Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Banden Velgen Combinatie

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Banden Velgen Combinatie

Bericht door Bernhard »

Hallo

ik heb een T4 gekocht (1999 omgebouwde bestel met 1993 California interieur)
Deze auto heeft een 75kw 2.5tdi motor.
Gewicht leeg 2110 , rijklaar 2210 , toegestane Max massa 2700 (helaas minder dan een originele California als ik het goed heb)

De max toegestane aslast voor is 1510 en achter 1330

Nu zitten er lichtmetalen velgen onder met code KBA 44246, op ebay zie ik ze als "Autec KBA 44246 7J x 15 ET35" uit, dat wel lijkt te kloppen. Via Autec website de gegevens van de velgen 7Jx15H2 : autec 44246 pdf

Nu zitten er Continental Camper banden onder met deze gegevens: 215/70 R 15 CP 109 R
Dat is niet een maat die ik bij transporter in die pdf terugvind (wel 215/65.. 205/65 of 195/70)

Nu zijn de banden aan vervanging toe (niet vanwege profiel of zichtbare haarscheurtjes) maar vanwege de leeftijd, meer dan 6 jaar oud, verzekering verzoekt ons de banden binnen een bepaalde termijn te vervangen (taxatierapport gaf de leeftijd van banden aan hun door).

Nu zit ik wat rond te kijken, maar weet eerlijk gezegd niet, wat nu verstandig is. Eigenlijk wil ik het liefst een set "goede" All-Season banden, omdat we er toch ook in de winter mee willen rijden kunnen, maar we rijden in zomer en winter niet zoveel om telkens banden te gaan verwisselen / er twee sets op na te gaan houden, evt ooit ook in Duitsland in de winter, de mogelijkheid wil ik open houden bijv. Maar de vraag is, wat voor banden kunnen er eigenlijk op deze velg (en met welk "load index") want op dat pdf lijkt het of de banden die er nu op zitten ook niet goed zijn, en enkel de 195 maat is bijv geschikt voor bepaalde sneeuwkettingen volgens die pdf.

Huidige banden hebben ook een Load index 109, is dat niet te veel voor deze velgen (als ik dat pdf rapport goed begrijp)?

Kan ik gewoon op bijv. https://bandenkopen.euromaster.nl/zoeke ... 0-15-R-106 zoeken op banden met minimum Li 100 R voor snelheid 15 inch, 195 of 205 of 215 en 70 (of 65) ? En dan een keuze maken of werkt dat niet zo?
Is dit een algemeen gebruikelijke velg, of is dit wat minder voor een camper?Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard heb ik op weetjewel deze banden pagina bekeken, maar dit is toch zou ik het waarderen als ik van jullie graag wat advies of tips mag krijgen voor mijn specifieke situatie :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Banden Velgen Combinatie

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou kiezen voor 205 65 15.
Dat is gewoon een standaard bandenmaat voor een T4 en volop uitzoek in banden met voldoende loadindex.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Banden Velgen Combinatie

Bericht door RichardK »

195/70/15 is ook een optie. En dan bv een vredestein comtrac all-seasons band, daar is inmiddels ook een 2e versie van zie ik..
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Banden Velgen Combinatie

Bericht door Hanz »

Bernhard schreef: 26 aug 2017, 22:08 Gewicht leeg 2110 , rijklaar 2210 , toegestane Max massa 2700 (helaas minder dan een originele California als ik het goed heb)

De max toegestane aslast voor is 1510 en achter 1330

Nu zitten er Continental Camper banden onder met deze gegevens: 215/70 R 15 CP 109 R
Dat is niet een maat die ik bij transporter in die pdf terugvind (wel 215/65.. 205/65 of 195/70)
Omdat de afrolomtrek van de 215/70/15 teveel afwijkt (meer dan 4%) van de standaard afrolomtrek voor de Transporter. Deze banden zijn dus eigenlijk te hoog.

... en enkel de 195 maat is bijv geschikt voor bepaalde sneeuwkettingen volgens die pdf.
Bij de bredere banden is er te weinig ruimte in de wielkast over voor de sneeuwkettingen.


Huidige banden hebben ook een Load index 109, is dat niet te veel voor deze velgen (als ik dat pdf rapport goed begrijp)?
Load index van de velg moet voldoende zijn voor het gewicht van de auto, dat is bij deze velgen het geval. Max. wiellast is 760 kg dus per as 1520 kg. Dat is meer dan de maximale aslast (1510 kg).
De load index van de banden moet ook voldoende zijn voor het gewicht van de auto. Bij een LI van 109 is dat 1030 kg per wiel, ruim voldoende dus. Dat dit meer is dan de LI van de velg is geen probleem. In theorie kan een LI niet te hoog zijn, als de load indexen van de velg en de band verschillend zijn dan gaat theoretisch bij overbelasting het onderdeel met de laagste load index het eerste stuk. Banden met een hogere load index zijn wel steviger en stugger en daardoor minder comfortabel. Dus de load index ook niet overdrijven.


Uiteraard heb ik op weetjewel deze banden pagina bekeken, maar dit is toch zou ik het waarderen als ik van jullie graag wat advies of tips mag krijgen voor mijn specifieke situatie :)
Ik zou hier het advies van Peter (Multivan Generation) volgen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Banden Velgen Combinatie

Bericht door guust »

Onder mijn bus op de standaard stalen velgen liggen Vredestein comtrack winter 205 70 15 . zomer en winter bevallen die uitstekend!
T5.2 140 pk 4motion
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Banden Velgen Combinatie

Bericht door Bernhard »

Dank jullie wel voor de nuttige reacties.

Op basis van de informatie die ik hier ontvangen heb, denk ik te gaan voor de VREDESTEIN Comtrac 2 all season 195/70 R15 104R.
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Banden Velgen Combinatie

Bericht door RichardK »

Ik heb ze er voor al een seizoen of twee op (nieuw gekocht)... En binnenkort ook achter omdat ik het een fijne band vind..
Life's What You Make it...
Plaats reactie