Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifraam inbouwen in voorheen dichte bus

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Schuifraam inbouwen in voorheen dichte bus

Bericht door timo »

Ik heb al even rondgezocht op 't forum, kon wel een topic vinden, maar snapte het nog niet helemaal. Misschien heeft iemand hier ervaring?

Mijn bus heeft achterin al 2 zijramen, echter zijn deze er later ingezet. Mijn bus was af-fabriek helemaal een dichte bestelbus.

Nu heb ik een mooi schuifraam op de kop getikt welke ik er links in wil zetten. Een officieele natuurlijk, met die schroefjes eraan.
Echter las ik links en rechts dat het inbouwen van het schuifraam in een bus die officieel geen ramen had erg ingewikkeld moet zijn. Wie heeft hier ervaring mee? Ik wilde het al niet zelf doen, maar het laten doen bij een ramen inbouwer. Maar, wilde gewoon wel weten, of het uberhaupt wel kan. Ben er al even mee bij hen langsgeweest, zij sugereerden sowieso om de schroefjes eraf te slijpen en het hele ding erop te kitten.

Wie kan me wat info of tips geven misschien?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifraam inbouwen in voorheen dichte bus

Bericht door Multivan Generation »

Bij die rameninbouwer moet je niet meer komen.
Die draadeindjes zitten er op omdat de ruit daarmee vastgezet wordt.
Je kunt een likje verf op de kopse kant van het draadeind doen en de ruit dan op de plek drukken. Dan weet je meteen waar je moet boren. Of je maakt een stevige kartonnen mal, die je over de draadeindjes drukt en de boir posities daarmee overzetten op de carrosserie. Is echt niet heel moeilijk en prima zelf te doen. Zorg voor een goede scherpe metaalboor.
Na het boren de gaatjes netjes schoonmaken en in roestbeschermingsmiddeltje zetten en wat grondverf en lak er op. Goed laten drogen. Nieuw afdichtrubber voor de ruit kopen en nieuwe kunststof moertjes en kruislings vast draaien.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: Schuifraam inbouwen in voorheen dichte bus

Bericht door timo »

He Peter, thnx

Maar, jij zegt dus dat het probleem wat ik in een ander topic las, dat de vorm van de carroserie niet klopt met mijn raam en ik dus vanalles moet uitkloppen en uitboren niet bestaat? En dat ik 'm er eigenlijk als ik 't goed boor zo in kan zetten?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifraam inbouwen in voorheen dichte bus

Bericht door Multivan Generation »

Dat schreef ik niet en is jouw interpretatie.

Meestal komt een naderhand ingebouwd raam iets verder naar buiten als bij een bus met af-fabriek ramen.
Doordat een schuifruit zo wie zo al op de carrosserie komt, kan ik zo niet beoordelen hoe strak deze tegen jouw carrosserie komt.

Er zijn mensen genoeg die zelf een schuifruit hebben geplaatst..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: Schuifraam inbouwen in voorheen dichte bus

Bericht door timo »

Je hebt helemaal gelijk :)

Ok, dan ga ik 't misschien toch zelf proberen. eerst ff uitvogelen hoe ik die oude ruit eruit gesneden krijg.

Weet jij misschien hoe die rubber heet, of waar ik dat onderdeelnr kan vinden? Dan kan ik die bestellen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifraam inbouwen in voorheen dichte bus

Bericht door Multivan Generation »

Dat nummer heeft Odorf meen ik eens gegeven..
Misschien kun je dat vinden via de zoekfunctie.?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: Schuifraam inbouwen in voorheen dichte bus

Bericht door timo »

Ga ff zoeken!
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Schuifraam inbouwen in voorheen dichte bus

Bericht door Hanssyncro »

Onze had ook geen ramen en nu wel een. Het is te doen...al weet ik niet meer hoe of wat..het is nl al 10 jaar geleden toen Hans het gat eruit zaagde http://members.home.nl/rock/raam/index.html en wij het schuifraam erin plaatste.


Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Plaats reactie