Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 'winterhard'

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door brecht »

Die slang is slim zeg! hoe heb je die aansluiting met de uitblaasopening (welke bij ons trouwens in de vloer zit) gedaan?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door bvddobb »

Het idee hebben we gepikt van het Duitse forum.
brecht schreef: 04 jan 2018, 11:10 hoe heb je die aansluiting met de uitblaasopening (welke bij ons trouwens in de vloer zit) gedaan?
Oorspronkelijk met een metalen stripje dat tussen de spijltjes van de uitstroomopening zat geklemd. Tegenwoordig klemmen we hem gewoon tussen de stoel en de zij-uitstroomopening. De achteruit-uitstroomopening verwarmt dan de ‘zitkamer’, de zij-opening de ‘slaapzolder’.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Komend weekend winter/sneeuw camperen? Ja dat gaan we doen!

Bericht door J vd Pal »

Afgelopen nacht heeft het ca. 15 cm gesneeuwd op de top van de Ardennen. Bij het hoogste punt van BE, de Botrange, is een gratis camperplaats. Wel met beperkte voorzieningen, prima restaurant, VVV en WiFi maar geen stroom of sanitair. Wij (vader en 2 dochters (9 en 11)) gaan vanaf morgen testen hoe winterhard onze T4 California en gebruikers zijn.

Rondom de Botrange is veel te doen, er zijn prachtige wandelroutes, bij voldoende sneeuw kan er gelanglaufd worden, er is een natuurcentrum http://www.botrange.be/index.php?id_surf=&surf_lang=nl en op 5 minuten is er zelfs een skipiste http://www.skialpin-ovifat.com/menu_n.html

Op deze: https://www.meteo.be/meteo/view/nl/4909 ... Venen.html camera kan je zien hoe dik de sneeuwlaag is.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 19 jan 2018, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

We gaan!!

Bericht door J vd Pal »

Goedemorgen sneeuwliefhebbers,

Korte planning: Morgenochtend rond 11:00 op locatie. Na een kort moment van kamp opbouw gaan we de bossen in en hoge venen op voor een mooie wandeling door de witte natuur. 's avonds eten in het plaatselijk restaurant.

Zondagochtend heb ik nog geen plannen voor en zondagmiddag op weg naar huis gaan wij in Verviers nog langs een chocolademuseum https://darcis.com/chocolaterie/.

Tot morgen!!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Multivan Generation »

We zien jullie morgen Jasper.. :jump :adhd
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 209
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Ali_Blabla »

Ik wil niet je topic kapen maar ben wel benieuwd hoe iedereen z’n snowboards meeneemt met een hefdak. Tot nu toe gooi ik alles gewoon achterin, maar wil wel eens een betere optie.
Dakkoffers of andere oplossingen?
Met een fietsendrager achterop zou daar toch ook iets voor te bedenken moeten zijn? Fiamma heeft ooit iets gehad daarvoor geloof ik maar dat is nergens meer te vinden.
Misschien toch maar gaan voor de oplossing met gootjes eraf en dan de boardbags erop, voelt alleen niet heel stevig ofzo.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door arjanzevenaar »

Ik heb mijn board ook gewoon in de bus liggen. Heb een fietsendrager achterop met een bagagebox maar daarin past niet mijn board en kan dus ook niet mijn board daarin of op kwijt. Wel staan en liggen daar alle ski en snowboardschoenen in. Misschien niet echt een antwood waaraan je wat hebt. Een optie zou zijn om dakdragers te nemen en dan een dakkoffer plaatsen. Ik heb daar geen ervaring mee. Als we op de plaats van bestemming komen gaan die spullen toch meestal naar het skidepot.

Groetjes Arjan :winter
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door TomVooges »

Hoi!

Wat een leuk onderwerp! Ik lig op dit moment heerlijk in mijn T4 california freestyle, buiten 4 graden, binnen kacheltje op 16 graden.

Wat ik mij afvroeg.. is het hefdak zelf geisoleerd? Zit er nog iets tussen het polyester en de binnenplaat?

Het volgende wil ik namelijk gaan (laten) doen:
3 cargorails op het dak monteren om zo op een nette maar zeer stevige manier zeekajaks te kunnen vervoeren. Ik vind die gootjes aan de zijkant niks (vooral die thule dragers die erop gaan). Degene die het gaat doen (landreiziger.nl) vroeg of niet direct het dak geisoleerd moet worden. Vanwege rijgeluid en winterkamperen, en ‘nu we er toch mee bezig gaan..’

Vandaar mijn vraag!

Nog een opmerking. Goede ventilatie is echt een must in de winter. Niet alleen vanwege condens, maar ook omdat ‘ouwe’ lucht niet meer zo goed opwarmt als kouwe (verse) lucht.
Verder leuke tips gelezen. Ik wil achter de panelen ook gaan isoleren. Een busmuts oid komt er ook zeker nog.
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Hanz »

Hier een plaatje met de doorsnede van een Westfalia hefdak.
Opbouw%20dak.jpg
Opbouw%20dak.jpg (17.15 KiB) 1843 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door TomVooges »

Bedankt Hanz!

Extra isolatie is dus niet echt nodig, schat ik zo in. Of iemamd iemand dat toch weleens gedaan?
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door J vd Pal »

Nooit gehoord dat iemand het dak extra heeft geïsoleerd. Dak is een paar cm dik en vooral schuim wat prima isoleert.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Hanz »

Vandaag een mooi laagje rijp op de camper zodat je goed kan zien wat de isolatie in het hefdak doet. De bus staat aan de noordkant van het huis uit de zon. Terwijl de rest van de bus al helemaal ijsvrij is, inclusief de voorruit, is het dak nog steeds niet ontdooid. Wel is zichtbaar dat het deel boven de bedplank nog iets meer rijp bevat dan het deel boven de cabine. Ook is duidelijk dat de staande delen (zijkant en achterkant) minder isoleren dan de vlakke bovenkant en de bouten van de scharnieren en sluiting zijn regelrechte koudebruggen.
20180206_135224.jpg
20180206_135045.jpg
(151.96 KiB) 287 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door brecht »

Dat zijn duidelijke foto's tof dat je het deelt!
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door arjanzevenaar »

2 VW busjes op het filmpje, iemand van hier ?

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/131174/ ... -in-Borger
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door TomVooges »

Afgelopen weekend een nachtje op camping De Nolle in Vlissingen verbleven. Overdag prachtig weer, ‘s nachts goed fris. Ik kreeg de bus goed warm mbv de standkachel. Toch vond ik het voorin best fris blijven. Af en toe zo’n koude trek daar.

De volgende ochtend haal ik voor vertrek het gordijn voorin weg, blijkt de hele nacht het portierraam geheel open te hebben gestaan..

Misschien moet ik eerst iets aan mijn verstrooidheid gaan doen, voordat ik ook maar iets ga isoleren. Want zo heeft helemaal niets enig nut.. 🙄
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Plaats reactie