Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies: andere camper? Nugget?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Hapee
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 okt 2015, 20:55

Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door Hapee »

Dag allemaal,

Een vraag. Ik heb een T4 California uit 2001, de 111kw-versie. Heel blij mee, maar nu onze twee kinderen groter worden (nu 6 en 8) wordt het krap.

We nemen vaak een bustent of losse tent erbij mee op vakantie, maar vinden juist het rondtrekken en hoppen ook leuk, en dat gaat toch een stuk lastiger met zo'n heel kampement. Andere nadelen zijn ook de vrij smalle en harde bedden, de oudere diesel (wordt in de toekomst lastiger in de binnensteden in NL en DSL) en het feit dat je max twee mensen achterin mee kunt nemen (voor ons gezin ok, maar er gaat vaak genoeg een vriendje / neefje / voetbalmaatje mee). We gebruiken de bus dus ook als daily driver.

Voorzichtig aan het kijken naar iets anders dus, maar advies is welkom. We willen nl niet een veel grotere en hogere bus (als in de Pössl of andere Fiat Ducato / Citroen Jumper-formaat), want de parkeerruimte bij ons in de straat is beperkt. En ik wil niet een camper hebben in de opslag die je een paar keer per jaar eruit haalt. Maar *iets* meer binnenruimte en een groter bed zou wel fijn zijn (ik ben bijna 2m, ik slaap wel prima, mijn vrouw wat minder als ze naast me ligt :kus )

Dan kom je al snel uit op de Ford Nugget (bovenbed 1m50, anders ingedeeld, drie mensen op de achterbank maar een niet veel grotere bus). Alleen: ik ben huiverig voor de kwaliteit van Ford en ik (en mijn vrouw) vinden ze ook best lelijk :nuts zeker t.o.v. de VW-bussen. We kijken naar de voorlaatste generatie, die nieuwste zijn wel weer mooi, maar boven het budget helaas.

Wat ik eigenlijk zou willen is een VW T5 / T6 (al dan niet met langere wielbasis) met een breder (boven)bed (hefdak dus) en drie goedgekeurde zitplaatsen achterin. Bestaat zoiets? Of kom je dan aan een multivan die je moet (laten) ombouwen tot camper? Iemand ervaring hiermee? En op welke kosten moet je grofweg rekenen als je een standaard multivan zou (laten) ombouwen tot camper (dus met hefdak, keukenblokje, huishoud-elektra, gas-aansluiting, etc?)

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door bvddobb »

Hapee schreef: 18 okt 2017, 11:06 Wat ik eigenlijk zou willen is een VW T5 / T6 (al dan niet met langere wielbasis) met een breder (boven)bed (hefdak dus) en drie goedgekeurde zitplaatsen achterin. Bestaat zoiets?
Wat dacht je van de Keppler Six, van Westfalia, op basis van een LWB VW-bus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door Snautzer »

Je kan eens rond neuzen in het T5 projecten gedeelte. Daar zijn meerdere T5 omgebouwd ,
Hapee
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 okt 2015, 20:55

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door Hapee »

bvddobb schreef: 18 okt 2017, 11:13
Hapee schreef: 18 okt 2017, 11:06 Wat ik eigenlijk zou willen is een VW T5 / T6 (al dan niet met langere wielbasis) met een breder (boven)bed (hefdak dus) en drie goedgekeurde zitplaatsen achterin. Bestaat zoiets?
Wat dacht je van de Keppler Six, van Westfalia, op basis van een LWB VW-bus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ah! Die heb ik wel voorbij zien komen, maar nooit gezien dat die een lwb heeft. Ben wel bang dat die boven het budget is. Ga ik uitzoeken, dank!
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door autocaravana »

De California Beach heeft een breed benedenbed en driezits achterbank.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
holdsworth65
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2017, 14:39

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door holdsworth65 »

Kwaliteit van Ford?
Vier jaar rond gereden met een transit zonder problemen.
Nu 3 weken een VW en meer er onder gelegen dan gereden.
Hoeft geen discussie te worden ...moest het even kwijt :muur
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn wat camperbouwers die de rails en stoelen van Schnierle gebruiken.
Zie ook: http://www.schnierle.de/index.php/sl-3.html

Afbeelding

Daarmee kun je in een lange wielbasis een 2+2+2/3 opstelling creëeren in rij-modus,
en een groot bed over de gehele breedte van de auto, als dat gewenst is.

Als je van een Multivan of van een Caravelle uitgaat, dan heb je ongeveer 12 cm minder binnen-breedte door de afwerkpanelen.
Als je van een (lange wielbasis) Transporter Kombi uitgaat, dan heb je wel een WV-2 chassisnummer, geen problemen met zitplaatsen tijdens een RDW keuring (want al personen auto) en rondom ramen.

Wil je ook met 2 personen boven slapen, dan kun je kiezen voor een vast hoogdak(winterhard, serieus meer-verbruik, beperkter door hoogte toename, duurder op veerboten en tol-passages) en een fatsoenlijk volwaardig slaap-hefdak (minder winterhard, verwaarloosbaar meerverbruik, je kunt onder de 2,00 meter blijven(met eventueel ietwat verlaging)).

Reimo en SCA maken kwalitatief fatsoenlijke slaaphefdaken welke gecertificeerd zijn, en zijn ook zelf goed te plaatsen.
Slaaplengte boven valt tussen de 2,0(KWB) en 2,4 meter(LWB), breedte is veelal tussen 120 en 132 cm.

Ik heb de kwaliteit van de Keppler six van dichtbij bekeken en er zijn mij wat zaken negatief bij opgevallen.
Daar heb ik ook foto's van. Maar het gaat te ver om die hier en nu te plaatsen.
Komt er op neer, dat ze keuzes hebben gemaakt, die ik niet begrijp of qua afwerking niet bij het prijspeil passen.

Met ingang van een paar weken, kun je af-fabriek een kale T6 bestellen, met of zonder rondom ramen, maar wel af-fabriek reeds een California slaapdak ingebouwd. Dat scheelt het moeilijke inbouwen en je hebt originele VW garantie op je slaap dak :knipoog
Misschien een idee? Is natuurlijk wel afhankelijk van het budget.

Groeten Peter
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door WelkomBuiten »

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Nugget. We rijden een '03 Californië als dagelijks vervoer (kantoor, kantine, kleedkamer) en kampeerbeestje met 2 kleinere kinderen, maar voor meerdere nachten met bijzettentje of grote vakantie met bustent.

Voor we deze bus hadden, waren we vaak op pad met de Nugget (2012, 2,5l motor) van mijn ouders op pad. De indeling van keuken achterin en voorin scharnierend hefdak, 3-persoons slaapbank in het midden en breed bed in het hefdak (met trapje vanuit de keuken) maakt hem voor kampeergebruik veel praktischer.
Zou ik niet dagelijks met mijn bus op pad zijn, had ik ook voor een Nugget gekozen. Ik vind hem alleen net te lang, hoog en breed om praktisch te zijn in mijn dagelijkse praktijk. Afwerking is gewoon Westfalia-kwaliteit en hij rijdt heerlijk. Veel power, net zo fel als mijn 2,5 TDI, compleet uitgerust. Hoe dat met oudere types zit durf ik echter niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door Hanz »

De Nugget is inderdaad wat lomper van vorm maar de keerzijde van zo'n vierkante doos is de extra ruimte die je binnen hebt, en met name het bredere bovenbed. Ook de indeling met de keuken achterin is erg praktisch omdat de keuken volledig bereikbaar blijft als het bed uitgeklapt is.
Ik heb zelf een paar keer met een Nugget gereden (wel het oudere type) en ik vond het wel veel meer een vrachtwagen (motorgeluid) vergeleken met het rijcomfort van de California. Bij het voorlaatste en laatste type zal dit waarschijnlijk wel beter zijn. Maak gewoon eens een proefrit met zo'n Nugget.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door bvddobb »

Tja, die Nugget blijft gewoon erg lelijk... :lach

Als je die indeling met vaste keuken achterin en een hefdak dat voor scharniert handig vindt, is er ook nog altijd de Westfalia Keppler One, ook op basis van een VW LWB bus. Allen heb je dan niet de extra zitplaatsen waar het de TS om ging:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hapee
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 okt 2015, 20:55

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door Hapee »

WelkomBuiten schreef: 20 okt 2017, 15:05 Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Nugget. We rijden een '03 Californië als dagelijks vervoer (kantoor, kantine, kleedkamer) en kampeerbeestje met 2 kleinere kinderen, maar voor meerdere nachten met bijzettentje of grote vakantie met bustent.

Voor we deze bus hadden, waren we vaak op pad met de Nugget (2012, 2,5l motor) van mijn ouders op pad. De indeling van keuken achterin en voorin scharnierend hefdak, 3-persoons slaapbank in het midden en breed bed in het hefdak (met trapje vanuit de keuken) maakt hem voor kampeergebruik veel praktischer.
Zou ik niet dagelijks met mijn bus op pad zijn, had ik ook voor een Nugget gekozen. Ik vind hem alleen net te lang, hoog en breed om praktisch te zijn in mijn dagelijkse praktijk. Afwerking is gewoon Westfalia-kwaliteit en hij rijdt heerlijk. Veel power, net zo fel als mijn 2,5 TDI, compleet uitgerust. Hoe dat met oudere types zit durf ik echter niet te zeggen.
Ja, precies wat je zegt, die Nugget is qua kamperen veel handiger, maar als daily driver net te groot en te lomp.

We gaan van de week even naar een tweedehands California Beach kijken, dat is eigenlijk een soort uitgeklede California, dus geen kastjes en keuken en wel een driezitsbank (van de Multivan / Caravelle).

Die Tonke Van is eigenlijk precies wat we zoeken, maar 60k :groteogen Hij is het ongetwijfeld waard, maar dat wordt 'm helaas even niet. :)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door Hanz »

Hapee schreef: 23 okt 2017, 13:22 We gaan van de week even naar een tweedehands California Beach kijken, dat is eigenlijk een soort uitgeklede California, dus geen kastjes en keuken en wel een driezitsbank (van de Multivan / Caravelle).
Dat is belastingtechnisch dus geen camper en dan betaal je het volle pond aan wegenbelasting. Of is het de bedoeling om deze dan zelf verder om te bouwen tot camper?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hapee
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 okt 2015, 20:55

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door Hapee »

Hanz schreef: 23 okt 2017, 15:09
Hapee schreef: 23 okt 2017, 13:22 We gaan van de week even naar een tweedehands California Beach kijken, dat is eigenlijk een soort uitgeklede California, dus geen kastjes en keuken en wel een driezitsbank (van de Multivan / Caravelle).
Dat is belastingtechnisch dus geen camper en dan betaal je het volle pond aan wegenbelasting. Of is het de bedoeling om deze dan zelf verder om te bouwen tot camper?
Ja, dan zou het de bedoeling zijn om er een los keukenblokje in te zetten voor de keuring. Maar we zijn weer terug bij af, die Beach heeft te veel nadelen en kost alsnog een hoop geld. Ik denk dat we nog een jaar of twee wachten tot de nieuwste Nugget in een wat betaalbaarder prijsklasse komt. Die ziet er namelijk wel redelijk goed uit, is minder hoog en vierkant.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door Multivan Generation »

Hapee schreef: 24 okt 2017, 20:33
Ja, dan zou het de bedoeling zijn om er een los keukenblokje in te zetten voor de keuring. Maar we zijn weer terug bij af, die Beach heeft te veel nadelen en kost alsnog een hoop geld.
Welke nadelen heb je gezien?
Daar ben ik wel benieuwd naar..
Heb je ook overwogen om er eentje uit Duitsland te importeren?
Scheelt behoorlijk wat geld denk ik.

Groeten Peter
Hapee
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 okt 2015, 20:55

Re: Advies: andere camper? Nugget?

Bericht door Hapee »

Multivan Generation schreef: 24 okt 2017, 21:54
Hapee schreef: 24 okt 2017, 20:33
Ja, dan zou het de bedoeling zijn om er een los keukenblokje in te zetten voor de keuring. Maar we zijn weer terug bij af, die Beach heeft te veel nadelen en kost alsnog een hoop geld.
Welke nadelen heb je gezien?
Daar ben ik wel benieuwd naar..
Heb je ook overwogen om er eentje uit Duitsland te importeren?
Scheelt behoorlijk wat geld denk ik.

Groeten Peter
Ik vind ze relatief duur t.o.v. de gewone California. Degene die wij op het oog hadden heeft een vraagprijs van bijna 39.000 euro, voor de 114pk versie. Wel een lage km-stand (63.000), maar geen wateraansluiting, kampeer-accu (en aansluiting), deze had een omgebouwde Webasto-zuheizer, dus geen officiële standkachel.. Dan kun je zeggen: daarom is het ook een Beach, als je dat allemaal wil, moet je een volwaardige Cali kopen, maar die zijn er niet in driezits.. Bovendien is de Beach op de tweedehands markt niet zo in trek (in NL althans), wat de restwaarde behoorlijk omlaag trekt.

Die driezits-optie van de Beach wordt door veel mensen wordt afgeraden, het is als bed niet echt comfortabel, hobbelig, vrij hoog, je hebt niet de grote la die de tweezitter wel heeft. Je kunt wel een tweezitter Beach nemen en dan een extra stoel erbij zetten, dat is misschien nog een optie. Maar dan zou ik een iets zwaardere motor willen hebben. Invoeren uit Duitsland is dan wel een optie idd.

Kortom, we zijn er nog niet helemaal uit. :nuts
Plaats reactie