Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen vrijstaand zonnepaneel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door VWT4 »

Beckontheroad schreef: 15 mei 2018, 08:56 https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

hier heb ik m gekocht, geen binding mee anders als klant.
JB
-Hoe heb je hem aangesloten? de accu klemmen passen uiteraard op de huishoudaccu maar die zit achter het "vaste" paneel.
-welke wattage heb je genomen en welke buitenafmetingen heeft deze?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Heb ogen aan de kabels gezet en direct op de achterste gel accu
120W afmetingen? de "koffer" past vlak- dwars op de vloer cq op het bed. De lengte van de koffer is minder dan het bed breed is.
en de breedtevan de koffer is minder dan het bed diep is, helpt dit?


JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Noorfalia »

Ik ben ook aan het bedenken of en hoe ik iets met zonnepanelen kan gaan doen, dus ik volg dit draadje met veel interesse :toppie
Beckontheroad schreef: 16 mei 2018, 11:27 ... de "koffer" past vlak- dwars op de vloer cq op het bed. De lengte van de koffer is minder dan het bed breed is.
en de breedte van de koffer is minder dan het bed diep is.
Is de koffer stevig genoeg dat je de rest van de bagage er bovenop kan storten? Ik heb nu altijd een tafeltje van ongeveer die afmetingen achterin liggen, dat zou ik er nog bovenop kunnen leggen ter bescherming.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Noorfalia schreef: 16 mei 2018, 20:23 Ik ben ook aan het bedenken of en hoe ik iets met zonnepanelen kan gaan doen, dus ik volg dit draadje met veel interesse :toppie
Beckontheroad schreef: 16 mei 2018, 11:27 ... de "koffer" past vlak- dwars op de vloer cq op het bed. De lengte van de koffer is minder dan het bed breed is.
en de breedte van de koffer is minder dan het bed diep is.
Is de koffer stevig genoeg dat je de rest van de bagage er bovenop kan storten? Ik heb nu altijd een tafeltje van ongeveer die afmetingen achterin liggen, dat zou ik er nog bovenop kunnen leggen ter bescherming.
We hadden de set onder het bed met tassen kleding erop.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door VWT4 »

Beckontheroad schreef: 16 mei 2018, 11:27 Heb ogen aan de kabels gezet en direct op de achterste gel accu
120W afmetingen? de "koffer" past vlak- dwars op de vloer cq op het bed. De lengte van de koffer is minder dan het bed breed is.
en de breedtevan de koffer is minder dan het bed diep is, helpt dit?


JB
-Hoe is nu dan bij jou de SB50 Anderson connector aansluiting van kabel (met ogen) van de accu naar de "koffer"
-Hoe lang is het snoer?
-Hoeveel dagen sta je dan met dit paneel en wat heb je dan aan gebruikers aan staan?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Heb een verlengsnoer met de speciale stekkers bijgeleverd ca. 10m
Als je naar boven scrolled weet je hoeveel dagen we uiteindelijk hebben gestaan met panelen...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Klinkt leuk een vrijstaand paneel,
maar ga je dan iedere dag met de zon mee draaien om voldoende rendement te halen?
En werkt niet als het opgeborgen is in de auto :zwaai

Vandaar onze keuze voor een vast paneel op het dak,
want dat werkt het gehele jaar door..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 16 mei 2018, 23:23 Klinkt leuk een vrijstaand paneel,
maar ga je dan iedere dag met de zon mee draaien om voldoende rendement te halen?
En werkt niet als het opgeborgen is in de auto :zwaai

Vandaar onze keuze voor een vast paneel op het dak,
want dat werkt het gehele jaar door..

Groeten Peter
Ja werkt dus wel nl...bus lekker in de schaduw en panelen in de zon...
Of ga jij je bus elke keer op de zon draaien...?
:muur
En als we onderweg zijn...bus heb een alternator .. maar hoef ik je niet uit te leggen
En wat als je paneel op je dak kaduuk is?
Ieder zijn keuze en voorlopig bevalt de losse versie ons prima..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

Ik geraak er nog niet goed uit. zie zeker de voordelen van een vrijstaand paneel. Maar ook zijn er nadelen

mijn bedenking:
voordeel vrijstaand, 1. bus in de schaduw paneel in de zon 2. beter opbrengst door betere zonsinval. 3. totaal plug en play pakket dat ook nog iets voordeliger is
nadelen vrijstaand, 1. je paneel zal enkel staan als je tegen de avond bij je bus bent, dus minder uren per dag. moeilijk om als je ergens vrij geparkeerd bent het gewoon opgezet te laten en heel de dag te verdwijnen voor lange wandeling of zo. 2.hoe je het draait of keert het is een beetje een gesleur en je zal het elke dag opnieuw moeten doen 3. het moet ook ergens in de bus als je rijd.

voordeel vast paneel, 1 geen gesleur geheel geen werk 2. laat van zonsopgang tot ondergang 3. neemt geen plaats in in de bus
Nadeel vast paneel, 1 minder opbrengst door minder goede lichtinval 2. dak zal moeilijker omhoog te doen zijn door het gewicht 3. prijs is toch net wa hoger lijkt me.

als ik het voor mezelf bekijk zijn dus de voordelen van een vast de nadelen van een los.
nadelen van een vast de voordelen van het los. alleen lijkt mij dat de nadelen van een vast oplosbaar zijn door gewoon een zwaarder paneel te nemen. meer dan of minstens 100 watt

verder nog een korte berekening maar ik ken niet van elektriciteit dus zal ik wel mis zijn
maar een 100 ah batt gaat ongeveer 25 uur mee klopt het dan dat ik 100/25 dus 4 a per uur verbruik mijn paneel moet dus da minstens opbrengen W=V*I in mijn geval dus 4*12 is 48 watt moet ik hebben gezien een zonnepaneel op het dak nog niet de helft levert zal ik dus meer dan 100 watt op dak moeten hebben. of sla ik nu de bal helemaal mis
Gebruikersavatar
robertjongste
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2017, 21:18

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door robertjongste »

Ik heb afgelopen weekend 4 dagen gestaan zonder stroom, ik heb een vrijstaand zonnepaneel van 100 W bij de verkoper uit Almere. (geen binding) Op de standkachel na hebben we alles gebruikt inclusief de fohn voor de haren. Ik heb geen moment het gevoel gehad dat de accu leeg zou raken.

