Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Massaschakelaar

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjorz
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:41

Massaschakelaar

Bericht door Sjorz »

Heren,
Ik heb pas een nieuwe huishoudaccu geplaatst.
Ik heb aardig wat constante afnemers (satellietontvanger, automatische schotel) die de vorige eigenaar rechtstreeks aan deze accu had gekoppeld.
Daar ik geen zin heb om de bus continue aan de stroom te zetten, heb ik aan de huishoudaccu een massaschakelaar gemonteerd.
Nu het rare: als de bus stil staat heb ik vanzelfsprekend een blanco display, maar als ik ga rijden komt er de spanning in beeld. Welke spanning is dit dan?
Ook zie ik dan op het display ook de niveaustand van de watertank (altijd vol, dus hier moet ik nog ff naar kijken :gekte)
Wie kan mij helpen?
Bedankt alvast.
Sjorz
:T44EVER :yes
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Massaschakelaar

Bericht door Noorfalia »

Als de motor loopt zie je volgens mij de laadspanning op het Westfalia display. Dus de spanning die de dynamo levert. Er zijn volgens mij wel schema's van hier op het forum gezet. Zal later even kijken of ik iets kan vinden.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Massaschakelaar

Bericht door Noorfalia »

Schema heb ik nog ff niet gevonden, wel deze:
http://t4-wiki.de/wiki/Bedienungs-_und_ ... tattung%29 (omdat er in een ander draadje naar werd verwezen).
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Sjorz
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:41

Re: Massaschakelaar

Bericht door Sjorz »

Okidoki
Bedankt voor je reactie.
Wat ik gek blijf vinden is dat er in het display dan ook het niveausymbool van het vers water verschijnt.
Zal de vlotter er eens uithalen en kijken waar die zijn stroom vandaan haalt.
:T44EVER :yes
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Massaschakelaar

Bericht door Hanz »

Als ik mijn schema goed lees dan is de vlotter alleen een schuifweerstand die een weerstandswaarde tussen display en massa doorgeeft aan het display. Heeft dus zelf geen voeding. De voeding naar de watertank toe is alleen voor de waterpomp. Als je rijdt met de massaschakelaar van de huishoudaccu uitgeschakeld dan zorgt naar mijn idee het scheidingsrelais ervoor dat de dynamo de stroom gaat leveren aan het camperdeel en deze geeft dan dus ook voeding aan het display dat op zijn beurt de weerstandswaarde van de vlotter weergeeft.
Schema Camperdeel.pdf
(90.06 KiB) 148 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Sjorz
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:41

Re: Massaschakelaar

Bericht door Sjorz »

Okidoki Hanz,
Bedankt!
:T44EVER :yes
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Massaschakelaar

Bericht door J vd Pal »

De vlotter is geen schuifweerstand maar een set van drie reedcontacten die door de magnetische drijver worden bekrachtigd. Als het enige signaal wat je krijgt een volle tank is dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn, of de vlotter hangt bovenin (onwaarschijnlijk) of de kunststof buis waar de vlotter overheen glijdt is in de lengsterichting gescheurd waardoor er water inzit (zeer waarschijnlijk). De vlotter door het rijden constant heen en weer geslingerd. Na verloop van tijd breekt het kunststof buisje waarbij er in de lengterichting scheurtjes ontstaan.

Ik heb dat een paar jaar geleden ook gehad en toen vervangen door een vlotter met een RVS stang waardoor dit probleem voor altijd tot het verleden behoort. Hier https://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlC ... 701070801D een voorbeeld van de aangepaste vlotter.

Het vervangen is een klusje van 5 minuten, als je hulp nodig hebt dan ben je van harte welkom.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Massaschakelaar

Bericht door Hanz »

@Jasper Bedankt voor de correctie en aanvulling. Heb ik zelf ook weer wat geleerd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Massaschakelaar

Bericht door J vd Pal »

Voor wie er meer over wil weten, hierbij een uitgebreide, duitse, uitleg.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G33_(W ... schwasser)
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Sjorz
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:41

Re: Massaschakelaar

Bericht door Sjorz »

Bedankt Jasper,
Voorlopig geveld door de griep. ga weer eens kijken als ik een beetje opgeknapt ben.
vrgr
Robert
:T44EVER :yes
Plaats reactie