Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LPG of butaan inbouwen 92'er T4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
6feet
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2017, 12:11

LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door 6feet »

Daaag beste weetjewellers, :zwaai :yes

2 weken in bezit van onze eerste camper, een westfalie T4 uit 1992 :sjaal en gloed nieuw hier op dit forum doe ik een beroep op jullie kennis.

Momenteel zit er in de camper een systeem waarmee genoodzaakt zijn we op een soort gel :groteogen te koken in onze camper.
Graag zou ik dit willen veranderen naar butaan of LPG.
Ik heb al wat rond geneust op internet (hier, google, youtube) maar gooi toch mijn vragen ook in de "groep".

Wat is jullie ervaring? Wat raden jullie aan?
Wat past makelijk of moet er even wat meer aandacht aan besteed worden?
Aan wat voor kosten moeten wij denken?

Ik ben zelf niet heel erg handig, sta zeker open om te proberen en leren.
Misschien weten jullie een adres waar ik te rade kan gaan of waar ze me kunnen helpen of misschien wel alles kunnen inbouwen/omzetten.
Of vind je het zelf leuk om me te helpen.
Ik woon in zwolle..

groet,

Marcel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door Hanz »

Welkom op het forum. Je hebt dus een spiritusbrander. Als je op het forum zoekt met zoekterm 'spiritusbrander' dan vind je een aantal topics over het gebruik van deze brander maar ook over ombouw naar gas. Geen kant en klare oplossingen maar misschien helpt het je wel verder.

Overigens, als je meer wilt weten over de uitrusting van jouw camper dan is dit ook een informatieve site: http://www.westfaliat4.info/index.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jordydereus

Re: LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door jordydereus »

Je zal propaan bedoelen.

Butaan is niet los te krijgen en brand niet onder de 5 graden.... :yes
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door vw_camper »

Campingaz is een mengsel van butaan en propaan.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door Hanz »

Jullie hebben allebei gelijk. De wegwerp tankjes van Campingaz zijn gevuld met een butaan/propaan mengsel en de navulbare gastanks zoals die in de meeste campers gebruikt worden zijn gevuld met butaan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
6feet
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2017, 12:11

Re: LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door 6feet »

Dank voor jullie reacties. Alles leek beter dan branden op spiritus. Maar nu ik wat langer heb rond geneusd denk ik dat de beste optie is om toch de branders in de camper niet te gebruiken, de cilinders er uit te halen om meer ruimte te creëren voor andere spullen en te gaan koken op een los kooktoestel en/of skotll. En voor nood kan er altijd nog op de spiritusbranders gekookt worden. Ik heb hiervoor al een paar bruikbare tips gelezen op dit forum. :wjw
Afbeelding
Gebruikersavatar
6feet
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2017, 12:11

Re: LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door 6feet »

Ow, euhm.. Tja.
En hoe groot is die kans?
Afbeelding
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door Hella »

In onze 91-er zit ook het kooktoestel op spiritus.
Bij het gebruik tijdens de eerste vakantie walmde ook een spiritusbrander behoorlijk. De pan werd zwart en dat was er bijna niet meer af te krijgen. De andere deed het wel goed met een mooie gele vlam.
Omdat nieuwe spirituscartouches niet meer leverbaar zijn heb ik geprobeerd om de zaak weer goed brandend te krijgen.
En dat is gelukt :jumpklap
Als eerste de zwarte aanslag op de roosters weggeboend. Daarna de cartouches maximaal gevuld met spiritus. Dat een paar maanden (wel afgedekt) laten staan.
Daarna weer gevuld met spiritus en daarna aangestoken. Het duurde even maar daarna hadden beide cartouches een mooie gele vlam.
N.m.m. is het noodzaak om de cartouches voor uitdrogen te beschermen. Ik verwijder ze dan ook tijdens de stalling, vul ze maximaal met spiritus en dek de openingen daarna af om verdamping tegen te gaan. Tussentijd controleer ik de vulling regelmatig en laat ze vaak ook nog een kwartier of zo even branden.
Ik vind het koken op spiritus niet tegenvallen; pannen worden snel warm maar het regelen van de vlam laat te wensen over.
Daarom hebben wij een los gasstelletje gekocht. Daarmee koken we buiten. Want buitenleven daar is vakantie immers voor bedoeld :campingT4
Gebruikersavatar
6feet
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2017, 12:11

Re: LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door 6feet »

Een vast gemonteerde kookgelegenheid blijft er in mijn optiek wel, ik verwijder alleen de cartouches. En als "ze" :politie anders van mening zijn tijdens een controle heb ik gegokt en verloren :huilen

Hella, bedankt voor de tip, die ga ik zeker een keer gebruiken en zien hoe me dat bevalt. Ondertussen inderdaad lekker buiten koken!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 10 okt 2017, 17:55 Welkom op het forum. Je hebt dus een spiritusbrander. Als je op het forum zoekt met zoekterm 'spiritusbrander' dan vind je een aantal topics over het gebruik van deze brander maar ook over ombouw naar gas. Geen kant en klare oplossingen maar misschien helpt het je wel verder.

Overigens, als je meer wilt weten over de uitrusting van jouw camper dan is dit ook een informatieve site: http://www.westfaliat4.info/index.html

Kun je in die potjes niet langzaam aan over gaan naar bio-ethanol of misschien gebruikt hij dat al wel ipv spiritus?

En wat is nu precies het probleem er mee bij de topicstarter?
Sommige bedrijven bieden een ombouwoplossing naar gas aan .
Kost wel een paar euro.

Er zijn voor als je buiten wilt koken ook 2 pits kookstellen die je zo op een campingaz 904 of 907 kunt schroeven.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
6feet
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2017, 12:11

Re: LPG of butaan inbouwen 92'er T4

Bericht door 6feet »

Dank je Peter.

Bij aanschaf zat er ook een fles bio-ethanol. Dat is ook de tip die ik overal lees. En dat twee pits gasstel komt er wel lol.

Ik heb het huidige systeem zelf nog niet gebruikt eigenlijk. Tis meer de uitleg van vorige eigenaar en het lezen op internet die mij bracht tot deze vraag.

Groet,

Marcel
Afbeelding
Plaats reactie