Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waarom nou een scheidingsrelais?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Waarom nou een scheidingsrelais?

Bericht door timo »

Hallo allemaal,

Ik heb een mooie camper gebouwd, en wil nu eindelijk mijn definitieve stroom installatie aansluiten.

Af fabriek zat er in mijn auto, vanwege de standkachel, al een extra accu in. Die ga ik vervangen door een nieuwe.

Nou is mijn vraag, moet daar nog een scheidingsrelais tussen (cyrix dingetje)? Heeft iemand enige idee hoe die huidige accu aangesloten zou moeten zijn?

Wat ik weet dat er op dynamo's een uitgang zit die alleen stroom geeft wanneer de motor draait, in dat geval zou het kunnen dat die accu daar op aangesloten zit. Waarom zou ik dan nog een scheidingsrelais nodig hebben?

Misschien is dit allemaal wat hypothetisch, maar misschien heeft hier iemand er toch wat zinnigs op te zeggen!
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Waarom nou een scheidingsrelais?

Bericht door guust »

Zo' n cyrix dingetje is een slim relais die bij het laden voorrang geeft aan je startaccu.
Pas als je startaccu geladen is, dan schakeld die je hh accu bij om het simpel te zeggen.
T5.2 140 pk 4motion
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: Waarom nou een scheidingsrelais?

Bericht door timo »

Dankjulliewel. Ik ga 'm ertussen stoppen en ga nog even uitvogelen hoe de huidige installatie gemaakt is !
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Waarom nou een scheidingsrelais?

Bericht door Snautzer »

Als er al een 2 de accu inzit zal er ook een relais tussen zitten. Kijk eens onder de bestuurders stoel.
bekend
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:21

Re: Waarom nou een scheidingsrelais?

Bericht door bekend »

Inderdaad. Omdat je al een tweede accu hebt, zal er waarschijnlijk al een scheidingrelais aanweIg zijn. Bij mijn bus zit dat relais onder de bestuurdersstoel bij de tweede accu.

Aart
Plaats reactie