Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

losse omvormer 12v 220v plus USB

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

losse omvormer 12v 220v plus USB

Bericht door brecht »

Onze T4 california heeft nog de originele electra. Leuk dat hij origineel is, maar naar mijn mening niet meer helemaal van deze tijd:

- de twee 220V aansluitingen werken alleen bij aangesloten "walstroom"
- er is maar 1x een 12V aansluiting in de vorm van een sigarettenaansteker.

Aangezien veel apparaten met USB opgeladen worden zou ik er graag USB aansluitingen in hebben (dat scheelt ook weer laders meenemen in de bus). Ook lijkt het me handig om 220V ter beschikking te hebben zonder walstroom. We staan vaak los en ik zou dan wel graag de 220V gebruiken. Dit laatste is vmml voor de babyfoon. Baby unit werk alleen op 220. Dat gebruikt dus niet veel, maar zonder 220 doet ie niets.

Ik zat te denken aan een universeel dingetje wat in de 12V sigarettenaansteker kan en naar 220 omvormt en een ingebouwde usb aansluiting. Die zijn er wel: kijk maar

voordeel: bus blijft origineel, is makkelijk aan te sluiten. Is volledig los te koppelen (geen sluipverbruik), goedkoop.
nadeel:? ik weet het zo ff niet. laag vermogen zou je kunnen zeggen, maar je gaat toch geen grote verbruikers aansluiten als je los staat.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n ding? Is er een groot voordeel welke ik mis aan netjes zelf inbouwen zoals in dit topic?
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: losse omvormer 12v 220v plus USB

Bericht door Dick_T5 »

brecht schreef: 30 aug 2017, 11:44 Ook lijkt het me handig om 220V ter beschikking te hebben zonder walstroom. We staan vaak los en ik zou dan wel graag de 220V gebruiken. Dit laatste is vmml voor de babyfoon. Baby unit werk alleen op 220. Dat gebruikt dus niet veel, maar zonder 220 doet ie niets.
Als het alleen om de babyfoon gaat, bij de meeste kunnen daar ook batterijen in. Is misschien een goedkopere en snellere oplossing als je de rest origineel wilt houden.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: losse omvormer 12v 220v plus USB

Bericht door Snautzer »

Ik heb een 12v 300 w converter. Sinus converter ter grote van een koekblik. Heel handig onderweg en om klusjes te doen. Buiten mijn huishoud accu heb ik een losse accu waarop ik desgewenst de converter op kan zetten zodat ik te voet verder kan. Hoewel het maar relatief een klein wattage heeft en dus ook een kleine piek spanning kan bv mijn elec snoeimachine er prima op werken. Meer dan voldoende om diverse usb punten aan te kunnen. De accu heeft voldoende stroom om led lampjes de babyfoon en wat ander kleinverbruik wel een dag of 4 te kunnen voeden. Volgende zomer ga ik een klein mobiel zonnepanneltje er bij aanschafen zodat deze periode verder kan worden uitgebreid.
Kosten 80-90 euro converter, accu had ik nog .
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: losse omvormer 12v 220v plus USB

Bericht door brecht »

Baby unit werk alleen op 220
Als ik bij aanschaf babyfoon geweten had dat deze camper zou komen, dan had ik batterijen in baby-unit als eis meegenomen :)

Ik ga er maar gewoon 1tje kopen en zien hoe het werkt.
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: losse omvormer 12v 220v plus USB

Bericht door Dick_T5 »

jan2009 schreef: 31 aug 2017, 19:11 Wat is het nut van een babyfoon als die peuter op een 0,5 mtr afstand ligt?
Die zal dan wel wat verder weg liggen :toppie

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die babyfoon 5V vraagt. Is het niet onzinnig om eerst van 12V naar 220V om te vormen en daarna weer terug naar 5V? En laat nou USB ook gewoon 5V zijn. Google maar eens op "USB naar dc". Dan krijg je bijvoorbeeld dit: https://www.allekabels.nl/usb-2.0-kabel ... OHEALw_wcB

Dus USB-contact aanleggen en het juiste kabeltje bestellen lijkt mij de makkelijkste en elegantste oplossing. Behalve je stofzuiger en je föhn werkt dit voor veel apparatuur. Bijvoorbeeld ook een laptop of LCD televisie. :jumpklap
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: losse omvormer 12v 220v plus USB

Bericht door brecht »

Die laatste is ook handig! Moet je wel zeker weten dat het stekkertje precies goed is voor aan je apparaat (hier een babyfoon, maar elders misschien een schermpje oid)

Dat gaat een oplossing zijn als ik de usb poort(en) heb ingebouwd. Voorlopig heb ik deze:. Afgelopen weekend getest en dat ging prima. Laag vermogen, dus alleen voor babyfoon, telefoonlader, etc. Niet om de waterkoker op aan te sluiten. (maar dat wil je toch niet als je "los" staat)

En idd: we gebruiken de babyfoon niet als we boven liggen en hij beneden nee :nuts Hij is voor als we bij vrienden op het erf kamperen of zo en de baby in de camper slaapt en wij binnen zitten, of als de baby in de camper slaapt en wij verderop bij een kampvuur zitten.
Plaats reactie