Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ledje in USB aansluiting + water onder stoppenkast

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Luccasram
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Ledje in USB aansluiting + water onder stoppenkast

Bericht door Luccasram »

Hallo allemaal!

Vandaag die 12v aansluiting boven de stoppenkast vervangen voor een dubbele USB aansluiting. Op zich goed gelukt maar ik kwam er pas laat achter dat er kleine blauwe ledjes ingebouwd zitten die altijd aanstaan. Leuk als je in het donker je USB aansluiting zoekt maar eigenlijk vooral vervelend omdat het langzaam maar zeker je huishoudaccu leeg trekt.

Wat denken jullie? Gaat dit merkbaar zijn tijdens gebruik? Of alleen een issue als camper een lange tijd niet gebruikt wordt? In dat geval kan ik vrij makkelijk de zekering eruit trekken als de bus met winterslaap gaat.

Hoor graag wat jullie ervan denken.
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (27.18 KiB) 1137 keer bekeken
Iets heel anders dat me opviel: er lag wat water onder de stoppenkast, helemaal in de hoek tegen de wand aan. Ik zag dit toevallig toen ik de kap waar stoppenkastje stopcontact etc eraf had. Heb even gezocht maar zie niet waar het vandaan komt. Klapraam lijkt goed af te sluiten. Hebben jullie een idee?

Groeten,
Luccas
Laatst gewijzigd door Luccasram op 12 aug 2017, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Ledje in USB aansluiting + water onder stoppenkast

Bericht door odorf »

Met betrekking tot het water;
Oei!
Klapraam? Dat water komt dan -vaak- door een slechte afsluiting van het rubber ROND het raamkozijn. Het raam zelf lekt dan niet, maar de sponning op de carrosserie. Het water loopt dan via de bevestigingsmoeren naar binnen.

Kijk ook eens hier, halverwege:

https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 12&t=37980

Schrik niet, keuken hoeft er NIET uit. Bekledingspanelen links, rechts en boven wel. ALS je het hele rubber wilt vervangen.

Van buiten af rondom de raamsponning afkitten met ruitenkit moet volgens mij ook gaan. Eenvoudiger, maar wel iets minder duurzaam.

Of ....
Je kraantje/slang lekt. :toppie
Checken met keukenpapier rondom slang en water tappen.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Luccasram
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Ledje in USB aansluiting + water onder stoppenkast

Bericht door Luccasram »

Hi Odorf en andere forumleden,

Bedankt voor je reactie! Ik hoop dat ik m'n bus niet helemaal uit elkaar hoef te halen voor deze grap :)

Heb vandaag met water gespeeld en het klapraam lijkt er nog het best aan toe te zijn... Toen ik de bekleding van de passagiersdeur eraf haalde (Bedankt voor tips weetjewel! Maar niet vergeten de speaker in je deur ook los te draaien! :bonk ) bleek te in plastic gepakte isolatie te zijn veranderd in een waterzak...

De raamrubbers onderaan het raam lijken niet waterdicht. Ze lijken ook wat klein (lipje staat niet echt omhoog tegen het raam maar bijna 90 graden op het raam). Zag dat poptop nieuwe rubbers hebben, of weten jullie een betere plek? Zijn bij jullie weten die in plastic gepakte isolatiematten ook nog verkrijgbaar?

Zag ook dat bus naar de linkerkant helde op de parkeerplaats, dus water onder de stoppenkast kan overal vandaan zijn gekomen, of niet?

Gr. Luccas

VW California Westfalia 2.5 TDI '98
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Ledje in USB aansluiting + water onder stoppenkast

Bericht door odorf »

Die 'raamlikkers' zijn eenvoudig te vervangen.
Aan de de achterkant kun je ze omhoogwippen en dan naar achteren toe eruit schuiven.

Dealer Poptop of elders betere adressen zou ik niet weten.

Dat overhangen aan de kant van de keuken is normaal. Wordt ook wel de 'westy lean' genoemd omdat alle zware zaken aan die kant zitten. (Kasten, keuken, accu etc. )

Succes met het zoeken maar de oorzaak van het water. Omdat de bus bijna altijd achter wat hoger is kan water idd wel naar voren lopen.
Door de ribbels van de vloer Kan het echter niet van rechts naar links. Dus water links komt ook ergens links vandaan.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ledje in USB aansluiting + water onder stoppenkast

Bericht door Multivan Generation »

Kijk je rubbers in de regengoten eens na en de profielen die je tentstof klemmen. Die komen vaak wat los waardoor er een kier ontstaat.
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Ledje in USB aansluiting + water onder stoppenkast

Bericht door Hella »

Er was dus ook nog de vraag of de led's van de usb aansluitingen de hh accu leegtrekken.
Het antwoord is dus JA; maar dat doen niet alleen de led's maar ook de omvormer (van 12 -> 5,4 volt) in de usb zelf vraagt continue stroom.

In mijn T4 California heb ik op 2 plekken (dashbord en boven aan de ruitzijde van de achteruitkijkspiegel) een dubbel usb ingebouwd, uiteraard op het hh accu stroom circuit. Wel heb ik voor elk van de usb hubs een schakelaar gemonteerd om de usb 'dood te kunnen leggen'.
Ik heb dat eerder in dit forum al eens beschreven.

En dat water in de camper, dat is heel erg vervelend. Zit zelf ook te denken aan het niet voldoende afgekit zijn / uitdrogen van het kit van de gootrubbers boven op het dak aan de achterzijde. Als de bus continue voorover helt dan loopt het water voordat het naar beneden zakt geheid binnen langs naar voren. Oplossing is de rubbers demonteren en opnieuw met voldoende kit aanbrengen.
Luccasram
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Ledje in USB aansluiting + water onder stoppenkast

Bericht door Luccasram »

Hi Hella,

Heb je oplossing gevonden in een van je eerdere posts, ziet er inderdaad netjes uit. Ik ga ook zo'n wipschakelaartje zoeken en inbouwen.

Lekkage opsporen valt nog niet mee... klapraam lijkt waterdicht, randen bij dak zien er kurkdroog uit, afvoer gootsteen nog niet goped bekeken hoewel dat eigenlijk het makkelijkst is :bonk. Hoop daar maar even op. Als ik de oorzaak vind laat ik het weten.

Gr. Luccas
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Plaats reactie