Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke druppellader

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Welke druppellader

Bericht door Punker73 »

Beste leden,

Het "seizoen" is net begonnen maar ik heb al een vraag over het einde /de winteropslag. Als ik mijn T4 in de opslag zet een paar maanden neem ik aan dat het slim is om de accu aan te sluiten op een druppellader. Nu heb ik al gezocht met de zoekfunctie maar ik kan niet echt vinden wat een beetje een betaalbare maar wel goede druppellader is voor een T4 Accu.

Tevens vraag ik me af als ik deze aansluit op de startaccu of een druppellader dan ook de huishoud accu mee neemt in zijn laadproces of moet daar dan weer een 2e lader aan (of sluiten jullie gewoon de huishoudacu af?).
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Welke druppellader

Bericht door NLinGER »

Ik heb een Ctek, een CTEK MXS 5.0. Ben ik zeer over te spreken. Kost iets van 70 Euro of zo. Ik heb hem vast ingebouwd in de bus en een CEE verbindung / aansluiting in het plaatwerk. Sterker aansluiten op de bus en de rest gaat van zelf.

Als je slimme scheiding relais hebt (citrix dingetje) dan laat deze zowel HH als startaccu.

Groet,
Dennis
Laatst gewijzigd door NLinGER op 14 mei 2018, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Welke druppellader

Bericht door Vmaxxer »

Een "slimme lader" is altijd een goede keuze. Ctek en Optimate zijn dan de betere merken.
Met dergelijke laders kun je zelfs vaak oudere accu's die geheel ontladen zijn weer opkalefateren zodat je ze weer tijden kunt gebruiken i.p.v. weggooien.
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke druppellader

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou ook voor een Ctek MXS 5.0 gaan of eventueel een MXS 7.0.
Dat hangt een beetje af van hoe groot je accu capaciteit is.
Ik heb nu een MXS 7.0 met ingebouwde bluetooth en via de app kun je instellen of de lader met 14.4 of met 14.7(AGM accu) moet laden,
en met welk Amperage, waarbij je de selectie hebt van 3.0 of 10 A.
Werkt erg goed via de telefoon.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Welke druppellader

Bericht door Hanssyncro »

NLinGER schreef: 14 mei 2018, 15:29 Ik heb een Ctek, een CTEK MXS 5.0. Ben ik zeer over te spreken. Kost iets van 70 Euro of zo. Ik heb hem vast ingebouwd in de bus en een CEE verbindung / aansluiting in het plaatwerk. Sterker aansluiten op de bus en de rest gaat van zelf.

Als je slimme scheiding relais hebt (citrix dingetje) dan laat deze zowel HH als startaccu.

Groet,
Dennis

Dennis, zou je een foto willen plaatsen van hoe je 'm bevestigd hebt in je auto? Misschien hebben andere mensen er ook iets aan.

groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: Welke druppellader

Bericht door Punker73 »

NLinGER schreef: 14 mei 2018, 15:29 Als je slimme scheiding relais hebt (citrix dingetje) dan laat deze zowel HH als startaccu.

Groet,
Dennis
Hoe weet ik of ik dat heb?
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Welke druppellader

Bericht door NLinGER »

Hanssyncro schreef: 14 mei 2018, 18:54
NLinGER schreef: 14 mei 2018, 15:29 Ik heb een Ctek, een CTEK MXS 5.0. Ben ik zeer over te spreken. Kost iets van 70 Euro of zo. Ik heb hem vast ingebouwd in de bus en een CEE verbindung / aansluiting in het plaatwerk. Sterker aansluiten op de bus en de rest gaat van zelf.

Als je slimme scheiding relais hebt (citrix dingetje) dan laat deze zowel HH als startaccu.

Groet,
Dennis

Dennis, zou je een foto willen plaatsen van hoe je 'm bevestigd hebt in je auto? Misschien hebben andere mensen er ook iets aan.

groetjes, Petra
Alstublieft:
Aansluiting3.jpg
Aansluiting2.jpg
Aansluiting1.jpg
Punker73 schreef: 14 mei 2018, 22:33
NLinGER schreef: 14 mei 2018, 15:29 Als je slimme scheiding relais hebt (citrix dingetje) dan laat deze zowel HH als startaccu.

Groet,
Dennis
Hoe weet ik of ik dat heb?
Kijk eens in de buurt van je start of HH-accu of je een relais ziet. google even "cyrix scheidingsrelais" op afbeeldingen, dan snap je hoe het relais er uit ziet.
Gebruikersavatar
BertusS
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2017, 10:20
Locatie: regio Arnhem-Nijmegen

Re: Welke druppellader

Bericht door BertusS »

Bij mijn california coach zit het scheidingsrelais onder de koelkast, tegen de wand naar de accu. Maar aan de kleur van jou interieur te zien heb je mischien een iets ouder model, dan zou 't zoals in dit document http://westfaliat4.info/VW_T4_California_SSP_136.pdf tegen de achterwand van je linker achter spatbord moeten zitten (J7 Batterie-Trennrelais).
Dantji
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:12
Locatie: Rotterdam

Re: Welke druppellader

Bericht door Dantji »

Multivan Generation schreef: 14 mei 2018, 16:19 Ik heb nu een MXS 7.0 met ingebouwde bluetooth.
Peter heb je hier een product link van?
Ik kan m niet vinden :/
Geen VW meer :/
R'dam
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke druppellader

Bericht door Multivan Generation »

Sorry, mijn fout,
is er eentje van Victron..

https://www.victronenergy.nl/chargers/b ... 65-charger
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie