Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lekkage

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

lekkage

Bericht door Hella »

We zijn gisterenavond teruggekomen van 3,5 weken fr-it-fr. Zo'n 5000 km gereden door de zon :jumpklap
Steeds de regen voor kunnen blijven, maar gisteren op de terugweg was het echt bar en boos.
Regen zo fel en de lucht zo donker dat je op de snelweg niet harder durfde te rijden dan 40 km/uur.
Maar goed dat maakt niet uit als je dan toch naar huis gaat.
Toen ik vanmorgen de zaak wilde uitruimen bleek dat het via het schuifdeurrubber (???) had ingeregend. Het randje vloerbedekking tot de geleiderail van het bed was goed nat, net als rond het rechterrooster van de interieurverwarming (dus niet rond het rooster van de standkachel). Dat rooster verwijderd en er bleek onderin een bak van de verwarmingsradiator een klein laagje water te staan. Heb die radiator 2 jaar geleden vervangen en gelijk de hele bak gereinigd. Mogelijk dat het afwateringsgaatje weer dicht zit. Niet goed als de radiator blijvend met zijn voeten in het water staat. Dus maar eens doorprikken.
Heb nu de standkachel aangezet om te laten drogen.
Het water komt niet van verder boven; er ligt geen vocht op de goot die wordt afgedekt door de rubbers onder het hefdak. Dus het moet m.i. komen van een slecht afdichten van het rubber, mogelijk door het niet goed afgesteld staan van de schuifdeur (die tijdens het rijden met de ramen van de deuren - dat kan omdat ik van die windvangers heb gemonteerd zodat de regen niet gelijk naar binnen waait - iets open mogelijk ook nog eens een heel klein beetje gaat 'opbollen'). Alleen dit is de eerste keer dat ik na 4 jaar een dergelijke lekkage waarneem. Wel dat ik af en toe een druppel zag hangen in de rechterbovenhoek van het rubber (dus als je voor de schuifdeur staat rechtsbovenin).
Maar de instapbak zelf was nooit nat en is dat ook nu niet, alleen het beschreven gedeelte van de vloerbedekking.
Heeft iemand mogelijk een ander idee waar het water vandaan zou kunnen komen en waar ik een nieuw deurrubber zou kunnen bestellen.
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: lekkage

Bericht door Hella »

Na enig speurwerk de oorzaak gevonden :yes
Het bleek een vergaan rubber te zijn onder de klem waarmee de Omnistor aan de auto zit bevestigd.
Je keek zo onder het rubber door naar het gat in het dak waar de bout doorheen zit geschroefd.
Die had daardoor ook speling gekregen en dan wil het water, zeker bij de hoosbuien waar ik gisteren doorheen reed, wel naar binnen sijpelen.
Om de moer te kunnen bereiken moet wel een deel van de binnenbekleding worden gesloopt :muur .
De California staat nu als altijd weer op zijn droge plek onder de carport en wordt dit jaar waarschijnlijk niet verder meer gebruikt.
Dus nog wel even de tijd voor dat :huilen klusje en het overige jaarlijkse onderhoudswerk.
Om het vocht te verdrijven heb ik met de ramen op een kiertje een aantal uren de kachel volop laten branden. Eerst de instapbak losgemaakt en de bekleding van de vloer voor zover mogelijk losgehaald. Daarna met een föhn alle plekjes zorgvuldig drooggemaakt.
Het hechthout zag er nog uit als nieuw, dus maar hopen dat het bij deze ene lekkage blijft. Ben toch wel errug zuinig op de bus :driveT4

Wel weer ander malheur bij deze operatie; hing een beetje te veel tegen de zijraam-winddeflector aan waardoor deze in tweeën brak.
Alles nagezocht, maar weet niet meer waar ik dat paar deflectors in 2015 heb gekocht.
Als iemand mij zou kunnen vertellen waar wij WeetjeWellers die dingen in zijn algemeenheid (in mijn herinnering bij een NL leverancier) kopen (kostten ca € 30,-- per paar en zijn van het Poolse merk Heko) dan ben ik daarvoor erg dankbaar :sjaal .
Heb nog gekeken op www.heko.pl maar daar worden ze voor de T4 niet (meer) aangeboden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: lekkage

Bericht door Hanz »

Mooi dat je het gevonden hebt, lekkages zijn vaak lastige problemen omdat het water altijd ergens anders binnenkomt dan de plaats waar het uiteindelijk terecht komt. De schuifdeur leek mij al wat onwaarschijnlijk omdat de instapbak wel droog was gebleven maar ik had nog geen tijd gehad om bij mijn eigen bus te kijken wat het dan wel kon zijn.
Die zijraamspoilers (Team Heko) kan je bestellen bij www.laudorshop.nl
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: lekkage

Bericht door Hella »

Dank.
Raamspoiler inmiddels besteld :proost
Plaats reactie