Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Specificaties gasveren achterklep

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Specificaties gasveren achterklep

Bericht door brecht »

De achterklep van onze 91er California hangt op half 7 en dat vind ik behalve onhandig ook bijna gevaarlijk. Vervangen dus.

Nu kan ik bij de onderdelenboer kiezen uit een veer met 710Nm druk en een veer met 770Nm druk. Hij had het ook over een lengte van 69cm. Ik thuis dus een gekeken of ik een stikker kon vinden of zo. Vond alleen het nr "71 829 331 H" op de (origineel volkswagen) gasveren die er nu in zitten. Wat me wel verbaasde is dat ze in dichte toestand 35cm lang waren en max open 57.

Voordat ik de verkeerde laat bestellen: wie weet de juiste specificaties of wie weet waar ik die kan vinden?
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Specificaties gasveren achterklep

Bericht door Noorfalia »

Ik heb deze: http://busschmiede.de/shop/T4-Gasdruckf ... j-90-993_1
Die zijn 910 Nm en dat heb je zeker nodig als je ook een fietsendrager op de klep hebt.

Na 1993 ofzo werden er andere (langere) gasdrukveren gemonteerd. Misschien had je onderdelenboer het daar over.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Specificaties gasveren achterklep

Bericht door Hanz »

Als je hier http://www.t4-wiki.de/wiki/Heckklappe kijkt zie je dat de gasveren met het nummer 701 829 331 H een druk van 910 Nm hebben.
Deze hoge druk is nodig omdat de achterklep van een California zwaarder is door het isolatieglas en, zoals Noorfalia aangeeft, ook vanwege een eventueel fietsenrek op de klep.
In de link naar Busschmiede staat meer info over de lengte van de gasveren. In jouw geval 57,5 cm.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Specificaties gasveren achterklep

Bericht door Beckontheroad »

hou er ook rekening mee dat met lagere temperaturen er minder druk in de gasveer zit....
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Specificaties gasveren achterklep

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog 2 gasveren voor de achterklep liggen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Specificaties gasveren achterklep

Bericht door brecht »

Super! Met al die handige links ben ik straks nooit meer op het forum :)

@Multivan Generation: j hebt PB
Plaats reactie