Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tussenbankje California

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Tussenbankje California

Bericht door Hanz »

Ik was al een tijdje aan het rondkijken naar een tussenbankje (Zusatzsitbank) voor mijn California omdat ik, vooral bij de binnenlandse ritten, regelmatig een of twee zitplaatsen tekort kwam. Op de langere buitenlandse reizen zal het bankje meestal thuis blijven. Als het bankje geplaatst is kan de lade van de keuken nog steeds open (zie foto) en bij mij is het linker deurtje een schuifdeur, dus dat kastje is ook nog toegankelijk.
Bij de diverse camperhandelaren zijn deze bankjes schreeuwend duur maar vorige week vond ik op ebay een net exemplaar. Met hoofdsteunen en een armleuning en met de juiste (kaktus) bekleding. Voor € 350,- opgehaald, net over de grens in Duitsland. Bankje goed schoongemaakt en de glijblokken en borgpennen gesmeerd en hij ziet er weer uit als nieuw.
Als iemand ook zo'n bankje overweegt en nog vragen heeft over maten, gewichten of technische details, brandt maar los. Hier alvast twee foto's.
Tussenbank 1.jpg
(121.21 KiB) 755 keer gedownload
Tussenbank 2.jpg
Tussenbank 2.jpg (127.03 KiB) 2231 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Tussenbankje California

Bericht door J vd Pal »

Handig zo'n bankje! Als je ook nog wilt dat deze op kenteken komt en je legaal 6 mensen mee kunt nemen dan staat hier viewtopic.php?f=2&t=51440 de uitleg.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tussenbankje California

Bericht door Hanz »

Mijn California is van 1997 en op het kentekenbewijs is het aantal zitplaatsen niet vermeld. Ook mijn verzekering heeft het in de polis en in het taxatierapport nergens over het aantal zitplaatsen.
Op de site van mijn verzekering staat wel een handig schema om te bepalen welke zitplaatsen in een camper tijdens het rijden gebruikt mogen worden. Dit schema:
gordels-zitplaatsen-camper.pdf
(18.73 KiB) 137 keer gedownload
Volgens dit schema mag ik alle naar voren gerichte zitplaatsen gebruiken als ze voorzien zijn van gordels.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Tussenbankje California

Bericht door J vd Pal »

Bofferd, bij mij stonden er 4 plaatsen op mijn kenteken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tussenbankje California

Bericht door Hanz »

Het topic dat jij. noemde had ik gelezen en ook verder gezocht naar informatie over het aantal zitplaatsen. Mijn conclusie was dat het in mijn geval geen probleem is om een tussenbankje te plaatsen en te gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Tussenbankje California

Bericht door brecht »

Dat is handig!

Nooit geweten dat die bankjes bestonden. Onze California heeft ook geen aantal zitplaatsen op het kenteken staan en ik zou hem dus zo kunnen plaatsen. Ik zie maar 1 nadeel: als hij niet in de bus zit moet ie weer ergnes opgeslagen worden.... :)
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Tussenbankje California

Bericht door odorf »

Dat is denk ik een hele nette prijs Hanz.
Gefeliciteerd!

Ik zag hem laatst voor 450,- langskomen, dat vond ik al redelijk laag. maar veel vaker voor 750,- of meer ...

Houden de achter-achterpassagiers nog een beetje beenruimte over?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tussenbankje California

Bericht door Hanz »

odorf schreef: 02 okt 2017, 23:35 Dat is denk ik een hele nette prijs Hanz.
Gefeliciteerd!

Ik zag hem laatst voor 450,- langskomen, dat vond ik al redelijk laag. maar veel vaker voor 750,- of meer ...

Houden de achter-achterpassagiers nog een beetje beenruimte over?

Odorf
Ben zelf ook erg tevreden met deze prijs. Bankje is ook echt nog in keurige staat (na een schoonmaakbeurt) en bevestigingsmechanisme en gordels werken prima. Hij werd verkocht door iemand die zelf 20 jaar T4 had gereden en nu een T6 California heeft gekocht, daar past de bank niet in en deze stond letterlijk te verstoffen op zolder.
Het instappen voor de passagiers op de achterste bank is inderdaad wat krap maar als je eenmaal zit heb je zeker zoveel beenruimte als in een flinke middenklasser. Komt ook omdat je op beide achterbanken tamelijk rechtop zit en omdat je onder de tussenbank je voeten goed kwijt kunt.
Op deze foto's is de ruimte achterin wat beter te zien:
Tussenbank 3.jpg
(103.62 KiB) 698 keer gedownload
Tussenbank 4.jpg
(134.27 KiB) 698 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tussenbankje California

Bericht door Hanz »

brecht schreef: 02 okt 2017, 21:28 Dat is handig!

Nooit geweten dat die bankjes bestonden. Onze California heeft ook geen aantal zitplaatsen op het kenteken staan en ik zou hem dus zo kunnen plaatsen. Ik zie maar 1 nadeel: als hij niet in de bus zit moet ie weer ergnes opgeslagen worden.... :)
Dat opslaan buiten de bus kan een nadeel zij als je daar geen of weinig ruimte voor hebt. Het bankje is een star geheel (vanwege de gordels) en de rugleuning kan ook niet versteld worden of neergeklapt.
Voor mij niet zo'n probleem, hij past in de garage en als het bankje thuis staat zijn wij weg en als wij thuis zijn staat het bankje in de bus.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RHH
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 mar 2012, 19:35

Re: Tussenbankje California

Bericht door RHH »

a silence so loud
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tussenbankje California

Bericht door Hanz »

Misschien heeft de verkoper dit topic gelezen want vanmiddag vroeg hij nog € 500,- voor zijn bankje :ie

Update: het bankje is al gereserveerd (laatste vraagprijs was € 250).

Deze staat ook nog op Marktplaats, ik had hem er 400 voor geboden maar hij wilde niet zakken met de prijs.
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... e=lr&pos=1

Het geeft allemaal wel aan dat je met een beetje zoeken en geduld echt geen 950 euro hoeft te betalen, prijzen die sommige camperhandelaren wel vragen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Tussenbankje California

Bericht door Snautzer »

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tussenbankje California

Bericht door Hanz »

Snautzer schreef: 05 okt 2017, 11:15 https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... =lr&pos=24
zou denk ik ook moeten passen
Dat klopt. Het railsysteem van de T4 California en de Vito Marco Polo zijn hetzelfde. Alleen de bekleding is in Marco Polo dessin, verder is het bankje identiek.

En deze variant is dan ook interessant; een Generation bankje in een Marco Polo en ook nog achterstevoren geplaatst. Niet de bedoeling van Westfalia want de linkerzijde die normaal naar de keuken gericht is, is niet helemaal bekleed. Ik weet ook niet zeker of de borgingspennen dan wel goed inklikken.
$_86.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Tussenbankje California

Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb de tussenbank met Cactusmotief, hoofdsteunen en armleuning te koop, voor 400 mag die opgehaald worden.
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 05 okt 2017, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Tussenbankje California

Bericht door sgsdebruijn »

Je kan in je rail altijd gaten bijmaken, heb ik ook gedaan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie