij.

Probeer er achter te komen of en wanneer de automatische versnellingsbak gereviseerd is,
en of hier nog garantie op zit. Revisie is namelijk kostbaar met prijzen van meer als 2000 euro tot gevolg.
Iets om rekening mee te houden bij aanschaf en proefrijden.

Ga er serieus mee proefrijden en voeg een paar keer in op de snelweg.
Bedenk ook dat het in Nederland vlak is, en dat het buitenland vaal heuvelachtiger/bergachtiger is.

Succes met de aankoop en laat je niet blind van liefde worden, maar blijf het rationeel bekijken.

Een normale bus van die leeftijd, zit in de categorie: wat de gek er voor geeft, maar heeft een waarde van ongeveer 1500 euro.
De plus is dat de km-stand laag is, de min is een automaat bak.
Dus waardoor wordt de meerprijs van ruim 13000 euro gerechtvaardigd?
Traveler87
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2017, 07:05

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door Traveler87 »

Nogmaals bedankt voor de reactie. Al krijg ik het een beetje benauwd van de uitspraak. "wat een gek ervoor geeft". Betekent dit dat een prijs van rond de 15000 veel te duur is? In de regel vind je geen acceptabele California voor minder. Of zit ik daar compleet naast.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door odorf »

California's met een hefdak zijn veel populairder dan die met een vast hoog dak. Daarom doen die laatste in de regel een paar duizend minder.

De uitspraak van Peter is een beetje gechargeerd, california's van de eerste bouwjaren gaan nog steeds snel richting de 10.000 euro of meer. Bij handelaren zeker. Al vind ik persoonlijk 15 mille voor een vast hoog dak ook aan de hoge kant. Hij mag dan echt in HELE goede staat zijn.

Kookstel is een spiritusstel, voorzover ik kan zien. Sommigen zijn daar erg content mee, en je hebt beduidend meer kastruimte doordat de gastank niet in het keukenkastje in de gasbun veel plaats inneemt.

Automaat ... Tja daar is al veel over geschreven hier op het forum. Dieselmotoren hebben eigenlijk een te hoog koppel voor deze automaat waardoor vroeg of laat iedere automaat kapot gaat. Met hoge revisiekosten van idd 2-3000 euro tot gevolg. Zoek hier maar eens op t4 en automaat.

Dat zijn zo op het eerste oog al wat serieuze bedenkingen.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door Multivan Generation »

Traveler87 schreef: 10 aug 2017, 19:40 Nogmaals bedankt voor de reactie. Al krijg ik het een beetje benauwd van de uitspraak. "wat een gek ervoor geeft". Betekent dit dat een prijs van rond de 15000 veel te duur is? In de regel vind je geen acceptabele California voor minder. Of zit ik daar compleet naast.

Ik schreef dat een basisbus van die leeftijd in de categorie valt "wat de gek er voor geeft".

Een originele california van dat bouwjaar gaat veelal richting de 10.000 Euro.
En waarom?
Prijsverschil wordt veroorzaakt, door ander dak en westfalia inrichting.
Dure kastjes dan...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aanschaf t4 california

Bericht door Pascal-141 »

Mijn mening is dat 15000eur voor een 92-er hoogdak met de combinatie 2.4d met automaat wel aan de dure kant is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie