Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 'winterhard'

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
jipvdberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2016, 16:21

T4 California 'winterhard'

Bericht door jipvdberg »

Afgelopen winter hebben we met onze T4 California Freestyle uit 2003 een Alpen toer gemaakt van een maand en vooral rondgetrokken in Oostenrijk, Italie en Frankrijk met als doel om zoveel mogelijk te skiën en snowboarden. Een geweldige ervaring maar toch hebben we het regelmatig koud gehad en hebben gemerkt dat onze uitrusting nog niet helemaal toereikend is. Als voorbereiding op de komende winter ben ik benieuwd of er nog praktische ideeën zijn onder mede T4 bezitters om het binnen warm en comfortabel te krijgen. In deze topic wil ik niet de algemene maatregelen bespreken voor wintercamperen die elders op dit forum al goed zijn belicht. Voor de T5 vond ik deze viewtopic.php?f=13&t=44518&p=316276&hil ... ia#p316276 post.

Wat we al hebben gedaan/meegenomen:
- Hefdaksjaal. Van 'laminaat schuimrubber' met een laag tyvek - Was onvoldoende warm. Mede door grote dakkoffer houden het dak omlaag
- Standkachel - Is plaatselijk erg warm. Dus af en toe even aan.
- Elektrische kacheltje - Voor op de camping.
- Dubbel glas in campergedeelte en isolatiematten voor de zij- en voorruit.
- Matjes voor alle vloeren
- Elektrische mat (nog aan te schaffen)

Ondanks deze maatregelen is het lastig een comfortabel binnenklimaat te creëren. Met name als de kachel uit is merk je hoe snel de warmte wegtrekt door bijvoorbeeld koude lekkage bij de schuifdeur. Is deze uberhaupt geïsoleerd bij een California? Is het mogelijk hier extra isolatie (bv steenwol/schapenwol) in te stoppen? Kunnen andere panelen worden voorzien van extra isolatie materialen? Ook achterin de kastjes lijkt geen/weinig isolatie materiaal te zitten. Heeft iemand hier oplossing voor gemaakt? Ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen!
Bijlagen
Zo ziet het er dan uit...
Zo ziet het er dan uit...
image4.jpeg (24.47 KiB) 4846 keer bekeken
Hoe meer sneeuw hoe beter!
Hoe meer sneeuw hoe beter!
Inkedimage1_LI.jpg (90.39 KiB) 4846 keer bekeken
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door koekie520 »

Ik heb precies dezelfde bus. Mooi kleurtje he :lach
Enkele jaren terug ben ik ook een weekje gaan snowboarden in Oostenrijk met het vrouwtje. Heb m'n tank volgegooid en de verwarming 24/24 7 dagen lang laten branden. Temperaturen gingen 's nachts naar -30 en kwamen overdag niet boven 0. Toen we huiswaarts reden terug gaan tanken en er kon maar 13 liter bij.
Heb een Brandrup ISOTOP ipv. een sjaal. Geen idee wat beter is, nooit kunnen vergelijken. Blijft in ieder geval droog en kan gewoon op de matras blijven liggen.
Verluchtingsrooster in het schuifraam. Je moet zowiso veel verluchten om vochtigheid weg te krijgen. Je ziet overal condens aan koudebruggen. en op plekken waar water uit de portieren kan groeien ijspegels.
Isolatie van de voorruit doe ik met een noppenfolie langs buiten. Na slechte ervaring het jaar ervoor met isolatie langs binnen. Hier is zelfs nog iets beters voor. Maar kan nu niet direct op de naam komen. Er is zelfs een groepsaankoop voor geweest hier.
De zijruiten vooraan heb ik dan weer van die brandrup dingen die je met velcro aan de raamstijlen vastmaakt en tussen de deuren klemt.
Tapijten en matten gaan eruit tijdens de winter, worden toch alleen maar nat en vuil.
Ik kan je alleen maar aanraden om meer te verwarmen.
Ik ken het probleem van te veel warmte in de bus terwijl de verwarming op de laagste stand draait. Probeer maar eens om een raam open te laten staan ipv. de kachel terug af te zetten. Dat ding verbruikt echt nix, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Trouwens erg leuk om je verhaal te horen. Als ik m'n verhaal doe aan vrienden en kenissen over m'n wintervakantie in m'n bus kijken ze meestal raar. :nuts
Gebruikersavatar
jipvdberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2016, 16:21

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door jipvdberg »

Leuk om andere winterervaringen te horen! En ja we zijn ook erg enthousiast over de kleur! Kwa ervaringen naast de grote witte dozen zijn we in de winter nauwelijks andere VW busjes tegengekomen om ervaringen uit te wisselen... Je hebt zeker een paar goede tips!
- Standverwarming 24/7 laten branden. Ik neem aan dat je wel stroom had in die periode? Naast diesel heb je ook (wat) extra stroomverbruik dus je akku gaat dan beperkt mee.
- Brandrup ISOTOP. Ze adverteren dat het werkt tot ca -5°C jullie hadden -30°C! Het lijkt alleen tegen de zijwanden te zitten en niet tegen het dak (dat volgens mij beprekt geisoleerd is). Geen kou trek vanaf het dak?
- Verluchtingsrooster in schuifraam. En ja is een must om te ventileren en vocht weg te krijgen. Opendak zal hier ook helpen...
- Isolatie voorruit. Wat was het probleem met de binnenisolatie? Ms door het flink stoken meer condens op de voorruit?
- Vloermatten. We hadden een 'vuile inloop mat' bovenop de nette mat liggen om zo extra isolatie te krijgen. Vergt idd wel wat discipline om de boel een beetje schoon en droog te houden...

Ik begrijp tijdens jullie trip het dak gewoon omhoog bleef. We hadden voor die langere periode een hoop gear bij ons die we dus in een grote (en zware) dakkoffer hadden zitten. Zaten jullie snowboards op allesdragers direct op het dak? En dus geen zware dakkoffer? Hebben jullie een systeem met gasveren of het klaprek? Of zaten de boards met beugels vast aan het fietsenrek vanachter?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door bvddobb »

jipvdberg schreef: 02 nov 2017, 13:20 Leuk om andere winterervaringen te horen!
- Isolatie voorruit. Wat was het probleem met de binnenisolatie? Ms door het flink stoken meer condens op de voorruit?
Wij zijn ook regelmatig met de bus op pad in de winter. De buiten-isolatie aan de voorruit (wij hebben een silver screen) isoleert veel beter, en je ruit blijft ook schoon! Nooit krabben voor het wegrijden, heerlijk!
Ook de muts is fijn: goede isolatie (als een dubbeldaks tent) en geen vastgevroren sneeuw in het knikmechaniek of in de rails om op te ruimen vóór je je dak kunt sluiten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Multivan Generation »

Standaard is een california zeer matig tot niet geïsoleerd.
Bodem niet, achterklep niet, zijkanten en schuifdeur zeer matig.
Hier is zeker winst te behalen.
Ook zou je een soort van tochtstrip tegen de B-stijl kunnen maken,
om de auto stiller te maken, maar ook om minder warmteverlies hierdoor te hebben.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door koekie520 »

Stroomverbruik van de kachel valt ook wel mee, maar als je een week de motor niet laat draaien is een 220v aansluiting een must. Campings gaan ook meer en meer het verbruik aanrekenen, en diesel is goedkoper dan stroom.
Die isotop gaat volledig rond, werkt echt super. Boven wordt het goed warm, tenzij de bedplank omhoog staat. Als ik het dak wil sluiten, borstel ik de sneeuw rondom weg. Isotop opzij en sluit zonder problemen. Ik denk dat ik met zo'n muts zou vloeken om de sneeuw en nattigheid die weer mee binnen moet. Tenzij je het in een afgesloten bak bewaart.
Het model dat op die t5 staat is nogeens open langs boven. Dan loopt er toch smeltwater binnen?
De raamisolatie langs binnen zorgt voor meer koudebruggen en condens. Dan loopt het gewoon achter het dashbord naar de vloer. Na een week is die isolatie dan ook vastgevroren aan de ruit.
Isoleren langs buiten werkt gewoon veel beter.
Wat de boards betreft. Schroef de gootjes van de fietsdrager en je kan 2 boardbags naast elkaar leggen met de bindingen naar beneden. Dan plooi je het geheel toe, skislotje erop en je hebt de perfecte boarddrager. :yes
Wat isolatie betreft. Mn eerste california had geen kachel. Die heb ik helemaal volgepropt met extrem. Dat werkte echt goed. Zowel voor geluid als voor temperatuur. Maar nu met zo'n kachel, vind ik het de moeite niet waard om heel mn interieur uit te breken. Zeker in het tussenseizoen is het al moeilijk genoeg om het niet te warm te stoken. Dikwijls programmeer ik de kachel gewoon zodat het aangenaam is tegen dat we opstaan.
Gebruikersavatar
jipvdberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2016, 16:21

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door jipvdberg »

Interessant om te lezen dat iedereen weer een eigen benadering kiest om er ‘s winters warmpjes bij te zitten! :winter Heb wel het vermoeden dat er veel verschil bestaat in het winterhard zijn van de bewoners! Wij zijn helaas niet zo hard maar houden desondanks erg van de sneeuw! :knipoog

- Silverscreen/extra buiten isolatie volgens bvddobb is zeker te overwegen!
- Tochtstrip tegen de B stijl. Hoe ziet zoiets eruit Multivan Generation?
- Extra (Extrem) isolatie aanbrengen. Het bevestigd mijn vermoeden dat die California’s zo matig geisoleerd zijn. Dat vraagt toch een minimale investering van Volkswagen met een hoop extra warmte&koelte comfort zou je zeggen...

Zou met isolatie van de makkelijk bereikbare delen (zijwand, schuifdeur en achterklep) al goed merkbare winst te halen zijn? En hoelang ben je daar ongeveer mee bezig om dat aan te brengen? Is x-trem de beste oplossing of is ibicel beter? Bodemisolatie lossen we maar op met de verwarmde mat in het campergedeelte.

Koekie520 dank voor de tip van de snowboard drager. Dat is idd een simpele en handige oplossing!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door bvddobb »

koekie520 schreef: 02 nov 2017, 21:28 Het model [busmuts] dat op die t5 staat is nogeens open langs boven. Dan loopt er toch smeltwater binnen?
Nee hoor, dat valt erg mee! Dit is een speciaal model voor mensen die een muts willen combineren met bijv. een bagagebak of -rek, of met een zonnepaneel, zoals wij. De constructie is daar op aangepast: de achterflappen van de muts worden met klittenband aan de binnen-/onderkant van de achterrand van het hefdak vastgemaakt. Er zit nog een kleine, korte flap overheen om de boel strak en omhoog te houden. Er ontstaat dan een soort 'dubbele wand'. Smelt- of regenwater loopt dan gewoon onder die korte flap door van het dak af als wanneer er geen muts op zat, buiten de buiten-achterkant van de muts langs.

Je kunt zowel de Duitse muts ('oben ohne' op het Duitse forum) als de Engelse muts ('topless topper', van Comfortz, via het Engelse forum) in zo'n variant krijgen.

En als 'ie nat is, is 'ie nat, ja. :knipoog Maar dat is geen groot probleem: het is kunststof dat zelf geen vocht opneemt, dus als 'ie nat is en we willen verder, halen we hem er snel af, schudden hem uit doen hem in een plastic zak en steken hem weer tussen de stoelzitting in de achterklep waar 'ie is opgeborgen, tot de volgende avond. Sneeuw schudt je er helemaal makkelijk vanaf, en dan is de muts meestal droog.
Als de muts zó nat is dat 'ie bij ons in een plastic zak gaat, was de daktent waarschijnlijk nog veel natter geweest. Wij hebben liever de kunststof muts nat, dan de katoenen daktent, waarvan de stof zelf ook nog eens wél vocht opneemt.
Laatst gewijzigd door bvddobb op 08 nov 2017, 12:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door bvddobb »

koekie520 schreef: 02 nov 2017, 21:28 Dikwijls programmeer ik de kachel gewoon zodat het aangenaam is tegen dat we opstaan.
Bij ons is Marga de baas van de afstandsbediening van de kachel. :toppie
De afstandsbediening gaat mee naar bed. En soms komt er dan een neus vanonder het dekbed en een hand met de afstandsbediening: kachel aan, neus en hand verdwijnen weer... En pas als het lekker warm is komt ze eruit!
:winter
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door arjanzevenaar »

Leuk om te lezen. Respect hoor om een maand lang :ie in de winter in een t4 te leven. Ik vind 3 nachten al erg lang. Lees hier ons verhaal over onze trip.

viewtopic.php?f=16&t=55411

Wat betreft kou enzo is het erg lastig om een metalen doos te isoleren. Heb wel eens een verhaal gelezen van mensen die op vakantie in Noorwegen hun kachel in de bus niet aan deden ivm vochtproblemen. Wij proberen zoveel mogelijk te stoken en zo niet dan laten we de deuren open om te ventileren met of zonder kachel. Goeie kleding scheelt ook al een stuk maar of je dat een maand volhoud.

Hoe doen jullie dat met jullie ski enof snowboardspullen? Waar drogen jullie die ?
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Hanssyncro »

Thermo ondergoed (zag dat dit niet eens genoemd was!) is denk ik al een basis om het goed vol te houden met kou en het warmer te krijgen. Kachel (standkachel/truma) laten lopen om het warm te krijgen in je bus.

Onze was een dood ordinaire kastenwagen dus helemaal niet geïsoleerd en met onze Truma aan en thermo ondergoed komen wij al een heel eind en moeten we de kachel regelmatig uitzetten. Bij de truma kun je verschillende standen warmte gebruiken. Weet niet of een standkachel dat ook kan.

Groetjes en succes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
jipvdberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2016, 16:21

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door jipvdberg »

@arjanzevernaar: Leuk te lezen van andere T4 wintersporters! Schoenen drogen we door er electrische verwarmingselementen in te stoppen. De rest hangen we voorin op of over de voorstoelen. Skies en snowboards gaan waarschijnlijk in een dakkoffer. Dak blijft dan dicht. Ondanks de hefdaksjaal (laminaat isolatieschuim) vinden we dat toch frisjes. Maar mogelijk dat we het materiaal achter op de fietsendrager binden (met gedemonteerde geultjes. Of toch rechtstreeks op de allesdragers...
@Hanssyncro/Petra: Klopt thermo-ondergoed is een must! Die houden we dus ook 24/7 aan!

Ondertussen de stoute schoenen aangetrokken en de zij-panelen verwijderd om een flinke hoeveelheid wol in te stoppen. Ga vanmiddag naar Doscha in Naarden om een pakket van 600x60x6 cm op te halen. In onze California Freestyle zitten stukken wit schuimrubber (soort X-trem) van ca 20mm dik. Ziet er iig erg ielig uit. Dus die worden vervangen door de wol. Ik beperk me met deze isloatieklus tot de vrijliggende panelen, dus achter de kasten laat ik de boel zitten. Het verwijderen van de panelen viel me nog mee. Hopelijk gaat het terugzetten ook zo makkelijk...
Bijlagen
IMG_5924 (1).jpg
IMG_5924 (1).jpg (11.89 KiB) 4336 keer bekeken
IMG_5922 (1).jpg
IMG_5922 (1).jpg (15.42 KiB) 4336 keer bekeken
IMG_5919 (1).jpg
IMG_5919 (1).jpg (15.67 KiB) 4336 keer bekeken
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Multivan Generation »

Voor de isolatie van de schuifdeur..
Niet te veel er in proppen.
Het stangetje voor de slot-bediening moet vrij kunnen blijven bewegen,
anders sluit je schuifdeur aan de achterzijde niet meer in het slot bij de C-stijl.

Tochtstrip zal ik een foto van plaatsen als ik weer in Nederland ben.

Zie ook: http://www.eldiape.com/isoleren/isoleren.htm#4 voor een paar hints..

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef: 16 nov 2017, 12:49 Voor de isolatie van de schuifdeur..
Niet te veel er in proppen.
Het stangetje voor de slot-bediening moet vrij kunnen blijven bewegen,
anders sluit je schuifdeur aan de achterzijde niet meer in het slot bij de C-stijl.

Tochtstrip zal ik een foto van plaatsen als ik weer in Nederland ben.

Zie ook: http://www.eldiape.com/isoleren/isoleren.htm#4 voor een paar hints..

Groeten Peter
EDIT: label de posities van de klemmetjes vooraf aan de zichtzijde met wat tijdelijk tape, zodat je precies weet waar de klemmetjes zitten en waar je moet drukken.
Dan kun je op die plaatsen gemakkelijker het paneel terug drukken en klemmen. Nadien het tape weer verwijderen.
Maakt het leven net even gemakkelijker :knipoog
Gebruikersavatar
jipvdberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2016, 16:21

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door jipvdberg »

Vandaag de wol isolatie aangebracht in de schuifdeur, rechter zijwand en de achterklep! De klus viel me erg mee! Niets afgebroken, niets kwijt geraakt of andere montage problemen tegengekomen. Na 14 jaar is de kwaliteit van de (plastic) interieur delen nog uitstekend! Ik twijfel nog om de voorportieren te doen en of die een belangrijk aandeel in de isolatie gaan leveren. Ook overweeg ik nog de achterwand van de kastjes isoleren nu we toch bezig zijn. Verder nog een grote electrische mat kopen voor de vloer en dan moeten we er warmpjes bij zitten deze kerst! Ik laat weten wat de ervaringen zijn met de wol en de vloermat!

@Multivan Generation: Dank voor de tip van de plakkers op de deur voor het aandrukken! Werkte perfekt!
6E9B8A38-B542-44F8-922E-EA8A53071453.jpeg
9A32AA1B-8804-463E-8475-2336C1C5CCD4.jpeg
8104C175-A1A2-4A78-901C-DDF7B8BCEB04.jpeg
Plaats reactie