Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RDW keuring naar camper strenger?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door Dick_T5 »

Beste WJW-ers,

Onlangs hoorde ik dat de RDW tegenwoordig bij de camperkeuring foto's maakt van hoe één en ander is ingericht. Dan is het dus niet meer mogelijk om bij de keuring bijvoorbeeld een bank in lengterichting te plaatsen (en zodoende zitplaatsen op kenteken te krijgen) en die later te vervangen door een bank overdwars met gordels. :huilen

Is er iemand die onlangs (of langer geleden) een keuring heeft ondergaan en zodoende bovenstaand verhaal kan bevestigen of ontkrachten?

Groet,
Dick
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door cowboy »

Ik heb 2 weken geleden mijn bus bij de rdw laten keuren en de keurder heeft 1 foto gemaakt dus je kon weleens gelijk hebben
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door Multivan Generation »

Bij mij zijn er ook foto's gemaakt bij de RDW van het interieur,
van zowel door de schuifdeur, als vanaf de achterzijde.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door moosev »

bij mij geen foto's, wel 9 plaatsen op kenteken.
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door Dick_T5 »

moosev schreef: 16 aug 2017, 08:59 bij mij geen foto's, wel 9 plaatsen op kenteken.
Wanneer was dat Moosev?
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door sanderdb »

Mijn keuring is door Atrion gedaan, geen idee dus of er foto's zijn gemaakt.
Wel 6 plaatsen op kenteken.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door moosev »

Dick_T5 schreef: 16 aug 2017, 10:42
Wanneer was dat Moosev?
half juni 2017
Michello
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 apr 2015, 09:49

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door Michello »

Ik werk zelf in een garage en had laatst een praatje gemaakt met een rdw medewerker die langs kwam voor een steekproef (apk).

Hij kon mij vertellen dat het nauwelijks mogelijk was om NIET BESTAANDE zitplaatsen in rijrichting te keuren en zodoende op kenteken te zetten.

De trucjes die dan werden uitgehaald waren de zitplaatsen in lengte richting monteren omdat de gordels dan niet verplicht zijn (tot een bepaald bouwjaar). Na het afgeven van een camperkenteken werden de zitplaatsen weer anders gemonteerd. Deze trucjes gaan ze voorkomen door foto`s te maken en eventueel in de toekomst een bijlage bij het camperkenteken uit te geven voor de inrichting. Dit wordt al langere tijd gedaan voor taxi`s.
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door Dick_T5 »

Dus ze hebben liever dat mensen op een zijdelings bankje zonder gordel vervoerd worden?! Nee, dat is vast beter dan dat ik zelf daarna een normaal bankje neerzet en gordels monteer. :muur Als de regels maar gevolgd worden. Een mooi staaltje bureaucratie.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door Mickel Moen »

Volgens mij interpreteer je het verkeerd. Er wordt gekeurd volgens de regels die golden op de datum van eerste toelating. Als het daar aan voldoet is het ok. Voor velen van ons was/is dat alleen maar gunstig. Dat de RDW nu foto's maakt van de keuring is hun goed recht.
Het staat je vrij na een wijziging de bus opnieuw ter keuring aan te bieden.

De term bureaucratie is hier naar mijn idee misplaatst. We moeten juist verwachten, dat de keurmeesters van de RDW de regels goed naleven.

Zou een mooie boel worden als ze zelf hun regels gingen maken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door Snautzer »

Op je kenteken staan zitplaatsen, niet hoe ze zijn gemonteerd . Dat zal de reden zijn dat de rdw aantekeningen maakt, aansprakelijkheid en terecht jezelf indekken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door Multivan Generation »

Dick_T5 schreef: 17 aug 2017, 00:03 Dus ze hebben liever dat mensen op een zijdelings bankje zonder gordel vervoerd worden?! Nee, dat is vast beter dan dat ik zelf daarna een normaal bankje neerzet en gordels monteer. :muur Als de regels maar gevolgd worden. Een mooi staaltje bureaucratie.
Ik denk dat je even de essentie uit het oog verloren hebt. :zwaai
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door Dick_T5 »

Mickel Moen schreef: 17 aug 2017, 07:47 Volgens mij interpreteer je het verkeerd. Er wordt gekeurd volgens de regels die golden op de datum van eerste toelating. Als het daar aan voldoet is het ok. Voor velen van ons was/is dat alleen maar gunstig. Dat de RDW nu foto's maakt van de keuring is hun goed recht.
Het staat je vrij na een wijziging de bus opnieuw ter keuring aan te bieden.
Bedoel je dat er een kans is dat die zitplaatsen dan wel goedgekeurd worden? Dus eerst in lengterichting aanbieden, omkeuren als camper, daarna de bank overdwars plaatsen (het is nu immers een personenauto) en gordels aanbrengen en dan opnieuw keuren? Dat zou goed nieuws zijn.
De term bureaucratie is hier naar mijn idee misplaatst. We moeten juist verwachten, dat de keurmeesters van de RDW de regels goed naleven.

Zou een mooie boel worden als ze zelf hun regels gingen maken.
Ik neem geen enkele RDW-keurmeester kwalijk dat ie de regels volgt. Dat de regels gehanteerd worden zoals ze golden op de datum van eerste toelating lijkt me ook niet meer dan normaal. Maar dat het afgekeurd wordt als ik die situatie veiliger probeer te maken, dat noem ik toch wel bureaucratie. Nogmaals, het betreft niet de keurmeesters, maar de wetgever.
Multivan Generation schreef: 17 aug 2017, 09:28 Ik denk dat je even de essentie uit het oog verloren hebt. :zwaai
Wat mij betreft is veiligheid de essentie. Er zijn regels die de veiligheid moeten waarborgen. Die regels zouden een minimum moeten zijn. Als ik de situatie nog veiliger wil maken moet dat mogelijk zijn. Nu is het een maximum en wordt een verbetering afgekeurd. Of zie jij dat anders?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door Multivan Generation »

De essentie is een WV1 of WV2 chassisnummer.
Heb je een WV1, en je hebt geen goedgekeurde bank met gordels en gordelcertificaten,
dan zou het niet goedgekeurd moeten worden.

Ga je uit van een personenbus als basis, dus met een WV2,
dan heb je goedgekeurde gordelpunten af-fabriek, en veelal ook goedgekeurde gordels af-fabriek.

Dus in de basis wordt een WV1 chassisnummer nooit een personenauto, ook niet als dat wel op het kentekenbewijs staat,
omdat er geen goedgekeurde gordelpunten in zitten..

Remedie: een goedgekeurde bank met gordelcertificaten monteren
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: RDW keuring naar camper strenger?

Bericht door cowboy »

Maakt dus vind ik niets uit je krijgt toch je belasting voordeel
Plaats reactie