Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen vrijstaand zonnepaneel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

Hallo allemaal, nog maar is een zonnepaneel vraagje maar na de zoekfunctie ben ik toch nog niet helemaal er uit of ik kan niet goed zoeken da kan ook.

Ik was afgelopen weekend bij poptopshop en zag de vrijstaande zonnepaneeltjes. Dat zag er zeker niet slecht uit. Ik zie er zeker voordelen in die hier ook al wel beschreven zijn. paneel kan in de zon bus in de schaduw, kan met de zon meedraaien, betere hoek ten opzichte van de zon. Maar waar ik niet zo goed uit geraak is of dit effectief toe komt.
ik wil om de drie a vier dagen een camping nemen die drie tot vier dagen wil ik vrij kunnen staan. begrijp dat mijn opbrengst veel beter is met een los paneel gezien de betere plaatsing maar is wat ik wil mogelijk. volgens de verkoper van poptopshop kan je zelfs met het 60 watt paneel geheel vrij staan. er is ook een 100 watt maar das zelfs al veel volgens hem.

Zijn er mensen die zulk paneel hebben, zo ja hoe zwaar en hoe voldoet het?
hoe lossen jullie het vrij makkelijke diefstal probleem op?
hoe hebben jullie deze gekoppeld aan de batt?

kortom alle ervaring is welkom
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Jonathan L »

Wat voor accu heb je dan?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Heb een koffer van wattstunde 120w. In te stellen op lood en gel accu.
Direct op 3e accu. 2 dagen gebruikt prima zover.
Daarna weggespoeld van sardinie...
Staat op mp. Geen binding mee.@220,=

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

Jonathan L schreef: 13 mei 2018, 16:37 Wat voor accu heb je dan?
ik heb een 100 ah huishoud accu
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

wat is het verschil in laden tussen lood of gel accu?
als ik het goed heb heb jij er dus eentje te koop. zou je me de link is even kunnen geven?
Beckontheroad schreef: 13 mei 2018, 16:39 Heb een koffer van wattstunde 120w. In te stellen op lood en gel accu.
Direct op 3e accu. 2 dagen gebruikt prima zover.
Daarna weggespoeld van sardinie...
Staat op mp. Geen binding mee.@220,=

JB
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Heb niets te koop...was alleen wat ik ongeveer betaald heb😎
En gel vraagt ander laadpatroon dan lood
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door NLinGER »

Onze vorige twee vakanties ook telkens een los 100wp standaard paneel meegenomen.
Wij staan bijna elke dag op een andere plek en dan wordt het toch wel vervelend. Binnenkort komt er 2x75wp op het dak.

Een los paneel is best zwaar (en de zijkanten zijn scherp!). Mijn vrouw heeft een stoffe hoes gemaakt zodat het hout in de bus mooi bleef.
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

NLinGER schreef: 13 mei 2018, 23:25 Onze vorige twee vakanties ook telkens een los 100wp standaard paneel meegenomen.
Wij staan bijna elke dag op een andere plek en dan wordt het toch wel vervelend. Binnenkort komt er 2x75wp op het dak.

Een los paneel is best zwaar (en de zijkanten zijn scherp!). Mijn vrouw heeft een stoffe hoes gemaakt zodat het hout in de bus mooi bleef.
begrijp ik dan dat jullie voor het ongemak van het slepen met het paneel en het gedoe ervan liever naar panelen op het dag gaan?
voldeed het los paneel wel om te laden ?
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door arjanzevenaar »

Ik heb een opklapbaar 2 delen 90Wp zonnepaneel. Ik heb het nu 2 jaar gebruikt en ben zeer tevreden. Dit paneel wordt geleverd in een dichte gewatteerde hoes en de zonnepaneel zijn beschermd dus kunnen tegen een stootje. Ik berg het zonnepaneel op tussen het matras in de achterbak. Nadeel is dat hij wel wat zwaar en log aanvoelt zoals je zelf al beschreef. De acculader zit gemonteerd achterop het zonnepaneel en de aansluitingen is de bekende 12 volt stekker. De kabel is dun genoeg voor de deurrubbers. Je vind dit paneel voor rond de 250 euro.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

arjanzevenaar schreef: 14 mei 2018, 08:37 Ik heb een opklapbaar 2 delen 90Wp zonnepaneel. Ik heb het nu 2 jaar gebruikt en ben zeer tevreden. Dit paneel wordt geleverd in een dichte gewatteerde hoes en de zonnepaneel zijn beschermd dus kunnen tegen een stootje. Ik berg het zonnepaneel op tussen het matras in de achterbak. Nadeel is dat hij wel wat zwaar en log aanvoelt zoals je zelf al beschreef. De acculader zit gemonteerd achterop het zonnepaneel en de aansluitingen is de bekende 12 volt stekker. De kabel is dun genoeg voor de deurrubbers. Je vind dit paneel voor rond de 250 euro.
Klinkt bekend, al heb ik dan 120W met een verlengkabel. weegt 11 kg met een soortgelijke hoes met rits.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door NLinGER »

Rob Motard schreef: 14 mei 2018, 08:17
NLinGER schreef: 13 mei 2018, 23:25 Onze vorige twee vakanties ook telkens een los 100wp standaard paneel meegenomen.
Wij staan bijna elke dag op een andere plek en dan wordt het toch wel vervelend. Binnenkort komt er 2x75wp op het dak.

Een los paneel is best zwaar (en de zijkanten zijn scherp!). Mijn vrouw heeft een stoffe hoes gemaakt zodat het hout in de bus mooi bleef.
begrijp ik dan dat jullie voor het ongemak van het slepen met het paneel en het gedoe ervan liever naar panelen op het dag gaan?
voldeed het los paneel wel om te laden ?
Inderdaad. Voor het gemak gaan we van los naar vast.
Het hangt natuurlijk van je campeer "gedrag" af. Sta je elke week ergens anders, zou ik een los paneel nemen. Maar elke dag met dat ding slepen is niks.
Ik heb een vaste victron omvormer in de bus. 10 meter MC4 kabel eraan. Paneel plaatsen, Klik-klak en hij gaat.
Een 100wp los paneel heb je al voor minder als 100 Euro.

Opladen ging super, daar lag het niet aan.

Wij hadden dus geen koffer met oplader ingebouwd!

Groet,
Dennis
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... voBsjNcI0M

Dit lijkt me wel een leuk zonnepaneel
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

hier heb ik m gekocht, geen binding mee anders als klant.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

Dat lijkt een heel ander soort paneel? Is dit enkel uiterlijk verschil of ook echt anders?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door bvddobb »

Rob Motard schreef: 13 mei 2018, 16:29 volgens de verkoper van poptopshop kan je zelfs met het 60 watt paneel geheel vrij staan. er is ook een 100 watt maar das zelfs al veel volgens hem.
Wij hebben geen kofferpaneel, maar één op het dak, maar even over het verbruik: wij hebben een 110Wp daglichtpaneel op het dak, en daar hebben we het langst 5 dagen achter elkaar mee gestaan. In de herfst, dus niet ideaal qua zon en invalshoek enzo, maar het ging prima: koelkast, binnenverlichting, standkachel, alles normaal gebruikt zonder problemen. 100Wp lijkt dus inderdaad ruim voldoende.
Plaats reactie