Ik heb er een slimme Victron lader welke vol in de zon aangaf dat hij 85 W opleverde en de accu met 5A aan het laden was :yes .

Ik ben er wel tevreden over. Meer dan 3 dagen op dezelfde plek gaat het toch niet worden
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

@robmotard.
Ons daglichtpaneel weegt 2.2 kg en is 3 mm dik.
Dus voor het gewicht hoef je je geen zorgen te maken.

Ik ga de bus niet constant met de zon meedraaien om voldoende rendement te halen.. En wat doe je als je nog slaapt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Pascal-141 »

Rob Motard schreef: 19 mei 2018, 11:15
verder nog een korte berekening maar ik ken niet van elektriciteit dus zal ik wel mis zijn
maar een 100 ah batt gaat ongeveer 25 uur mee klopt het dan dat ik 100/25 dus 4 a per uur verbruik mijn paneel moet dus da minstens opbrengen W=V*I in mijn geval dus 4*12 is 48 watt moet ik hebben gezien een zonnepaneel op het dak nog niet de helft levert zal ik dus meer dan 100 watt op dak moeten hebben. of sla ik nu de bal helemaal mis
Ik was afgelopen (lang weekend) in Engeland , naar de Drag Races gaan kijken in Santa Pod . Ik stond daar van donderdagmiddag tot zondagavond . Ondanks dat de dagtemperaturen rond 25° waren (dus koelkast moest goed werken) , en s'nachts tot slechts 1a 3° was (dus s'avonds en s'morgens de Webasto een poosje aan ) , heeft mijn originele 16jaar oude woonbatterij (140Ah) in mijn Westfalia het dus bijna 4 dagen goed uitgehouden (was er zelf van verbaasd) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Peter73 »

Ik heb een vrijstaand Beaut paneel van 100W aangeschaft. Als aansluiting heb ik het idee om de stekker te wijzigen naar een 12V stekker (de kleine uitvoering zoals in de onderstaande link)

https://www.kampeerdump.nl/1x-12v-bosch ... 15amp.html

De stekkerdoos hiervoor is te maken achter de klep van de 220V buitenaansluiting. Hierin is volgens mij ruimte zat.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Pascal-141 schreef: 23 mei 2018, 12:05
Rob Motard schreef: 19 mei 2018, 11:15
verder nog een korte berekening maar ik ken niet van elektriciteit dus zal ik wel mis zijn
maar een 100 ah batt gaat ongeveer 25 uur mee klopt het dan dat ik 100/25 dus 4 a per uur verbruik mijn paneel moet dus da minstens opbrengen W=V*I in mijn geval dus 4*12 is 48 watt moet ik hebben gezien een zonnepaneel op het dak nog niet de helft levert zal ik dus meer dan 100 watt op dak moeten hebben. of sla ik nu de bal helemaal mis
Ik was afgelopen (lang weekend) in Engeland , naar de Drag Races gaan kijken in Santa Pod . Ik stond daar van donderdagmiddag tot zondagavond . Ondanks dat de dagtemperaturen rond 25° waren (dus koelkast moest goed werken) , en s'nachts tot slechts 1a 3° was (dus s'avonds en s'morgens de Webasto een poosje aan ) , heeft mijn originele 16jaar oude woonbatterij (140Ah) in mijn Westfalia het dus bijna 4 dagen goed uitgehouden (was er zelf van verbaasd) .

Ha... links stromend..! datr scheelt ;)
:lach
En in Engeland stroomt t altijd, dat maakt t verschil natuurlijk...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Pascal-141 »

Beckontheroad schreef: 23 mei 2018, 14:53
Pascal-141 schreef: 23 mei 2018, 12:05
Rob Motard schreef: 19 mei 2018, 11:15
verder nog een korte berekening maar ik ken niet van elektriciteit dus zal ik wel mis zijn
maar een 100 ah batt gaat ongeveer 25 uur mee klopt het dan dat ik 100/25 dus 4 a per uur verbruik mijn paneel moet dus da minstens opbrengen W=V*I in mijn geval dus 4*12 is 48 watt moet ik hebben gezien een zonnepaneel op het dak nog niet de helft levert zal ik dus meer dan 100 watt op dak moeten hebben. of sla ik nu de bal helemaal mis
Ik was afgelopen (lang weekend) in Engeland , naar de Drag Races gaan kijken in Santa Pod . Ik stond daar van donderdagmiddag tot zondagavond . Ondanks dat de dagtemperaturen rond 25° waren (dus koelkast moest goed werken) , en s'nachts tot slechts 1a 3° was (dus s'avonds en s'morgens de Webasto een poosje aan ) , heeft mijn originele 16jaar oude woonbatterij (140Ah) in mijn Westfalia het dus bijna 4 dagen goed uitgehouden (was er zelf van verbaasd) .

Ha... links stromend..! datr scheelt ;)
:lach
En in Engeland stroomt t altijd, dat maakt t verschil natuurlijk...
JB
:lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie